کد خبر: ۱۵۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس

کشور نیازمند الگوی اجتماعی مشارکت مردم از طریق نقش آفرینی سمن‌ها است

گفت: به رغم اینکه ساز و کار مشارکت مردم در امر سیاسی در متن قانون اساسی پیش‌بینی شده است، همچنان جای خالی "الگوی اجتماعی مشارکت" برای پرداختن به مسائل متنوع دیگر کشور احساس می گردد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ،  سید حسین حقایقی مدیر  کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس در آیین افتتاحیه دوره آموزشی «ارتقاء مهارت‌های حرفه‌ای سمن‌ها» که با حضور بیش از ۴۰ نفر از مدیران و فعالان سازمان‌های مردم نهاد استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در شیراز و به میزبانی جمعیت هلال احمر فارس برگزار گردید، اظهار کرد: بر اساس نظریه اساتید برجسته و شاخص علوم ارتباطات، انقلاب اسلامی ایران با بهره گیری بیشتر وموثرتر از شبکه ارتباطی سنتی در همسنجی با شبکه ارتباطی مدرن به پیروزی رسید. 

وی نقش مساجد ، هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه ها را در این خصوص بسیار پررنگ و حیاتی ارزیابی کرد و گفت: پیام‌های حضرت امام (ره)با تکثیر نوار کاست و اطلاعیه های مکتوب توسط ائمه جماعات واصحاب مساجد و سایر طیف های مردمی و مذهبی از طریق تبیین و سخنرانی و تبلیغ منتشر و سراسری می شد.

حقایقی با بیان اینکه در آن زمان نام رسمی  "سازمان های مردم نهاد" مطرح نبود، اما کارکرد آن اماکن دقیقاً کارکرد سمن های امروزی برای تبلیغ و ترویج آرمانهای نظام اسلامی و اهداف اجتماعی بود، افزود: امروز پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، ما بیش و پیش از گذشته نیازمند طراحی چنین الگوی مشارکتی هستیم؛ یعنی همان گونه که در قانون اساسی ساز و کار مشارکت مردم در "امر سیاسی" از طریق برگزاری انتخابات پیش بینی شده است، باید "الگوی مشارکت اجتماعی" نیز با همفکری و هم افزایی شبکه ای از سازمانهای مردم نهاد و حمایت دولت و مجلس از این الگو، طرح ریزی شود.

 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اشاره به اینکه در مسائل و آسیب‌های اجتماعی، کشورمان حدود ۲۰ سال عقب تر از فرآیندهای جهانی است، ادامه داد: جبران این عقب ماندگی فقط و فقط با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی، کار جهادی و شبانه‌روزی و نقش‌آفرینی موثر و  هدفمند سازمان‌های مردم‌نهاد میسر می‌باشد، چرا که این مسئله از عهده دولت به تنهایی خارج است.

وی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری نشست های هم اندیشی،  دوره های آموزشی و کارگاه های تخصصی ویژه سازمان های مردم نهاد، گام‌های موثری برای تقویت "مسئولیت پذیری اجتماعی" بین آحاد مردم و به ویژه بخش خصوصی به عنوان شخصیت حقوقی و بهره‌مند از حمایت های دولتی و مزایای مالی و اقتصادی برداشته شود.

 حقایقی در پایان از آمادگی کامل اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس برای تعامل موثر و حمایت از ایده های خلاقانه و مسئله محور سازمانهای مردم نهاد خبر داد و از سازمان داوطلبان، جمعیت هلال احمر فارس، شبکه ملی موسسات خیریه و نیکوکاری در برگزاری این دوره آموزشی قدردانی کرد.

نقش ویژه سمن ها در نذر آب ۵

حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس نیز در ادامه سازمان‌های مردم نهاد را بازوهای توانمند دولت در تحقق ایران قوی و سربلند توصیف کرد و گفت: "سازمان های مردم نهاد" مهم ترین ابزار تحقق جامعه مدنی و شکل گیری "الگوی مشارکت اجتماعی" هستند.

 وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر  بزرگترین سازمان مردم نهاد جهانی با ماموریت‌های عام المنفعه و بشردوستانه است، تصریح کرد: نیروهای مردمی و داوطلب در کنار سازمان‌های مردم نهاد، مهمترین سرمایه‌های اجتماعی این جمعیت هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس افزود: "نذر آب ۵ " و آبرسانی به ۱۱ روستای کم آب و بی آب شهرستان سیریک در استان هرمزگان طی تابستان گذشته و امسال یکی از مهمترین نتایج عینی و موفقیت‌آمیز همکاری دوسویه جمعیت هلال احمر استان های فارس و بوشهر با سازمان‌های مردم نهاد بود.

 درویشی تاکید کرد: امید است با برگزاری چنین دوره های آموزشی، شاهد ارتقاء دانش و مهارت فعالان اجتماعی و سازمان های مردم نهاد در احصا و اولویت بندی مسائل کشور و حل و فصل آن از طریق اشتراک گذاری و تبادل تجربیات و هم افزایی در اجرای برنامه ها و طرح های عمومی و عام المنفعه باشیم.

وی در پایان گفت: دست همه سازمان‌های مردم نهاد را برای همکاری با جمعیت هلال احمر در اجرای مطلوب تر برنامه" نذر آب ۵" و آبرسانی به مناطق محروم و مواجه با خشکسالی و قحطی می فشاریم.

انتهای پیام/ س 

برچسب ها: فارس ، شیراز ، شیرازه
نظرات بینندگان