کد خبر: ۱۵۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور:

به دنبال اسلامی کردن بیشتر دانشگاه آزاد هستیم/نخستین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شیراز برگزار شد

علی اکبری با بیان اینکه به دنبال اسلامی کردن بیشتر دانشگاه آزاد هستیم، تصریح کرد: ما باید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه‌ها قدم‌های بیشتری برداریم و همزمان با آن با دستورالعمل تولید محتوا کنیم.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، نخستین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در شیراز برگزار شد.

این همایش که به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و دانشگاه آزاد شیراز برگزار شد، مسئولین استانی و کشوری حضور داشتند.

لزوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت

محمد علی‌اکبری مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور و رئیس دبیرخانه علمی این همایش، در این همایش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر مقام والای شهدا اظهار داشت: در قرآن کریم هم در سوره‌ها و آیات مختلف خداوند کرات به جایگاه شهدا اشاره می‌کند و آنان را به عنوان رستگاران معرفی می‌کند.

وی راه شهادت را یک راه خاص و پیچیده دانست و ادامه داد: روحیه سلحشوری در ایرانیان همیشه وجود داشته و در زمان هشت سال دفاع مقدس هم به اوج بروز خود رسیده است.

رئیس دبیرخانه علمی همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تصریح کرد: در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز به مبانی نظری داریم تا بتوانیم ارزش‌ها را در مبانی نظری پیدا کنیم و در یک جامعه ولایی برای قرب الهی به سمت استخراج این مبانی نظری و فرهنگی برویم.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور با بیان اینکه بعضی از شهدا خاص هستند و عناوین مختلف مثل شهدای هسته‌ای و شهدای مقاومت داریم، تاکید کرد: این دسته از شهادت که علمی و معنوی است، باید در دانشگاه‌ها سرمایه‌گذاری شود تا بتواند برای دانشجویان تاثیرگذار باشد.

علی‌اکبری با بیان اینکه الگو در این زمینه کم نداریم و از قیام عاشورا به بعد در طول تاریخ شاهد موارد متعدد و مختلف از این فرهنگ هستیم، ادامه داد: باید از میان این الگوهای واقعی و تاریخی الگوبرداری را به صورت مبانی نظری عملی و فرهنگی برای جوانان تدوین کنیم و دانشگاه باید آن را استخراج کند.

وی با بیان اینکه به دنبال اسلامی کردن بیشتر دانشگاه آزاد هستیم، تصریح کرد: ما باید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دانشگاه‌ها قدم‌های بیشتری برداریم و همزمان با آن با دستورالعمل تولید محتوا کنیم.

علی اکبری با بیان اینکه ما باید از شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی که در حوزه ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند حمایت کنیم، تصریح کرد: باید در این زمینه تولید محتوا شود تا برای دانش‌آموزان و دانشجویان تاثیرگذار باشد.

ارسال 250 مقاله به دبیرخانه همایش

سردار سعید کوشکی جهرمی دبیر علمی همایش و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز در این همایش اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که در دنیای رسانه و بنیان‌های انتقال ارزشی در جوامع به وجود آمده، طراحی‌های ما باید به گونه‌ای باشد که نگذاریم شکاف نسلی به وجود آید و جهاد تبیین هم بر همین اساس استوار است تا از نشاط و شادابی جامعه با استفاده از فرهنگ دفاع مقدس برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با گرفتن مجوز این همایش تلاش کردیم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هر آنچه که می‌شود بر اساس آن تولید علمی داشت را وارد محورهای اصلی همایش کنیم.

کوشکی جهرمی با بیان اینکه این اولین همایش جامعه در پیشه فرهنگ ایثار و شهادت در کشور است تصریح کرد: 250 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که 210 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

به گفته وی در محور جایگاه زنان در ترویج فرهنگ ایثار شهادت 31 مقاله، فرهنگ ایثار و شهادت از نگاه قرآن به روایات بعد دیگر محورها مقالات متعدد به دبیرخانه ارسال شد و 36 نفر در اعضای کمیته علمی همایش و 17 نفر در شورا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، دانشگاه شیراز، پیام نور فارس، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، استانداری، و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از حامیان این همایش هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس گفت: کتاب چکیده مقالات منتخب همایش هم اکنون چاپ شده و در اختیار حاضران قرار دارد.

حمایت دانشگاه آزاد از پایان‌ نامه‌های حوزه ایثار و شهادت

در ادامه این همایش، قائدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، با یادآوری این که این همایش با حماسه آزادسازی خرمشهر مصادف شده است، ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی 4500 دانشجویی ایثارگر داریم و در 10 واحد دانشگاه اسلامی استان شهید گمنام تدفین شده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار پایان‌نامه‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد به سمت و سوی مسائل و مشکلات اجتماعی سوق پیدا کرده است، از آمادگی دانشگاه آزاد استان برای حمایت از پایان‌نامه‌هایی با موضوع ایثار و شهادت خبر داد.

 انتهای پیام/س
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان