کد خبر: ۱۵۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
به بهانه ولادت کریمه اهل بیت و روز دختر:

بانوی آفتاب؛ براتِ بهشت می دهد/دختران ریحانه خلقت

به روایت امام صادق(ع) حضرت معصومه(س) بانویی است که شفاعت گر شیعیان است و بهشت را مژده می دهد، دختری که بنا به روایات مرقدش حرم اهل بیت نامیده میشود.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،در سال ۱۳۸۵ رویدادی تأثیرگذار برای دختران کشورمان اتفاق افتاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل بیت را به عنوان «روز ملی دختران» تصویب و اعلام نمود و بر همین اساس نیز طی جشنی در روز میلاد آن حضرت، اولین سالروز ملی دختران گرامی داشته شد.


امروز که مصادف با روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) است و به نام "روز دختر" نامگذاری شده در بین شیعیان جهان جایگاه ویژه‌ای دارد و خانواده‌هایی که دارای فرزند دختر هستند به بهانه این روز برای دختران خود هدیه می‌گیرند و بیش از پیش آنها را مورد محبت خود قرار می‌دهند.

حضرت معصومه (س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. این بانوی بزرگوار از همان آغاز در محیطی پرورش یافتند که پدر، مادر و فرزندان، همه به فضائل اخلاقی آراسته بودند. روایت است که برادر بزرگوار حضرت معصومه (س)، حضرت امام رضا (علیه السلام) ایشان را معصومه صدا می‌کردند و جدشان امام صادق (علیه السلام) قبل از تولد ایشان، حضرت معصومه (س) را به «کریمه اهل بیت» ملقب نمودند.

ایشان در همان سنین کودکی مواجه با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون الرشیددر شهر بغداد شد. لذا از آن پس به مدت21 سال تحت سرپرستی امام رضا (ع) بودند؛ زیرا امام کاظم علیه السلام که به دستور هارون الرشید ملعون زندانی گشت و حضرت معصومه (ع) در آن زمان 6 ساله بودند و تا زمان هجرت امام رضا(ع)  تحت کفالت حضرت بودند.

با توجه به کرامات و بزرگی بانوی بزرگوار حضرت معصومه (س) خبرنگار شیرازه در گفتگویی با حجت الاسلام محمد حسین حدائق قائم مقام مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت موعود(عج) فارس ، انجام داده است.

وی جایگاه حضرت معصومه (س) را مقدس و بزرگ دانست و گفت:در مجموعه احادیث و روایات متعدد آمده است  و همچنین امام صادق (ع) فرمودند «خدای متعال یک حرمی دارد که که همان شهر مکه و پیامبر(ص) در شهر مدینه و امام علی (ع) در شهر کوفه و ما اهل بیت هم حرمی داریم که شهر قم است.»

حدائق در ادامه افزود:وقتی می‌نگریم به واژه "حرم" این کلمه یک معنا و مفهوم  خاص و همچنین یک واژه و جایگاه مقدس  است و طبق این حدیث احترامی که خانه خدا دارد یک مرحله پایین تر برای سرزمین قم باید در نظر گرفته شود و قم مرکز اسرار اهل بیت عصمت و طهارت همچنین علوم آل محمد(ع) است و یک دلیل روشن در این مطلب وجود دارد  که حرم حضرت معصومه حرم ائمه (ع)و پیامبران محسوب می‌شود.

 قائم مقام مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت موعود(عج) فارس به بیان  ویژگی های حضرت معصومه (ص) پرداخت و گفت:از ویژگی های حضرت معصومه سلام الله علیها شفاعت همه شیعیان است است که در روایت از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند«در شهر قم دختری از نسل من به نام فاطمه بنت موسی مدفون خواهد شد که شفاعت همه شیعیان من را خواهد کرد و در در بخشی از زیارت نامه حضرت فاطمه معصومه به نقل از امام رضا علیه السلام آمده که به همین ویژگی حضرت فاطمه معصومه اشاره کرده و فرمودند:
«یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه... ای فاطمه معصومه! در مورد رفتن به بهشت، مرا شفاعت کن».

حدائق به سفر حضرت معصومه (س) اشاره و تصریح کرد:حضرت معصومه (س) در سال ۲۰۱ هجری قمری و یک سال پس از هجرت امام رضا به مرو، به قصد دیدار برادر و با هدف ابلاغ پیام ولایت و ادای رسالت زینبی به سمت خراسان سفر کرد. در ساوه، عده‌ای از مخالفان اهل بیت به کاروانشان حمله کردند. این حادثه منجر به شهادت ۲۳ تن از همراهان آن حضرت گردید. حضرت معصومه (س) پس از این اتفاق بیمار شد و نتوانست به خراسان برود. پس به قم رفت و در آنجا در منزل موسی بن خزرج ساکن شد.

وی به لقب کریمه اهل بیت اشاره کرد و افزود:شهرت این لقب برای حضرت معصومه(س) به واسطه رؤیای صادقه‌ای است که از مرحوم آیت‌الله سید محمود مرعشی نجفی(ره) نقل شده، داستان به این صورت است که مرحوم سید محمود مرعشی نجفی بسیار علاقه‌مند بود که به هر طریقی شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره(س) را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب کرده، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا(س) آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده در عالم رؤیا به محضر مقدس حضرت باقر یا حضرت صادق(ع) مشرف شد.

این مقام مسئول در ادامه به بیان داستان پرداخت و گفت:امام صادق(ع) به ایشان فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت»؛ به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان به تصور اینکه منظور امام(ع) از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا(س) است، عرضه داشت، بلی! قربانت گردم من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیق‌تر بدانم و به زیارتش مشرف شوم. امام(ع) فرمودند؛ منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است و بعد از آن ایشان معروف شدند به کریمه اهل بیت و این لقب هم امام صادق (ع) در رویای صادقه برای حضرت معصومه (س) انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه تربیت دختران  از اهمیت زیادی برخوردار است،تصریح کرد:امروز امیر جامعه ما حضرت مهدی (عج) است و ما  باید دنبال جامعه ای سالم و  تاثیر گذار هستیم و بتوانیم نسل منتظر را تربیت و  سبک زندگی مهدوی را در جامعه رواج  و نهادینه کنیم.

حدائق در ادامه افزود: تمام افراد جامعه ما باید تلاش کنند تا بتوانند برای آینده نسلی را تربیت کنند که جامعه  و حکومت مهدوی را تشکیل دهد که رکن و رکین آن زن ها و دختران ما هستند|، پس لازم است تا به باور های مهدویت و آنچه که  به عنوان اصول مهدوی عنوان شده  عمل کرده تا بتوانند نسلی منتظر را تربیت کنند.


به گزارش شیرازه، سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در تقویم ملی ایران به نام روز دختر و برای ارج نهادن به این قشر عزیز جامعه نامگذاری شده است. روزی که می‌توان پای درد و دل دختران جوان نشست و به فکر راه چاره‌ای برای رفع مشکلات آنان بود. زیرا این دختران، مادران فردای این مرز و بوم هستند و باید همواره این قشر را عزیز بداریم.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان