کد خبر: ۱۵۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
به مناسبت روز جهانی اهداکننده خون:

آنان که بی منت زندگی هدیه می دهند/فارس از لحاظ خون گیری و فرآورده های خونی در کشور مقام اول را دارا می باشد

اهدای خون، اهدای زندگی است به همنوعی که جانش به قطرات خون اهدا کنندگان بستگی دارد و اهدا کننده بی‌هیچ چشم داشتی فقط به امید نجات جان انسانی خون خود را به نشانه انسانیت و ایثار به بیمار و خانواده‌اش هدیه کند، هدیه‌ای از جنس نوع دوستی، هدیه ای سرخ از جنس زندگی.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، روز جهانی اهدای خون هرساله یادآور نقش حیاتی اهداکنندگان این مایه حیات است، افرادی که داوطلبانه از خودگذشتگی می‌کنند تا جانی دوباره به بیماران، سانحه دیدگان و نیازمندان فرآورده‌های خونی ببخشند. همان هایی که بی منت جان هدیه میدهند.

علی رغم پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی، تاکنون هیچ جایگزینی برای اصلی ترین مایع جاری در بدن کشف نشده است؛ حال آنکه روزانه تعداد بسیار زیادی از مردم به تزریق خون نیاز پیدا می‌کنند که این نیاز با تامین و ذخیره فرآورده های خونی در مراکز درمانی مرتفع می شود.

هر ساله کشورها روز 14 ژوئن را به مناسبت روز جهانی اهداکننده خون جشن می گیرند.  این روز جهت افزایش آگاهی های جهانی در مورد نیاز به خون و فرآورده های خونی سالم ، تقدیر از اهداکنندگان خون داوطلبانه و بدون چشم‌داشت مالی در سیستم‌های ملی بهداشت و حمایت از خدمات ملی انتقال خون، سازمان های اهدا کننده خون و سایر سازمان های غیردولتی با هدف تقویت کمپین های ملی و محلی ایجاد شده است.

به گفته مدیر کل انتقال خون استان فارس برای سال 2022، شعار روز جهانی اهداکننده خون « اهدای خون نشانه همبستگی است، به این تلاش بپیوندید و جان انسانها را نجات دهید» در نظر گرفته شده تا توجهات را به نقشی که اهدای خون داوطلبانه در نجات جان ها و افزایش همبستگی در جوامع ایفا می کند، جلب کند.
 

مجید اکبر زاده در گفتگو با خیرنگار شیرازه به اهداف خاص کمپین امسال اشاره کرد و گفت:قدردانی از اهداکنندگان خون در جهان و ایجاد آگاهی عمومی بیشتر در مورد نیاز به اهدای خون مستمر و بدون چشمداشت مالی، تاکید بر نیاز به اهدای خون متعهدانه در تمام طول سال برای حفظ ذخایر کافی و دستیابی به دسترسی همگانی و به موقع به انتقال خون سالم، شناسایی و ترویج ارزش های اهدای خون داوطلبانه بدون چشم داشت مالی در افزایش همبستگی و انسجام اجتماعی و افزایش آگاهی در مورد نیاز به افزایش سرمایه گذاری از سوی دولت ها برای ایجاد یک سیستم ملی خون پایدار و مقاوم و افزایش اهداکنندگان داوطلبانه خون بدون چشمداشت مالي از مهم ترین این اهداف است.

آنان که بی منت زندگی هدیه می دهند/فارس از لحاظ خون گیری و فرآورده های خونی در کشور مقام اول را دارا می باشد
وی در ادامه به مناسبت روز جهانی اهدای خون به ارائه  تاريخچه مختصري از انتقال خون پرداخت و افزود: فعاليتهاي انتقال خون در ابتدا(سال 1331) از طريق ارتش و هلال احمر صورت مي پذيرفت. پس از آن در سال 1353 سازمان انتقال خون ايران تاسيس شد و اولين گروه براي آموزش انتقال خون از شيراز به تهران اعزام شدند، اين گروه پس از 2 سال آموزش به شيراز بازگشته و در ناحيه پيش آهنگي شيراز مشغول به كار خونگيري از مردم شدند.

اکبرزاده با اشاره به تاسیس مرکز انتقال خون شيراز در سال ۱۳۵۶ بعنوان دومين مركز انتقال خون در كل كشور پس از تهران، این مرکز را بعنوان دومين مركز فعال از نظر مشاركت اهداكنندگان در كشور دانست و افزود: نسبت به جمعیت از لحاظ خون گیری و فرآورده های خونی در کشور با  مقام اول را دارا می باشد.

مدیر کل انتقال خون استان در ادامه با اشاره به اینکه فارس با دارا بودن 14 پایگاه اتقال خون  فعال در استان از نظر تعداد در کشور اول را دارا می باشد، اظهار کرد: فسا،جهرم، داراب، آباده،گراش و لار شهر هایی هستند که پایگاه ثابت خون گیری دارند وبه صورت روزانه مشغول به فعالیت هستند، اما در شهر های ذکر شده به غیر از گراش فرآورده گیری هم صورت میگیرد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که به صورت تیم سیار هم در برخی نقاط خون گیری انجام میشود، همچنین گروه های سیار در طول هفته جهت خون گیری به روستاها نیز مراجعه می کنند.

اکبر زاده از راه اندازی دو پایگاه انتقال خون در لامرد و نورآباد خبر داد و افزود: هر دو پایگاه خیر ساز می باشند و به همت مردم منطقه در حال ساخت است.

مدیر کل انتقال خون فارس در ادامه به درصد مشارکت هم استانی ها در اهدا خون گریزی زد و تصریح کرد: متاسفانه شاخص اهدا خون بانوان در فارس حدود 5 درصد می باشد، این در حالی است که این رقم در کل کشور بیش از 12 درصد است، فلذا این نیاز به فرهنگ سازی دارد. چرا که هر یک نفر که اهدا خون انجام می دهد در هر مرحله جان سه انسان را نجات می دهند از طرفی نیز باعث سلامت جسمی فرد اهدا کننده می گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: ما باید با توجه به تخت های بیمارستانی، طرح آمایش استان  و انواع جراحی های مختلف و پیوند های متعدد و وجود 1400 بیمار تالاسمی در استان، پایگاه های انتقال خون را تاسیس کنیم و خدمات خود را گسترش دهیم، اما این امرمیسر نخواهد شد مگر با حمایت مسئولین استانی و خیرین سلامت چون که این یک امر خداپسندانه است که موجب نجات جان انسانها می گردد.

اکبرزاده با تاکید بر رشد روز افزون نیاز به خون و فراورده های خونی، با توجه به پيشرفت و توسعه مراكز درماني در استان فارس و نيز مراجعه بیمار از حوزه كشورهاي خليج فارس به اين استان، تصریح کرد: اين مركز بعنوان استان معين در تهيه خون مناطق و استانهاي محروم جنوب كشور نيز معرفي گرديده است.

وی علت نامگذاري این روز را به نام روز اهدا کننده، تولد «كارل لندشتاينر» كاشف گروه هاي خوني ABO در این روز (14 ژوئن 1868) و برنده جايزه نوبل به همين دليل، معرفی کرد و گفت: از سال 2005 طي قطعنامه اي كه از طرف کمیسیون بهداشت كشورهاي جهان و در بيانه اي مشترك در زمينه تعهد و حمايت از اهداكنندگان خون داوطلب، به امضاء و تاييد رسيده بود، روز 24 خرداد ماه (14 ژوئن ) بنام روز اهداكنندگان خون نامگذاري شد.

این مقام مسئول در ادامه به مرحوم محمد حسن شيخ الاسلامي از جمله مفاخر انتقال خون استان فارس در زمينه اهداي خون اشاره کرد و گفت : "اوی از مديران اسبق انتقال خون و پيشكسوتان اهداي خون (سلطان اهداي خون ) در دنيا و از جمله مفاخر استان فارس مي باشد كه در زمينه كمك به تامين خون مورد نياز بيماران در مراكز درماني در زمان تصدي مديريت انتقال خون از سال 1357 الي 1358 و پس از آن تلاش زيادي را انجام داد. وي همچنین با ثبت بالاترين ميزان اهداي خون در دنيا توانست مقام اول بعنوان اهداكننده خون در دنيا را به خود اختصاص داده و عنوان سلطان اهداي خون در دنيا را نصيب خود نمايد."

مدیر کل انتقال خون فارس در پایان به نقش فعال اداره کل انتقال خون فارس در ایران بعنوان مرکز منتخب و مورد تایید سازمان جهانی انتقال خون  از لحاظ استاندارهای تولید ، در زمينه ارسال فرآورده هاي خوني از جمله پلاسما و صادرات آن به شركت بايو تست كشور آلمان، نیز اشاره کرد.

شرایط لازم برای اهدای خون

به گزارش شیرازه و بر اساس نظر متخصصان، بنابر اعلام سازمان انتقال خون ایران، داوطلبان اهدای خون در صورت داشتن شرایط ذیل می توانند نسبت به عمل انسان دوستانه اقدام کنند:حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال (اهداکنندگان مستمر تا ۶۵، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدای خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن  در طول یکسال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از ۳ بار بیشتر نشود.

لازم به ذکر است که همراه داشتن اصل کارت شناسایی (شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و کارت ملی برای اهداکنندگان بار اول ضروری می باشد.

 انتهای پیام/س


نظرات بینندگان