کد خبر: ۱۵۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
قصه پر غصه تالاب هایی که می خشکند:

کانون اصلی فرود مرغان مهاجر در حال انقراض است

تالاب‌ها و دریاچه‌ها در سالهایی نه چندان دور کانون اصلی فرود مرغان مهاجر و پرواز دسته جمعی پرندگان بود و با طراوتی که در هوا ایجاد می کرد تاثیر مستقیم بر رونق تولید و کشاورزی و باغداری در مناطق اطراف داشت.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ، چندی است که تالاب های استان فارس خشک است و دیگر صدای مرغان مهاجر و ندایی از کشاورزی نمی آید.

امروز خبرنگار شیرازه تصمیم گرفت به موضوعی بپردازد که پیگیری آن بسیار مهم و ضروری بود. تالاب ها یکی از زیست بوم های در حال انقراض  در استان فارس است.

تالاب چسیت؟

تالاب‌ها منطقه‌ هایی شبیه به دریاچه‌‌ و جایی بین آب و خشکی‌ هستند. ممکن است در بعضی از روز‌های سال خشک و در بعضی از روز‌ها پر از آب باشند. داخل این تالاب‌ها پر از گِل‌و‌لای است و زیستگاه پرندگان مهاجر یا بومی و گیاهان متنوعی‌اند که زیبایی منحصربه‌ فردی دارند.

بخش مولد بسیاری از چرخه های حیات به تالاب ها برمی‌گردد، درون تالاب ها بی شمار موجودات زنده دیده می شود. این تالاب ها هستند که از انبوه گونه های پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی مهرگان حمایت می کنند و به عنوان ذخیره‌گاه‌های بسیار مهمی از مواد ژنتیکی (وراثتی) گیاهی نیز محسوب می شوند.

وجود تالاب های طبیعی برای محیط زیست و کره زمین لازم است، زیرا تالاب ها می توانند ذخیره سازی آب، حفاظت در مقابل طوفان و کاهش تخریب سیل، تثبیت خطوط ساحلی و مهار فرسایش، تزریق مجدد آب های زیرزمینی (جابه جایی آب از تالاب به درون سفره های زیرزمینی)، تخلیه آب های زیرزمینی (جابه جایی آب به سوی بالا و تبدیل آن به آب های سطحی)، پالایش آب از رسوبات و دیگر آلودگی ها و تعدیل آب و هوای محلی را انجام دهند. 

تالاب های استان فارس چرا  در حال انقراض شدن هستند؟

استان فارس تالاب هایی دارد سرشار از گونه‌های ژنتیکی ارزشمند، فراوانی پرندگان، ماهی‌ها و جانوران آبزی است و در معتدل کردن آب و هوا و تغذیه منابع آبی نقش به‌سزایی دارند. 

تالاب‌ های استان فارس که روزی زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی بوده هم اکنون یا کاملا خشک شده اند و یا در حال خشک شدن هستند.

در ادامه به سراغ معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس رفته تا در خصوص چرایی خشکیدن تالاب های فارس گفتگو کنیم 

وی به وضعیت فعلی تالاب ها در استان فارس اشاره کرد و گفت: شرایط فعلی تالاب های استان فارس ناشی از یک عدم مدیریت بلند مدت منابع آبی و همچنین  بد مدیریتی در حوزه آب خیز است.

مرادی در ادامه با بیان اینکه سال های  سال است که به مدیریت منابع آب در حوزه آبخیز داری توجه جدی نشده  و این نظارت بر مبنای  یک اصول علمی و کار شناسایی دقیق نبوده، به گونه ای که همه کارشناسان و کسانی که در این حوزه فعال هستند این موضوع را قبول دارند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات تالاب ها و  مدیریت نا کار آمد منابع آب در حوزه آبخیز بوده است افزود:  این اتفاق از جنبه های مختلف از جمله سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی رخ داده است که موجی بروز مشکلات متعدد برای تالابهای استان گردیده است.


وی با بیان اینکه شرایط فعلی تالاب ها ناشی از یک  مدیریت بلند مدت و یک منابع آبی است تصریح کرد:هر اقدامی که در حوزه آبخیز تالاب ها انجام می شود در بلند مدت و میان مدت نتیجه آن مشخص می شود.

 مرادی در پایان گفت :از سال ۹۸ محیط زیست جهت  بهتر شدن وضع  تلاب ها ورود پیدا کرده و تمامی نکات و توصیه های لازم  را بیان کرده  و به صورت جدی دنبال می کند.

 سخن آخر این است ...

تالاب‌ها و دریاچه‌ها در سالهایی نه چندان دور کانون اصلی فرود مرغان مهاجر و پرواز دسته جمعی پرندگان بود و با طراوتی که در هوا ایجاد می کرد تاثیر مستقیم بر رونق تولید و کشاورزی و باغداری در مناطق اطراف داشت.اما حالا کدام تالاب های استان فارس وضعیت خوبی دارند؟بیاییم به فکر تالاب های استان فارس باشیم.


انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان