کد خبر: ۱۵۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
حکایت تکراری ثبت نام مدارس و دغدغه والدین در پرداخت شهریه؛

از ممنوعیت دریافت شهریه در مدارس تا اجبار والدین در پرداخت وجوهی به نام کمک های مردمی

سخنگوی ستاد ثبت نام های اداره کل آموزش و پرورش فارس، از ممنوعیت دریافت شهریه در مدارس دولتی خبر داد و گفت: مدارس فقط حق دریافت وجه کتاب و بیمه را دارند؛ اگر مدرسه ای غیر از این دو مورد از دانش آموز به هر عنوانی وجه دریافت کند تخلف محسوب می شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، هر ساله فصل ثبت‌نام دانش آموزان که از راه می‌رسد، مشکلات به‌مانند نواری ضبط شده روی دور تکرار قرار می‌گیرد و خانواده‌های بسیاری را درگیر خود می‌کند.مشکلاتی که تنها به پیدا کردن مدرسه ای مناسب ختم نمی شود و این تازه اول راه است.

اما عمده ترین معضلی که سالهاست والدین با آن روبرو هستند و همواره علی رغم اعلام وزارت  آموزش و پرورش هنوز شاهد آن هستیم، دریافت شهریه در مدارس دولتی است.

حکایت دریافت شهریه از والدین و منع وزارتخانه در این خصوص یاد آور ضرب المثل معروفی است که می گوید؛به طعمه می گوید فرار کن؛ به تازی می گوید شکار کن! حال، این موضوع در مورد ثبت نام در مدارس دولتی نیز تکرار می شود: مسئولان از سویی ادعا می کنند دریافت شهریه غیرقانونی است و از طرفی هم به مدارس تاکید می کنند که باید خودگردان باشند و این دقیقا جمله یکی از مدیران مدارس بود که گلایمند بود از سیاست های نادرست آموزش و پرورش.

اگر چه پرداختن به این موضوع تکرار مکررات است لکن، باید گفت و نوشت و پیگیری کرد تا شاید فرجی حاصل گردد و خانواده های کم توان با خیالی آسوده تر بتوانند فرزند خود را ثبت نام کنند.

فرشید قاسمی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس و سخنگوی ستاد ثبت نام های اداره کل، در گفتگو با خبرنگار شیرازه ضمن تشریح زمان و شرایط ثبت نام ها در هر سه مقطع، از ممنوعیت دریافت شهریه در مدارس دولتی خبر داد و گفت: مدارس فقط حق دریافت وجه کتاب و بیمه را دارند.

وی تصریح کرد: اگر مدرسه ای غیر از این دو مورد از دانش آموز به هر عنوانی وجه دریافت کند تخلف محسوب شده و والدین می‌توانند با شماره تلفن ۳۲۳۵۵۶۰۹ تماس گرفته و یا به سامانه شکایات آموزش و پرورش مراجعه کرده و تخلف را به بازرسان ما اطلاع دهند؛همچنین سامانه ۵۰۰۰۱۰۶۰۶۶۰۰۲۰ جهت ثبت شکایات والدین در نظر گرفته شده است که اولیاء در صورت برخورد با هرگونه مشکل در روند ثبت نام می توانند از این سه طریق با کارشناسان ما تماس برقرار کنند.

وی در ادامه اعلام کرد: مدارسی که از طریق سامانه ثبت نام ها را انجام می دهند و به صورت پیامک به والدین اعلام حضور می‌کنند جهت ادامه تکمیل روند ثبت نام فرزندان خود موظف هستند بدون دریافت هیچگونه وجه نقدی به غیر از وجه کتاب و بیمه، دانش آموز را ثبت نام کنند و در صورت برخورد با مشکل به غیر از سه راه ارتباطی اعلام شده می توانند در هر ناحیه به ستاد هایی که در آموزش و پرورش نواحی مستقر هستند مراجعه کرده شکایت خود را اعلام نموده و درخواست پیگیری نمایند.


قاسمی در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص ثبت نام دانش آموزان پرداخت و افزود: پیش ثبت نام در شهر شیراز از ۱۷ خرداد شروع شده و تا ۳۱ خرداد خانواده ها می توانند به سامانه madrseh.farsedu.ir مراجعه کنند و برای مقطع ابتدایی پیش ثبت نام را انجام دهند، سپس پیامکی از طرف مدرسه به والدین ارسال می شود که می توانند از اول تیرماه تا پانزدهم تیر هر روز به جز پنجشنبه ها و ایام تعطیل به مدرسه مراجعه کرده و به صورت حضوری ثبت نام فرزند خود را تکمیل کنند و بعد از اتمام مهلت اعلام شده، فقط روزهای دوشنبه و چهارشنبه امکان ثبت نام وجود دارد.
 سخنگوی ستاد ثبت نام های آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه موارد ذکر شده فقط برای شهرستان شیراز است، عنوان کرد: شهرستان های دیگر می توانند از شانزدهم تیر ماه به صورت حضوری به مدارس مراجعه کرده و ثبت نام فرزندان خود را انجام دهند، همچنین برای ثبت نام متوسطه دوره اول پایه هفتم، از سیزدهم تا ۲۹ تیرماه و برای متوسطه دوره دوم پایه دهم از ۲۲ تیر تا ۵ مرداد پس از دریافت فرم هدایت تحصیلی می توانند نسبت به ثبت نام دانش آموز خود اقدام کنند.
بیش از ۹۵ درصد از دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس در پایان در پاسخ به این سوال که پیش بینی می شود چند درصد از دانش آموزان با توجه به شرایط کرونایی سال های گذشته امسال در کلاس های حضوری ثبت نام و شرکت کنند اظهار کرد: زمانی که مدارس اعلام کردند که کلاس ها به صورت حضوری برگزار می شود بیش از ۹۵ درصد از دانش آموزان در مدارس حضور پیدا کردند اما اکنون که دیگر خطر ویروس کرونا و بیماری کاهش پیدا کرده از طرفی واکسیناسیون ها نیز انجام شده این شرایط به صورت کامل برداشته شده و همه دانش آموزان باید به صورت حضوری در مدرسه به ادامه تحصیل مشغول شوند؛ از اول مهر ۱۰۰ درصد دانش آموزان به صورت حضوری آغاز به فراگیری خواهند کرد.

و اما کلام آخر اینکه:

بر اساس اظهارات مسئولان در رسانه ها که دریافت هرگونه هزینه اجباری در مدارس را خلاف قانون می دانند، می بایست این امر به جدیت دنبال و اجرایی گردد، در صورتی که همچنان اعتراض برخی از اولیا ها حاکی از این است که مدارس شهریه هایی بین 300 هزار تا حتی یک میلیون تومان را به جهت هزینه کمک به مدرسه تعیین کرده اند که این موضوع نشان از وجود تناقض در نظام آموزش و پرورشی دارد و حکایت قسم حضرت عباس و دم خروس است که مردم نمی دانند تبلیغات رسانه ای مسئولان در عدم دریافت شهریه را باور کنند یا ثبت نام نشدن فرزند خود در صورت عدم گرداخت کمک های مردمی را، اما موضوعی که حائز اهمیت است نتیجه مخرب این پرداختی هاست که می تواند گروهی از دانش آموزان را از امکان ادامه تحصیل محروم سازد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان