کد خبر: ۱۵۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

هتل آسمان متهم ترین سازه نا ایمن در شیراز

هتل آسمان شناخته شده ترین ساختمان متهم به ناایمنی در شیراز است. 10 طبقه اضافه بر پایه های ساختمانی که برای 7 طبقه ساخته شده و آتش سوزی مقاومت سازه را زیر سئوال برده و مسئولان در حال جلسه گذاری برای تایید یا تکذیب این مسئله اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، برج 17 طبقه هتل آسمان، در خیابان باریک فردوسی، در دل بافت تاریخی شیراز قد علم کرده است. مجوز اولیه این برج سال 81 برای 7 طبقه صادر شد. اما مالک هتل با تغییر مداوم نقشه های اولیه تا سال 93 ارتفاع آن را تا 17 طبقه افزایش داد.

در طی این سالها، پیاپی تغییرات نقشه ها به کمیسیون های ماده 5 و ماده100 ارسال و در کمال تعجب با افزایش ارتفاع موافقت می شد.

در اواخر سال 93 که ارتفاع دور از انتظار هتل خود را  نشان داد، و همه دیدند این سازه غول پیکر به تصرف آسمان شیراز چشم دوخته، اعتراضات مردم و دوستداران میراث فرهنگی آغاز شد.

حریم بصری مجموعه آثار تاریخی زندیه با احداث این برج که دیگر سومین سازه مرتفع کلانشهر شیراز شده بود،مخدوش شد و از آنجا که تجربه برج جهان جهان نمای اصفهان نشان می داد خدشه دار شدن چشم انداز آسمان یک اثر تاریخی، مانع ثبت آن در فهرستی آثار میراث جهانی یونسکو می شود، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ثبت جهانی ارگ کریمخان را از دستورکار خارج کرد.

تصویب تخریب بخشی از ساختمان و تعدیل ارتفاع آن در سال 95 از جمله اتفاقات پس از این اعتراضات بود که البته در تخریب  نیم طبقه خلاصه شد و تاثیر چندانی در ارتفاع هتل و سایه افکندن آن بر مجموعه زندیه نداشت.

ماجرای هتل آسمان پس از این تخریب جزئی، در همین اندازه متوقف شد و در ساکت شد. قسمت های مزاحم و اضافه ساختمان در میان داربست ها فرو رفت و با لایه ای از پوشش آبی، از چشمها پنهان ماند تا سال 98، که آتش سوزی در طبقات زیرین هتل آسمان بار دیگر آن را در صدر توجه قرار داد.

دپوی نا ایمن لوازم موردنیاز هتل در طبقات زیر زمین، به آتش سوزی منجر شد. به دلیل اینکه تشک و تختخواب در این طبقات پر بوده است و مواد تشکیل دهنده تشک‌ها آرام‌سوز بوده‌اند این آتش ساعت‌ها شعله‌ور باقی ماند. حرارت آتش در این طبقات به ۷۰۰ تا هزار درجه سانتی‌گراد رسید اما سرانجام  پس  14 ساعت تلاش ماموران آتش نشانی خاموش شد.

غلبه آتش سبب ترک خوردن سازه و کاهش مقاومت پایه های ساختمان شد، که از ابتدا برای 7 طبقه پایه گذاری شده بود اما اکنون 17 طبقه داشت.
مسئله ای که با تجربه های پلاسکو و تلخ متروپل، این سوال را مطرح کرده است که مبادا ساختمان بعدی، هتل آسمان باشد.

محمدهادی قانع، رئیس سازمان آتش نشانی شیراز در خصوص عملیات اطفای حریق هتل آسمان، گفته است:  اطفای حریق هتل آسمان یک عملیات خاص و ویژه بود، در آن زمان پلیس مسیرها را بست، صورت جلسه شد و مدیریت بحران وقت اعلام کرد ساختمان در حال ریزش است، اما آتش نشانان با خطر پذیری زیاد و مهار آتش، باعث تثبیت وضعیت شدند.

قانع تصریح کرد: حتی تا یک هفته پس از آتش سوزی همکاران ما راهها را بسته بودند و مانع رفت و آمد می‌شدند.

همچنین علیرضا پاکفطرت، نماینده مردم شیراز در مجلس که سالها شهردار شیراز بود، در  وضعیت کنونی هتل آسمان را با ساختمان متروپل آبادان مشابه دانست و گفت: امکان دارد هتل آسمان در شیراز هم دچار اتفاقاتی مانند متروپل شود، به نظر  هتل آسمان شیراز «متروپل» دیگری است و شباهت هایی بین این دو وجود دارد که اگر خدای نکرده این اتفاق در این هتل ۱۷ طبقه رخ دهد بسیار بدتر از حادثه «متروپل» آبادان خواهد بود.

وی تصریح کرد: زمانی که بنده شهردار شیراز بودم دادگستری رأی به تخریب داد اما زمانی که به عنوان شهردار اقدام به اجرای رای کردیم متوجه شدیم که این ساختمان بر سر مردم و مدرسه‌های اطراف ریزش می‌کند که اقدام به توقف رای کردیم.

تداوم این مسائل سبب شد استانداری فارس در جلسه ای استحکام این هتل را بررسی کند.

امیرحسین جمشیدی ، مدیر کل دفتر فنی استانداری، در این جلسه به تغییر فرم طبقات زیرین هتل اشاره کرد و اعلام کرد پس از آتش سوزی حفظ آن را منوط به استحکام سازی شده بود. 

به گفته جمشیدی اما طرح استحکام بخشی به تایید و تصویب سازمان نظام مهندسی استان و شهرداری شیراز به عنوان مراجع صدور پروانه نرسیده و همچنین قسمتی از اقدامات استحکام بخشی در طبقات فوقانی انجام نشده است.

در همین خصوص، شیبانی، فرماندار شیراز به شیرازه گفت: در خصوص  ساختمان آسمان، سخنان شهردار اسبق شیراز قابل تامل بود و ایشان با توجه به تجربه سالها مدیریت شهر شیراز، با قاطعیت می گفتند که ساختمان استحکام لازم را ندارد.

وی افزود: طبق ماده 55 قانون شهرداری ها، در مورد ساختمان های نا ایمن، شهرداری در صورت تشخیص مشکل، می تواند ورود کرده و از مالک بخواهد مشکل را برطرف کند و اگر مالک انجام نداد خودش اقدام کند و هزینه های آن را با سود 15 درصد دریافت کند و برای تشخیص این موضوع یک کارگروه در قانون پیش بینی شده است.

شیبانی بیان کرد: در مورد  هتل آسمان نامه ای به شهرداری ارسال شده که اگر این ساختمان ایمنی لازم را ندارد، به استناد قانون 55، کارگروه مورد نظر را فعال کنند و  اقدامات قانونی را انجام دهند.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان