کد خبر: ۱۵۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

سهم فارس از پتروشیمی ها بسیار ناچیز است/ در انتخاب مدیر پتروشیمی شیراز اولویت با فرد بومی استان است

طهماسبی تصریح کرد: استان فارس نسبت به جمعیت، وسعت و ذخایر موجود خود در صنعت پتروشیمی در رتبه بسیار پایینی قرار دارد، از طرفی نیز داشتن تنها یک واحد اوره آن هم در استان پهناوری چون فارس جفای به حق به استان است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه،فرهاد طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستانهای نی ریز و استهبان در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص مدیریت جدید پتروشیمی شیراز، اعتراضات مردمی به نحوه انتخاب مدیرعامل این مجموعه و اینکه فردی غیربومی با سابقه ای نه چندان درخشان به یکباره به عنوان مدیر جدید این واحد صنعتی بزرگ منصوب شده، اظهار کرد:اعتراضات مردمی کاملا به جاست چرا که انتظارات و توقعات استان و شهرستان این است که نیروهای شایسته بومی منصوب شود. چون ما هم موافق نیروی بومی ناکارآمد نیستیم، بلکه اعتقاد ما بر این است که در شرایط مساوی که دو نیروی بومی و غیر بومی دارای شایستگی و تخصص هستند، اولویت با فرد بومی استان است پس دغدغه مردم کاملا مورد قبول می باشد.

وی در ادامه در خصوص دیگر مشکلات این واحد صنعتی از جمله آلایندگی های بسیار آن برای منطقه، عنوان کرد: در رابطه با شرایط زیست محیطی و آلاینده هایی که این واحد صنعتی دارد نیاز به نظرات کارشناسی شده است، چون باید صحبت و گفتار و کردار نیز مطابق قانون باشد چون مقرررات از جایگاه و احترام خاصی برخوردار است .

طهماسبی ادامه داد: در خصوص صنایع آلاینده، قانون تعیین تکلیف کرده، فلذا اگر اداره متولی که سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل استاندارد است، بررسی کرده و مجوز توسعه دادند، بر اساس نظر کارشناسی توسعه پیدا می‌کند ولی باید اصول اولیه و سلامت مردم مد نظر قرار داده شود.اعتقاد بنده هم  به عنوان نماینده مردم این است که کارشناسان مربوطه بررسی کنند و اظهار نظر کارشناسی دهند، چنانچه توسعه از لحاظ زیست محیطی برای مردم و شهروندان مخاطره انگیز است قطعا باید متوقف بشود.

استان فارس را بایستی  به سوی صنعتی شدن پیش ببریم

نماینده مردم نی ریز و استهبان در ادامه اشاره ای هم به حجم سرمایه گذاری ها در استان کرد و افزود: اعتقاد ما بر این است که باید حجم سرمایه گذاری ها در استان رو به افزایش باشد؛ استان فارس را بایستی  به سوی صنعتی شدن پیش ببریم و ناگزیریم این اتفاق بیافتد.

دولت دیگر قادر به سرمایه گذاری های سنگین نیست،می بایست  از سرمایه های بخش خصوصی و بانکها  استفاده کنیم

وی با تاکید بر اینکه امروز استان فارس آن استان کشاورزی سابق نیست، تصریح کرد: چون آبهای روی زمین و منابع زیر زمینی همه فرو کش کردند، بارندگی کم شده و خشکسالی رو به افزایش است لذا شایسته می باشد استان را با توجه به نزدیکی به خلیج فارس از حیث حمل و نقل و انتقال آب برای صنعت به سمت صنعتی شدن پیش ببریم و یکی از مقدمات صنعتی شدن فارس این است که صنعت گریزی نکنیم؛ چه مطبوعات و چه عامه مردم کمک کنند و ما نیز سرمایه گذاران بخش خصوصی را تشویق کنیم  چون دولت دیگر قادر به سرمایه گذاری های سنگین نیست پس می بایست  از سرمایه های بخش خصوصی و بانکها  استفاده کنیم تا حجم سرمایه گذاری را در استان افزایش دهیم.

در سال جاری باید تاکید و تمرکزمان بر دانش بینیان های اشتغال آفرین باشد

دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید از دانش بنیان های اشتغال آفرین نیز بهره بگیریم، افزود: تلاش هم ما نمایندگان و مسئولان و هم سرمایه گذاران باید این باشد که از منویات رهبر معظم انقلاب عمل کنیم؛ قطعا یقین دارم همانطور که در طول این 43 سال ثابت شده هر جا مسیری را ولایت فقیه مشخص کرده و ما در آن راستا حرکت کردیم با موفقیت همراه بوده به همین خاطر در سال جاری باید تاکید و تمرکزمان بر دانش بینیان های اشتغال آفرین باشد.

طهماسبی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه وضعیت پتروشیمی های استان را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت:سهم استان فارس از پتروشیمی ها بسیار ناچیز است در صورتی که حجم عظیمی از گاز کشور در این استان استخراج می شود، از طرفی نیز سهم بزرگی از آثار صنعت گاز و فراوری ها، بار مزاحمت ها فشار بار ترافیکی و مشکلات استانهای همجوار مثل بوشهر بر روی جاده های استان فارس است در حالی که هیچ بهره برداری از این ظرفیت ها نشده است.

فارس در صنعت پتروشیمی در رتبه بسیار پایینی قرار دارد

وی تصریح کرد: این استان نسبت به جمعیت،وسعت و ذخایر موجود خود در صنعت پتروشیمی در رتبه بسیار پایینی قرار دارد، از طرفی نیز داشتن تنها یک واحد اوره آن هم در استان پهناوری چون فارس جفای به حق به استان است.

خبرنگار شیرازه در ادامه از طهماسبی پرسید مجلس در این راستا چه کاری انجام داده است؟

نماینده مردم نی ریز و استهبان در این خصوص اظهار کرد: مجلس مصوبات دولتهای گذشته، سفر مقام معظم رهبری به این استان، مصوبات سفر رئیس جمهور و همچنین مصوبات  قبل در خصوص استقرار صنایع پتروشیمی در استان را باید دنبال و پیگیری کند تا هر چه سریع تر به نتیجه برسد تا فارس از نظر صنعت پتروشمی بتواند از ظرفیت خوبی در زمینه اشتغال، ارزش افزوده و فراوری محصولات برخوردار گردد.

 انتهای پیام/س



نظرات بینندگان