کد خبر: ۱۵۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری فارس،در گفتگو با شیرازه،

کارخانه آمونیاک اصلا با مقوله پدافند غیر عامل آشنا نبود

جباریان با بیان اینکه کارخانه آمونیاک اصلا با پدافند غیر عامل آشنایی نداشت، گفت: متاسفانه رویکرد مسئولان در حوزه پدافند غیر عامل نیست و به این موضوع اهمیت داده نمی شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،محمد جباریان، مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری فارس، در خصوص شرایط کارخانه آمونیاک اسید فیروزآباد که اخیرا به دلیل نشت گاز نیتروژن  باعث مصدومیت تنفسی بیش از صد نفر از مردم شده بود، به خبرنگار شیرازه گفت: احداث کارخانه به سال 87 برمی گردد و آن زمان هم توجهی به رعایت پدافند غیر عامل نشده است.

 وی افزود:  البته حتی همین الان هم متاسفانه رویکرد مسئولان در حوزه پدافند غیر عامل نبوده و به این موضوع اهمیت داده نشده است.

جباریان ادامه داد: کارخانه آمونیاک اصلا با مقوله ای به نام پدافند غیر عامل آشنایی نداشتند و این یک ضعف بزرگ بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه  کارخانه دو فاز دارد و هردو همزمان با هم شروع به اجرا کرده اند، تصریح کرد: با هماهنگی فرماندار، موظفشان کردیم که طرح توجیهی پدافند غیرعامل را هم برای فاز یک، هم برای فاز 2 تهیه کنند.

وی تاکید کرد: مقرر شد این امر مصوبه شورای پدافند غیر عامل استان تلقی شود و مدیر عامل شرکت پس از مراجعه به استانداری به دانشگاه شیراز معرفی شود که پیوست پدافند غیر عامل کارخانه را تهیه کنند.


مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری فارس به ضعف قانون اشاره کرد و گفت:  طرح ضوابط پدافند غیر عامل آماده شده و منتظر مطرح شدن در صحن علنی مجلس است و ما هم منتظر هستیم که به تصویب برسد و لازم الاجرا شود.

جباریان در پاسخ به این سوال که وضعیت مراکز تولیدی قدیمی چگونه است، گفت: ما از زمان ورود به پدافند غیرعامل سعی کردیم میزان مراجعاتمان به زیر ساختها را بیشتر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به ویژه جاهایی که از لحاظ ساختار قدیمی ترند، وار شویم و نقاط ضعف را احصا کرده و در اداره کل پدافند مورد بررسی قرار دهیم و تشریح کنیم که با توجه به این نقاط ضعف چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.

جباریان گفت: از آنجا که در موارد قدیمی، نمی توانیم پیوست پدافند غیر عامل خاصی برایشان تعریف کنیم، در حوزه مقاوم سازی زیربنا حرکت می کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: این موارد با هدایت سازمان پدافند غیر عامل انجام می شود یا مشاوری به مجموعه های قدیمی معرفی می شود که نکات امنیتی  و پدافندی را تذکر بدهد تا به حالت پایدار برسند.

مدیر کل پدافند غیر عامل استان در پاسخ به این پرسش که آیا در حوزه ساخت و سازها نیز پدافند غیر عامل وارد می شود، با بیان اینکه حوزه فعالیت پدافند غیر عامل، حوزه پیشگیری است، گفت: ما در زمینه ساختمان ها و ساخت و سازهای حساس و مهم نیز ورود کرده و فعالیت می کنیم.

وی افزود: اگر مبحث 21 مقررات ملی ساختمان اجرا شود بخشی از توقعات پدافند غیر عامل که شامل پیشگیری، مقاومت و استحکام بنا می شود را تامین می کند.

جباریان بیان کرد: ما در ساختمان های نا ایمن ورود می کنیم، بررسی و نظارت را داریم و بعد از احصای نقاط ضعف به دستگاه متولی هشدار لازم را می دهیم.

مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری فارس گفت: از همه مسئولان میخواهیم پدافند غیر عامل را سرلوحه کار خود قرار بدهند چون موضوع پیشگیری، حفظ جان و مال مردم و زیرساختهاست

جباریان در پایان با بیان اینکه کارخانه آمونیاک اصلا با پدافند غیر عامل آشنایی نداشت، گفت متاسفانه رویکرد مسئولان در حوزه پدافند غیر عامل نیست و به این موضوع اهمیت داده نمی شود.

 انتهای پیام/س
نظرات بینندگان