کد خبر: ۱۵۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

بانکهای خصوصی از سرمایه گذاری در استان امتناع می‌کنند

بانکها اصلی ترین تأمین کننده سرمایه بنگاه های تولیدی هستند، کوتاهی در این امر سبب آسیب دیدن و گاه تعطیلی بخش های اقتصادی می شود. مسئله ای که سبب اعتراضات مکرر و خط و نشان های استاندار فارس برای بانکهای خصوصی شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه عملکرد نظام بانکی در اقتصاد، مانند عملکرد قلب در بدن انسان است؛ سپرده های مردم را جذب می کنند و میتواند این نقدینگی را به بخشهای مولد اقتصاد، بنگاههای تولیدی و سایر فعالیتهای اقتصادی پمپاژ کند. اگر این سیستم در پمپاژ و تزریق سرمایه به بنگاه های اقتصادی درست عمل نکند، بخش های مختلف اقتصادی به ویژه بنگاههای تولیدی با مشکل مواجه شده و فلج می شوند.

ار آنجا که منابع مالی در اختیار بانک هاست و رونق و رشد اقتصادی نیز در گرو تزریق سرمایه به بخش های مولد اقتصاد است؛ ریشه عملکرد ضعیف بنگاه‌های اقتصادی را در اقدامات بانکها و  نرخ سود بانکی می توان جستجو کرد که سبب آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی، ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات و تعطیلی آنها می شود.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس از نخستین روزهای مسئولیت در جلسات مختلف اقتصادی از جمله کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید به عملکرد بانکهای خصوصی استان نقد و اعتراض شدید داشته است. اکنون نیز با گذشت 9 ماه همچنان اعتراضات و خط و نشان های استاندار با همان شدت پابرجاست و به نظر می رسد در رویه بانکهای خصوصی استان تغییری ایجاد نشده است.

دست مرجع دولتی در مورد بانکهای  خصوصی بسته است 

استاندار فارس در حاشیه جلسه اخیر حمایت از سرمایه گذاری در پاسخ به سوال شیرازه در خصوص عدم همکاری بانکها با سرمایه‌گداران و تبعیت نکردن از مصوبات جلسات، عنوان کرد: در ارتباط با بانکهای دولتی اگر از مصوبات تبعیت نکردند به دادستانی معرفی میشوند و تا کنون هم چند مورد برخورد جدی با این بانکها صورت گرفته، اما در مورد بانکهای خصوصی دست ما به عنوان مرجع دولتی باز نیست که همکاری و مطالبه گری رسانه ها را می طلبد.

همه بانکها باید در راستای سیاست اتخاد شده در استان فعالیت کنند

همچنین محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار در توضیح عملکرد بانکها در استان فارس، به شیرازه گفت: برای هماهنگی بین بانکها، مطابق شرایط و ضوابط بانک مرکزی شورایی در استانها ایجاد شده که همسویی و همراهی بانکها را بر عهده دارد. 

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی بانکهای خصوصی با اعلام اینکه دستورالعمل ما اجازه عضویت در شورای هماهنگی بانکها را نمی دهد، عضو این شورا نیستند، افزود: ما اعتقادداریم بانکها تشکیلات مالی هستند که در کنار بنگاه های اقتصادی استان باید فعالیت کنند و برای تأمین منابع مالی بنگاه های اقتصادی همراهی کنند.

ربانی زاده ادامه داد: همه بانکها باید همسو باشند و در راستای سیاست اتخاد شده در استان فعالیت کنند.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: مصارف منابع مالی استان در بانکهای دولتی قابل قبول است و به صورت نسبی رضایت داریم ولی متاسفانه در بانکهای خصوصی این نسبت، مناسب نیست.

 این مسئول تأکید کرد: چند بار تذکر داده شده که وقتی سپرده گذاری توسط مردم انجام میشود باید در معیشت و اشتغال مردم و رونق بنگاه های اقتصادی مستقر در استان به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بانکهای خصوصی تا کنون همکاری نکرده اند، گفت: ما در جلساتی که داشته ایم، اتمام حجت کرده ایم که یا باید با مدیریت ارشد استان همراهی و همکاری داشته باشند یا اینکه انتظار هیچ گونه مساعدتی هم نداشته باشند.

این مسئول افزود: برنامه ریزی انجام شده است که برخی از بانکها به تدریج وارد شورای هماهنگی بانکها شوند.

معاون استاندار فارس با ذکر این نکته که منابع بانکی دو دسته است، توضیح داد: نخست منابعی که دولت بر اساس قانون بودجه تامین می کند و در مرحله بعد منابعی که بر اساس سپرده مردم ایجاد می شود که بین بنگاههای اقتصادی در دست احداث یا اینکه به عنوان سرمایه در گردش بنگاههای فعال استان توزیع می شود که هر کدام بهره خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: بانکهای دولتی اکثر سپرده به استان تزریق می شود اما منابعی که سپرده گذاری می شود در بانکهای خصوص اغلب در پایتخت و برخی استان ها که کشش بالایی دارند مصرف می شود.

دریافت و پرداخت سود خارج ار عرف برخی بانکها

ربانی زاده در پاسخ به پرسش در معرفی برخی بانکها به مرجع قضایی گفت: بانکها موظف به رعایت ابلاغیه بانک مرکزی اند اما بعضا مشاهده شده این موضوع رعایت نمی شود و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نسبت به پرداخت سود خارج از ضوابط اقدام می کنند.

وی تصریح کرد: این بانکها هم سود خارج از عرف به سپرده گذار می دهند، هم بهره دریافتی بیش از آنچه بانک مرکزی مصوب کرده از تسهیلات گیرندگان دریافت می کنند؛ که طبیعی است به مراجع قانونی معرفی می شوند.

معاون استاندار فارس یکی از مشکلات مهم کارخانجات و تولید کنندگان را بحث تسهیلات بانکی خواند و گفت: بعضا مشاهده شده بانکها همراهی نمی‌کنند و استاندار بارها با جدیت بانکها را خطاب قرار داده و مواردی که به تذکرات توجه نکردند، در مراحلی است که با آنها برخورد قانونی خواهد شد. و قطعا بانکها متضرر خواهند شد.

بانکها فقط به فکر سود نباشند

همچنین حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس که پیش از این از معرفی چند بانک به دادستانی فارس سخن گفته بود، به شیرازه توضیح داد: بیشترین مشکلات بنگاه های اقتصادی به صورت عام و در همه زمینه ها، با مسائل بانکی است.

وی با بیان اینکه در هر جلسه کارگروه رفع موانع تولید، بیش از 70 درصد موضوعات ما در خصوص بانکها است، گفت:  عمده مشکلات به نوع محاسبه سود و جریمه بر می گردد که سبب اعتراض از سوی دریافت کنندگان تسهیلات می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه ما چیزی بیشتر از ضوابط جاری کشور که بانکها هم موظف به تبعیت هستند، نمی خواهیم، گفت: بخاطر مسائل اقتصادی که در کشور وجود دارد برخی بنگاه ها برای پرداخت سود تسهیلات به مشکل بر می خورند و درخواست استمهال دارند که در کارگروه رفع موانع تولید مطرح می شود.

 رئیس سازمان صمت فارس تأکید کرد: طبق نامه دادستان کل کشور، مصوبات ستاد رفع موانع تولید در استانها نافذ و اجرایی است. و اگر در مهلت مقرر دستگاه اجرایی، اعم از بانک یا دستگاههای دیگر مصوبات را اجرایی نکنند، مورد را به دادستانی های استان ها ارجاع دهند.

وی اعلام کرد: به دستور استاندار این کار در حال انجام است و همین هفته گذشته یکی از بانکها مجددا به دادستانی معرفی کردیم .


ایزدی با بیان اینکه از طرف دیگر کار گروهی به نام حمایت قضایی داریم که به ریاست معاونت قضایی دادگستری  هر هفته جلساتی برای حل مشکلات بنگاههای اقتصادی تشکیل می دهد، گفت: مرجع قضایی برای اجرایی شدن مصوبات واقعا کمک می کند و به جد هم در اسرع وقت ورود می کند که این مصوبات توسط بانکها اجرایی شود.
  
این مسئول با اشاره به اینکه بانکها سیاست که دارند در فکر تامین منابع هستند، اعلام کرد: ما درخواستمان این است برای رونق تولید و رونق اقتصادی به باید به بنگاه تولیدی کمک کرد که بتوانند تسهیلات و سود آن را  پرداخت کند، اگر به گونه ای رفتار شود که این بنگاه ها تعطیل شوند، قطعا منافع بانک هم تأمین نمی شود.

وی خاطرنشان کرد:  این دیدگاه در بانکها باید ایجاد شود که به عنوان یک شریک در کنار بنگاه های اقتصادی قرار بگیرند و اگر دیدند در این نوسانات بازار، یک بنگاه اقتصادی با مشکل برخورد می کند خودشان جلو بروند و مانع تعطیلی آن شوند.

رئیس سازمان صمت استان ادامه داد: فقط بحث سود مطرح برایشان مطرح نباشد و به عنوان یک شریک پای مسائل و مشکلات بنگاه اقتصادی بایستند و کمک کنند.

بانکهای خصوصی نباید خود را  از سیستم اقتصادی استان جدا بدانند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در خصوص گلایه های تند استاندار از بانکهای خصوصی هم گفت: این بانک ها نیز به عنوان یک بنگاه اقتصادی فعال در استان فارس که سرمایه های استان را جذب می کنند باید در رونق اقتصادی استان سهم داشته باشند.

وی افزود: وقتی بانکهای خصوصی عضو شورای هماهنگی بانکها نیستند، در قبال سیاستهایی که برای بنگاه های اقتصادی استان در نظر گرفته می شود هم مسئولیتی نمی پذیرند و پاسخگو نیستند.

ایزدی تأکید کرد: بحث منابع و مصارف خیلی مهم است، منابعی که به سمت بانکهای خصوصی می رود باید در استان مصرف شود و این نسبت همیشه باید یک نسبت معقول باشد.

وی افزود: استاندار صحبتشان این است که بانکهای خصوصی نباید خود را  از سیستم اقتصادی استان جدا بدانند.

به گزارش شیرازه ماموریت خطیر رشد اقتصادی 7/5 درصد در استان فارس جز با همراهی و احساس مسئولیت همه دستگاههای خصوصی و دولتی  دست یافتنی نخواهد بود. خصوصی بودن یک نهاد دلیل بر بی مسئولیتی و عدم توجه به صلاح دیدهای استان نمی‌شود. سودمحور بودن بانکها در نظام اقتصادی اسلامی پذیرفته نیست و شراکت در سود وزیان یک جامعه وظیفه اصلی این بنگاه های اقتصادی است.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان