کد خبر: ۱۵۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس:

ساختمان‌های ناایمن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی شوند

بحرینی در جلسه بررسی وضعیت بناهای دارای نقص ایمنی در شیراز اظهار کرد: ساختمان های ناایمن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و نسبت به رفع خطر و استاندارد و ایمن سازی آنها اقدام شود.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مصطفی بحرینی،دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در جلسه بررسی وضعیت بناهای دارای نقص ایمنی در شیراز اظهار کرد: برگزاری این جلسه حاکی از اهتمام متولیان امر نسبت به اصلاح امور است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان حادثه متروپل، تصریح کرد: بروز چنین حوادثی به نوع عملکرد ما بر می‌گردد که باید تعارفات را کنار بگذاریم و برای حفظ سلامتی و جان شهروندان تلاش‌های جدی‌تر و مؤثری انجام شود.

بحرینی ادامه داد: اگر نگاهی اجمالی به وضعیت شهر و شهرسازی در کشور داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که متأسفانه نظارت دقیقی در امور ساخت‌وسازها نیست و البته این موضوع منحصر به شیراز هم نبوده و مبتلابه اغلب مناطق کشور و به ویژه کلانشهرها است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس با اشاره به وضعیت ساختمان‌های در حال احداث و ساختمان‌هایی که در حال بهره‌برداری هستند و از قدمت طولانی برخور دارند، عنوان کرد: لازم است کلیه ساختمان‌های ناایمن در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و نسبت به رفع خطر و استاندارد و ایمن سازی آنها اقدامات لازم انجام و مراتب به دادستانی اعلام شود.

این مقام قضایی گفت: دادگستری استان آمادگی حمایت و همراهی جهت رفع نواقص و ایرادات و دفع مخاطرات ساختمان‌ها را دارد و لازم است در اسرع وقت کمیته کارشناسی مرکب از دستگاه‌های متولی، ناظر و مرتبط و با حضور نماینده دادستان مسائل را از جهات مختلف فنی و شهرسازی، حقوقی و استاندارد سازی بررسی و نتیجه در جلسه آتی مطرح شود.

بحرینی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته متأسفانه ناشی از اهمال و بی توجهی اقدام به فروش منابع شهر به ویژه در حوزه باغات و احداث و تکمیل ساختمان‌ها شده است و باید نسبت به تغییر رویکرد با حفظ و مراقبت از امکانات موجود و اصلاح امور درآمدی، هزینه و ارائه خدمات گام مؤثر برداشته شود.

دادستان مرکز استان فارس تاکید کرد: امیدواریم مسئولین امر با اراده قوی، انجام هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و تصمیم گیری صحیح به وظایف و تکالیف قانونی اهتمام داشته باشند و دستگاه‌های ناظر نیز با رصد مستمر و مؤثر اقدامات، مراتب ترک فعل یا اقدامات مغایر قانون را به دادستان گزارش نمایند.

ابراهیمی معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس نیز در خصوص ابهامات قانونی پیرامون پایان کار، ساخت و سازهای بدون پروانه، بیان کرد: به آتش‌نشانی شهرداری شیراز و اداره کل استاندارد فارس مجوز ورود به بازرسی مستمر ایمنی اماکن عمومی داده‌ایم.

ابراهیمی، به اقدامات دادستانی با همکاری متولیان مدیریت شهری شیراز در راستای کاهش موارد ناایمن این شهر اشاره و خاطرنشان کرد: رفع تجاوز به برق و اماکن عمومی و صدور مجوزهایی در این باره، رعایت مقررات ایمنی در بخش گازرسانی، بازدید میدانی از اماکن در معرض خطر نظیر سنگ سیاه و بازار وکیل، مدیریت بحران رانش کوه در منطقه منصور آباد و ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی ناایمن از جمله این موارد است.

لزوم رفع نقایص قوانین ساخت و ساز

سید احسان اصنافی، شهردار شیراز نیز در این جلسه بیان کرد: در حوزه نظارت بر ساخت‌وساز شهری متولیانی از جمله؛ مسکن و شهرسازی، دفتر فنی و سازمان نظام مهندسی به ویژه در ساخت‌وسازهای دولتی ورود می‌کنند.

وی تطبیق کیفیت ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود با استاندارد بهره‌برداری و ایمنی را از الزامات قانونی ذکر و عنوان کرد: شهرداری براساس ضوابط موجود، سازه و تأسیسات ساختمانی که قرار است ساخته شود را مورد بررسی قرار می‌دهد و با ارائه مستندات فنی ساخت و ساز زیر نظر مهندس ناظر آغاز می‌شود؛ سازمان نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی و همچنین شهرداری به عنوان ناظر عالی در این باره ورود می‌کنند.

اصنافی گفت: در شهر شاهد وجود ساختمان‌ها و پروژه‌های بزرگی هستیم که به بهره‌برداری رسیده‌اند اما طی سال‌های متوالی به آنها تذکراتی داده شده که به نتیجه نرسیده است.

شهردار شیراز معتقد است که این مهم به ضعفی برمی‌گردد که در قانون نظام صنفی وجود دارد که اجازه داده شده تا پروانه صنفی را بر اساس پروانه ساختمانی صادر کنند نه پایان کار ساختمانی.

اصنافی به پروژه‌های قدیمی نیز اشاره کرد که بعضی از آن‌ها در حال بهره‌برداری و برخی هم از قدمت زیادی برخوردارند، عنوان کرد: این قبیل ساختمان‌ها هم با معضل استاندارد و سیستم ایمنی آتش‌نشانی مواجه هستند.

وی اظهار کرد: با تلاش سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز ساختمان‌های در حال بهره‌برداری شناسایی شده و نواقص ایمنی را هم به آنها اعلام کرده‌اند اما در تعدادی از آنها همکاری مطلوبی صورت نگرفته است.

شهردار شیراز اعلام کرد: طی مکاتبه‌ای به شهرداران مناطق، خواستار گزارش ساختمان‌هایی که فاقد پایان کار هستند یا قدمت زیادی دارند، شده‌ایم.

 انتهای پیام/س
نظرات بینندگان