کد خبر: ۱۵۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

آمار نجومی باغ شهرهای غیر مجاز در فارس

علی رغم وجود دو قانون حفظ کاربری اراضی و عدم تفکیک زمینهای کشاورزی، به گفته معاون استاندار 150 هزار باغ شهر غیر مجاز در استان فارس وجود دارد که همگی بر خلاف قانون ساخته شده اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، دو دهه از تولد باغ شهرها می گذرد، این ویلاهای لوکس، کپی ناقص و بی نتیجه ای از طرح اجرا شده در انگلستان بود که در ایران نتوانست به اهداف ترسیم شده دست یابد و از همان ابتدا به محل دلالی و تکه تکه کردن زمینهای کشاورزی یا مستعد کشت و زرع تبدیل شد.


طبق آمار ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی در سال 95، 1043 مورد تغییر کاربری غیر مجاز در استان شناسایی شد که شامل 95 هکتار زمین می‌شد، این تعداد در سال 96 به 1622 مورد و 126 هکتار افزایش یافت. در سال 97 به 2278 مورد تغییر کاربری غیر مجاز و 663 هکتار رسید و در سال 98، 2500 تغییر کاربری غیر مجاز ثبت شد که 581 هکتار را شامل می‌شد.

به این ترتیب با رشد باور نکردنی تغییر کاربری زمین های مختلف مرتعی، جنگلی و کشاورزی  از 95 هکتار در سال 95 به 663 و 558 هکتار در سالهای 97 و 98 رسید.

دو قانون حفظ کاربری اراضی و عدم تفکیک و خرد کردن زمین های کشاورزی، هرگونه دست درازی به زمین های زراعی را ممنوع می کند، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری نیز هرگونه کاربری باغ شهری را ممنوع اعلام کرده است. 

دادستان عمومی و انقلاب استان فارس بهمن ماه سال گذشته، هر گونه خدمات رسانی به باغ شهرها اعم از انشعابات آب، برق، گاز و حتی خدمات خصوصی مثل ماشین های سنگین و تانکر را ممنوع اعلام کرد و گفت: با متخلفان برخورد قانونی می شود.

با این وجود آمار باغ شهرها راکد نمانده و رو به افزایش است، تا جایی که آمار مشخصی از تعداد آنها در دست نیست و در شمارش ویلا باغ ها از عنوان «باغ شهرهای شناخته شده» استفاده می شود.


در چنین شرایطی، محمود رضایی، معاون عمرانی استاندار، در جلسه روز گذشته شورای حمایت از سرمایه گذاری، وقتی  مدیریت اجرایی استان با بن بست باغ شهرها رو برو شد، گفت:بین 120 هزار تا 150 هزار فقره باغ شهری غیرمجاز و حدود 50 هزار چاه غیرمجاز در استان فارس وجود دارد.

وی اظهار داشت: امکان تخریب و پرکردن اینها وجود ندارد ولی باید ساماندهی شوند و حق و حقوق دولت را پرداخت کنند.

 این گفته معاون استاندار،  چیزی جز به رسمیت شناختن اتفاقات خلاف قانون سابق نیست، کثرت تخلفات نباید سبب ذبح قانون شود. بنایی که بر خلاف قوانین ایجاد شده و با تصرف اراضی کشاورزی امنیت غذایی جامعه را به خطر انداخته است، به چه وسیله حق مردم را خواهد پرداخت؟ تصویب جریمه نقدی، جز جوازی برای حاکمیت سرمایه بر قانون خواهد بود؟

همچنین در این جلسه استاندار فارس پیشنهاد داد: برای اینکه از این به بعد جلوی ساخت باغ شهرها، چاه‌ها و ساخت و ساز غیرمجاز در استان فارس گرفته شود بخش‌نامه‌ای به دهیاران، بخشداران، فرمانداران و شهرداران فارس ابلاغ شود که این مکان های غیرمجاز محل فعالیت خود را احصا کنند. 

وی افزود: دهیاران، بخشداران، فرمانداران و شهرداران فارس از این به بعد مکلف شوند که حتی یک مورد به آمار قبلی اضافه نشود و سالانه 10 درصد  آمار را کاهش دهند. 

رضایی، معاون استاندار نیز در ادامه افزود: از این به بعد با نظارت مستمر اجازه ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی داده نشود و اولویت همه فعالیت‌ها جلوگیری از تصرف اراضی ملی باشد.

اتفاقی که در صورت عملی شدن و پیگیری از سوی متولیان، می تواند قدمهای روبه جلویی برای مهار مسئله باغ شهرها محسوب شود.

با توجه به اهمیت موضوع باغ شهر های غیر مجاز و افزایش روز افزون آنها، در ادامه این مطلب، گفتگویی اختصاصی با رضایی معاون عمرانی استاندار فارس انجام شده که در شماره بعد منتشر خواهد شد.


انتهای پیام/س



نظرات بینندگان