کد خبر: ۱۵۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
نماینده ولی‌فقیه در فارس:

آب، بزرگترین گرفتاری بخش کشاورزی فارس است

آیت الله دژکام با بیان اینکه بیشترین گرفتاری استان فارس در بخش کشاورزی، آب است، اظهار کرد: مجمع نمایندگان فارس و کسانی که در سطح ملی مجال تصمیم‌گیری دارند برای پیشرفت اصولی و علمی فارس در بخش کشاورزی دست استان را بگیرند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در مراسم تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه بیشترین گرفتاری استان فارس در بخش کشاورزی، آب است، اظهار کرد: مجمع نمایندگان فارس و کسانی که در سطح ملی مجال تصمیم‌گیری دارند برای پیشرفت اصولی و علمی فارس در بخش کشاورزی دست استان را بگیرند.

وی، با تاکید بر اینکه کشاورزی و صنایع وابسته آن در استان باید متناسب با دانش امروز رشد یابد، افزود: در حال حاضر نیز برخی کشاورزان و باغداران فارس از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌کنند و پاسخ عالی در این زمینه گرفته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه استفاده از فناوری نوین، مصرف بهینه آب، تولیدات سالم و غیره باید به فرهنگ همه کشاورزان فارس تبدیل شود، عنوان کرد: کشاورزان برتر و برگزیده استان روش‌های خود را به بقیه کشاورزان آموزش دهند.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه در بخش کشاورزی باید مسیرهایمان را عوض کنیم، گفت: نمایندگان بودجه‌های سال آینده را به سمت گسترش گلخانه‌ها، آبخوان‌داری، آبخیزداری، ایجاد کانال‌های آب، حمایت از اساتید و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و غیره سوق دهند.

وی با تاکید بر لزوم بها دادن به پژوهش‌های کاربردی که مشکلات استان فارس را در بخش کشاورزی حل می‌کنند، عنوان کرد: یک روزی فارس، استان برتر در تولید گندم بود اما به دلیل خشکسالی‌های پیاپی در حال حاضر کشاورزان فارس ضرر کرده‌اند.

ایمانیه گفت: در سطح ملی در حال رایزنی هستیم که از طریق استفاده از ماده ۵۶ تمام طرح‌های آبخیزداری فارس را تامین بودجه کنیم.

استاندار فارس با بیان اینکه در استان فارس وام‌های بانکی در راستای تولید نیست و این شایسته استان نیست، عنوان کرد: بانک‌ها باید در راستای تولید، اشتغال و کاهش تورم تسهیلات دهند.

ایمانیه با بیان اینکه دست بانک‌ها در استان باز نیست و قوانین آنها اجازه نمی‌دهد که تسهیلات پرداخت کنند، افزود: چاره‌ای جز تغییر قوانین نیست پس همراهی نمایندگان در این مسیر لازم است.

وی گفت: به گفته وزیر اقتصاد شورای فقهی  و شورای عالی بانک‌ها در حال تغییرات آیینی است که اگر این تغییرات اعمال شود ۹۰ درصد مشکلات در زمینه پرداخت تسهیلات حل می‌شود.

هیچ چیز مقدم‌تر از تولید غذا در کشور نیست

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر اصل مهم در دنیا امنیت غذایی است،  اظهار کرد: مصرف ماهانه گندم کشور یک میلیون تن، ذرت یک میلیون تن و روغن ۱۲۰ هزار تن است پس با وضعیتی که در جهان رخ داده هیچ چیز مقدم‌تر از تولید غذا در کشور نیست.

علیرضا مهاجر افزود: شاید عده‌ای بگویند ایران در کمربند خشک قرار گرفته است، ولی به شخصه معتقدم  که به زودی علم آنقدر پیشرفت می‌کند که بتوانیم کویرها را سیراب کنیم.

خرید تضمینی ۳۰۰ هزار تن گندم در فارس

مجتبی دهقان‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون ۳۰۰ هزار تن گندم در فارس به صورت تضمینی و با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومن خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: تاکنون ۳۴ درصد در واحد سطح افزایش برداشت گندم داشتیم.

وی با بیان اینکه در تولید مرغ و پرورش آن نه تنها در استان فارس کمبودی نداشتیم بلکه به عنوان استان معین نیاز استان‌های جنوبی را نیز تامین کردیم، افزود: در تولید گوشت قرمز و سایر مایحتاج نیز مشکلی نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید اینکه به دنبال ایجاد فضای آزاد در تولید هستیم، عنوان کرد: معتقدیم که کشت قراردادی یکی از سیاست‌های مطلوب و کمک‌کننده به حوزه تولید است.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان