کد خبر: ۱۵۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۱

مشکلات آرد و نان در شهرستان های استان ادامه دارد

زمان اجرای آزادسازی یارانه آرد هنوز اعلام نشده اما مشکلات آن آغاز شده است و گزارشات مردمی با ادعاهای مسئولان فاصله دارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، تحول در پرداخت یارانه ها، با حذف ارز ترجیحی و پرداخت مابه التفاوت آن به جامعه هدف آغاز شد اما برای کالای راهبردی «نان» که قوت غالب جامعه و مرکزیت امنیت غذایی کشور است، شیوه ای مجزا و متفاوت تعریف شد.

بر این اساس نانوایی‌ها به کارت خوانهای هوشمند متصل می‌شوند تا به ازای تعداد نان‌های فروخته شده، یارانه نان در قالب ما به التفاوت قیمت به نانوا تعلق گیرد. با اجرای این طرح شرایط برای شناسایی و برخورد با نانوایی‌های متخلف که آرد را به صورت آزاد می‌فروشند، فراهم شده و جلوی قاچاق آرد گرفته می‌شود.

این طرح گام به گام در کشور در حال اجرا شدن است و بعد از  استان های  زنجان ، قزوین و گیلان ، این بار در استان فارس ‌به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی یارانه آرد کشور اجرایی خواهد شد.

محسن ربانی‌زاده، معاون امور اقتصادی استاندار فارس و سخنگوی طرح توزیع عادلانه و مردمی یارانه‌ها در استان فارس در این خصوص گفت:  توزیع دستگاه پوز ( کارتخوان) در نانوایی‌های استان انجام شده اما طرح هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ الزامی برای این امر از سوی مردم نیست، گفت: مشتریان در صورت تمایل می‌توانند از دستگاه پوز هنگام خرید نان استفاده کنند اما هنوز هیچ سهمیه‌ای برای نان دریافتی اعلام نشده است.

ربانی‌زاده در پاسخ به این سوال که زمان اجرای طرح چه موقع است، افزود: منتظر اعلام وزیر اقتصاد برای اجرا هستیم و به  مردم اطمینان می‌دهیم جای نگرانی نیست و سهمیه آرد به اندازه‌ای که لازم باشد در اختیار قرار می‌گیرد.

به گفته وی اکنون اگر درخواست خارج از عرف باشد نان عرضه نمی‌شود اما برای فروش نان هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و از شب گذشته سهمیه آرد نانوایان برای یک ماه شارژ شده و هیچ نگرانی برای آرد در استان نداریم.

معاون امور اقتصادی استاندار فارس با تاکید بر اینکه نان به همین قیمت عرضه می‌شود، گفت: تلاش بر این است که هیچ مشکلی در تامین نان ایجاد نشود و یارانه نان به همه دهک‌ها تعلق می‌گیرد که این یارانه در قالب عدم تغییر قیمت نان است.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح در استان دستگاه پوز جدید میان نانوایی‌ها توزیع می‌شود، تصریح کرد: اطمینان می‌دهیم کمبودی در این حوزه رخ ندهد و در وزن نان و زمان ارائه خدمات نیز نظارت‌ها تشدید می‌شود چراکه تعطیلی زودهنگام نانوایی‌ها یا خارج از برنامه موجه نیست و با توجه به گزارشات مردمی ناظران ورود می‌کنند.

ربانی‌زاده با اشاره به نیاز استان به آرد گفت: در حال حاضر نیاز استان 40 هزار تن در ماه است که امیدواریم با هوشمندسازی یارانه آرد میزان مصرف کاهش یابد و این طرح مانع فروش آرد خارج از عرف که در برخی از نانوایی‌هایی انجام می‌شد، شود. برخی از نانوایی‌ها نیز از اکنون امکان وزن کردن نان را برای مشتریان فراهم کردند که هر چند الزام نیست اما قابل تشکر و قدردانی است.

معاون امور اقتصادی استاندار فارس با بیان اینکه اگر نانوایی حاضر به همراهی نشد چاره‌ای جز پلمب نانوایی و قطع سهمیه آرد آن وجود نخواهد داشت، تاکید کرد: هیچ نانوایی نباید به بهانه کمبود آرد تعطیل کند یا ساعات کار را کاهش دهد.

به گفته وی در حال حاضر در استان فارس 3 هزارو 400 نانوایی وجود دارد که باید زیرساخت‌های اجرای طرح در همه آنها مهیا شود و در حال حاضر 1700 نانوایی مجهز شدند که البته الزام به استفاده از دستگاه جدید نیست و تا زمانی که اجرای طرح از نانوایان تقاضا می‌کنم از همان دستگاه قدیم استفاده کنند تا اجرای سراسری اعلام شود‌.

با این وجود، در حالی که هنوز طرح مذکور آغاز نشده است از گوشه و کنار استان اخباری مبنی بر کمبود آرد، تعطیلی زودهنگام نانوایی ها به گوش می رسد.

در سامانه اخبار مردمی شیرازه، شهروندان از شهرستان های فیروزآباد، اقلید، آباده و مرودشت  پیام هایی مبنی بر تعطیلی نانوایی ها به دلیل کمبود آرد و حتی فروش جیره بندی شده آن ثبت کرده اند، که پیگیری های شیرازه صحت آن را تایید می کند و با پیگیری خبرنگار این رسانه مشکل کمبود آرد در شهرستان اقلید با توزیع آرد مازاد تا حدودی برطرف شد.

با این وجود ربانی زاده یکی از مهمترین اولویت های اجرای طرح را تامین و فراوانی معرفی کرد و گفت: مردم تخلفات را با شماره 124 اطلاع دهند.

بنظر میرسد، مسئولان باید بیش از گذشته در شهرستان ها حضور یافته و از نزدیک با مشکلات جاری آشنا شوند،  گزارش های شهروندان همچنان با اهداف مسئولان فاصله دارد. این مسائل در حالی است که طرح حذف یارانه نان هنوز آغاز نشده است و در صورت مرتفع نشدن آن، هنگام شروع طرح افزایش یافته و برای مردم مشکل ساز خواهد شد.

انتهای پیام /ح
نظرات بینندگان