کد خبر: ۱۵۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

سرانجام وعده شفافیت، یکسال پس از روی کار آمدن شورای ششم

شفافیت مطالبه به حقی است که وجود آن بسیاری از مشکلات را در زوایای مختلف حل خواهد کرد، و از اصلی ترین ابزارهای کارآمد کردن سیستم مدیریتی است و به جرات می توان گفت، شفافیت مهم ترین وعده شورای ششم در ایام انتخابات و پیش از آغاز فعالیت بود. اکنون که در آستانه یکسالگی انتخابات قرار گرفته ایم، حق مردم است بدانند شفافیت چه شد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه،سال گذشته در همین روزها، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، با شعار شفافیت در حال تبلیغات بودند. اکنون یک سال از آن روزها می‌گذرد و مطالبه این موضوع تقریبا به امری فراموش شده و بر زمین مانده تبدیل شده است.

در همین راستا، پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در گفتگو با اعضای شورا اقدامات تقریبا یکساله آنان در خصوص شفافیت را جویا شد.

مهدی نصیری، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز، در خصوص اقدامات انجام شده برای تحقق وعده شفافیت، گفت: نظر من این است که باید همه چیز مشخص باشد که چه چیزی با چه کیفیتی و چگونه باید انجام شود و اگر این امر صورت گیرد، ما به سوی شفافیت حرکت کرده ایم.

وی افزود: زیرساخت شفافیت از نظر من زیرساخت فناوری اطلاعات است. اگر ما تمام فرایندها را در بستر فناوری اطلاعات پیاده کنیم، مشخص خواهد شد که چه اتفاقاتی، توسط چه کسی و با چه مدت زمانی و با چه هدفی انجام می شود.

نصیری در ادامه تصریح کرد: وقتی که بستر زیرساخت فناوری اطلاعات وجود نداشته باشد، شفافیت یک شعار است و کسانی که این را مطرح می کنند یا شعار می دهند یا تسلطی بر شفافیت ندارند.

 رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز، خاطرنشان کرد: در این 10 ماه و نیم از عمر شورای ششم، در حوزه زیرساخت ها ما 6 پروژه بزرگ را مصوب کردیم که انتظار داریم شهرداری برای انجام آن اقدام کند.

وی در تشریح  این پروژه ها، از سه مصوبه شورا نام برد و توضیح داد: مدیریت یکپارچه اسناد، (همه اسنادی که در شهرداری وجود دارد، کاغذی هستند که باید الکترونیکی شوند.)دوم با استفاده از پهپاد و تهیه تصاویر هوایی بر ساخت و سازها نظارت داشته باشیم، کیفیت و اشکال آنها را بررسی کنیم و همچنین معماری سازمانی و یکپارچه سازی سامانه های موجود و اتصال آنها به یکدیگر، این کاری است که امکان انجام شدنش وجود دارد و بحث قراردادش هم شروع شده است.

این عضو شورا در ادامه با تاکید بر اینکه زیرساخت همه اینها بستر فناوری اطلاعات و هوشمندسازی است و ما تمام تلاشمان را می کنیم که این بستر فراهم شود،افزود:اگر این بستر فراهم شود، خیلی از اتفاقات شفاف خواهد شد.

نصیری با پذیرش اینکه سرعت کافی وجود ندارد، گفت: ما مصوباتمان را داشتیم اما اینکه در چه مرحله ای است، واقعیت این است که کار با سرعتی که ما مدنظر داریم، جلو نمی رود و دلیلش را نمی دانم، اما شاید برخی هماهنگی ها در  بخش های مختلف شهرداری و همچنین شهرداری و سایر دستگاه ها انجام شود.

وی اضافه کرد: این مصوبات درگیر بوروکراسی شده اند و اگر هماهنگی رخ دهد، با سرعت بیشتری عملیاتی می شوند و تمام تلاش ما هم  این است که مصوبه جدید که وظیفه دیگری را ایجاد می کند نداشته‌ باشیم تا مصوبات قبلی عملیاتی شوند

 رئیس کمیسیون هوشمند سازی در پاسخ به این سوال که شما در قالب توئیت نوشته بودید همه تمرکز شهرداری بر مسائل عمرانی است، گفت: با توجه به ساختار شهرداری و سابقه ای که داشته، عمده توجهش بر پروژه های عمرانی است، این یک ضعف نیست اما نباید سبب شود به حوزه های دیگر توجه نشود.

 این عضو شورا خاطرنشان کرد: برخی از همین پروژه ها از هوشمندسازی استفاده کرده اند و هزینه های عمرانی که بیش از 70 درصد هزینه های شهرداری را در بر میگیرد، کاهش داده اند در حالی که اگر در زمینه هوشمند متمرکز شویم هزینه ها کاهش پیدا می کند و این امر نیاز به رویکرد جدید مدیران دارد.

 نصیری تصریح کرد: به دلیل نو بودن مسئله و نا آشنا بودن افرادی که در این زمینه تصمیم گیر هستند، می طلبد از متخصصان و مشاورانی که این رویکرد ها را می شناسند استفاده کنیم.

وی به عنوان مثال به مشکلات حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: مثلا اکنون گلایه از کمبود اتوبوس زیاد است، ضمن اینکه می پذیریم که اتوبوس ها باید افزایش یابد اما اگر در بحث حمل و نقل، تقسیم بندی تعداد اتوبوس ها و مبدأ و مقصد ها را هوشمندانه چینش کرده و درست کنیم، این کار، کیفیت خدمات دهی را حتی با همین تعداد اتوبوس افزایش می دهد.

رئیس کمیسیون فناوری های نوین شورا در پاسخ به این سؤال که آیا نیروی جدید باید وارد شهرداری شود، اظهار کرد: مدنظر من ورود نیرو نیست، به دلیل ساختار شهرداری، نیروهای شهرداری کارمندی هستند و کارایی لازم را ندارند.

نصیری در پایان تصریح کرد: ما باید از خدماتی که مجموعه های بیرون شهرداری مثل شرکت های دانش بنیان ارائه می‌دهند استفاده کنیم تا با چابکی بیشتر به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان