کد خبر: ۱۵۴۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۱ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

راه اندازی مجدد کارخانه آزمایش؛ احیا یک واحد صنعتی فراموش شده

کارخانه آزمایش مرودشت که روزگاری یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور بود، در جریان خصوصی‌سازی‌ها، در اوایل دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار و سوءمدیریت کارخانه و فقدان نظارت‌های کافی دولتی، منجر به تعطیلی آن شده بود،اکنون پس از سالها فراموشی مجدد احیا و راه اندازی شد.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، حجت‌الاسلام مهدی آقائی امام جمعه مرودشت در حاشیه مراسم راه اندازی کارخانه آزمایشضمن تبریک بابت راه اندازی فاز اول کارخانه آزمایش،بیان کرد؛هیچ هدف بلندی دست نیافتنی نخواهد بود مگر با اراده و تلاش انسان ها و حرکت در مدار انگیزه

آقائی تصریح کرد:بدون شک بعد از کارخانه قند مرودشت،کارخانه آزمایش به عنوان نوستالژی چندین ساله مرودشتی ها می باشد که در این چند سال در اکثریت جلسات متعدد شهرستانی و استانی پیرامون مشکلات این کارخانه سخن به میان آمده است

خطیب جمعه مرودشت افزود: اگر امروزه در رأس قوه قضاییه با قاطعیت گفته میشود که هیچ مجموعه تولیدی با حکم دستگاه قضایی نباید تعطیل شود،به لحاظ تجربه های تلخی است که از امثال کارخانه های نظیر آزمایش به جا مانده است

وی ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی فاز اول این کارخانه وتشکر از شخص ریاست محترم جمهور،استاندار فارس،نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی وسایر مسئولانی که در این زمینه قدم برداشته اند،از سهامداران کارخانه تقاضا داشت که هر چه سریعتر نسبت به تکمیل وراه اندازی فاز های بعدی این کارخانه با هدف ایجاد اشتغال و جذب جوانان بومی گام بردارند.

هدف ما ایجاد اشتغال در این شهرستان است

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرستان های مرودشت ارسنجان و پاسارگاد نیز با بیان اینکه ممکن است عده ای بگویند که خط تولید راه اندازی شده کیفیت خوب و جالبی ندارد، تصریح کرد: وقتی کارخانه ای تا آستانه مرگ رفته و بعد احیا می شود نباید توقع داشت برای افتتاح و بازگشت خط تولید کارخانه 1000 نفردر روز اول مشغول به کار شوند.

 وی با اشاره به اینکه کارخانه آزمایش 15 سال تعطیل بوده است و کابل های آن را هم فروختند ؛ گفت: ابتدا فکر می کردم اگر تجهیزات کارخانه آزمایش فروخته شده توسط مدیران این کارخانه بوده است ؛ اما بعد گفتند در آن زمان و شبانه کامیون ها به کارخانه می آمدند و دستگاه ها را به  تبریز منتقل می کردند.

رشیدی کوچی با بیان اینکه بعد از تحقیق و پیگیری در سطح مجلس دیده شد  که همه تجهیزات به حکم دادستانی  فروخته شده است، یادآور شد: کارخانه آزمایش در سال 94 و 95 اعلام آمادگی کرده بود که به تولید برگردد ؛ اما به حکم دادستان برای پرداخت مطالبات کارگران تصمیم به فروخته شدن تجهیزات آن گرفته شد.

وی تصریح کرد: ای کاش به جای اینکه دستگاه هایی که می توانستند تولید را رقم بزند و از سود فروش آن  بدهی ها پرداخته شود فروخته نمی شد تا امروز شاهد راه اندازی خطوط بهتری باشیم.

رشیدی کوچی به پیگیری های صورت گرفته از جانب رئیس جمهور، استاندار و سازمان صمت اشاره کرد و افزود: نه  در دفاع از سهامداران آزمایش صحبت می کنم  نه در تضاد تولید؛ آن چیزی که حقیقت دارد را بیان می کنم، در جلسه موانع رفع تولید استان مقرر گردید گام به گام برای احیای کارخانه اقداماتی انجام شود.

نماینده مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس بیان کرد: امیدواریم این گام هایی که از سوی سهامدار و مسوولین تعریف شده است اندک اندک به آن اشتغال 250نفری و بعد 500 نفری برسد و در کنار آن با سرمایه گذاران دیگری هم صحبت شده است تا بتوان با توجه به ظرفیت های کارخانه و تبدیل به شهرک صنعتی برای اشتغال نخست مردم مرودشت و سپس استان فارس برسیم.

وی گفت: شاید عده ای بگویند این تولیدات دیگر منسوخ شده و فروش ندارد اما باید گفت که آبگرمکن های دیواری هنوز فروش خود را دارد و هدف ما ایجاد اشتغال در این شهرستان است مقرر شد در گام اول با اشتغال 40 نفر در گام دوم در انتهای مردادماه فاز دوم تولید کولر با اشتغال 60 نفر و در گام بعد با سرمایه در گردش صورت گرفته خط سوم و چهارم کارخانه راه اندازی خواهد شد.

رشیدی کوچی از مدیران شرکت و سهامداران آن خواست تا این نقطه شروع را سرآغازی برای شکوفایی کارخانه بدانند و ادامه داد: امید در دل مردم مرودشت نمایان شده و امیدواریم آزمایش هم سو با سیاست های کارخانه بزودی به روزهای اوج خودش برگردد.

وی تاکید کرد: اولویت اول و آخرم مردم حوزه انتخابیم است و علارغم ناملایمتی ها ؛ صرفا به خاطر امیدی که در دل مردم شهرستان ایجاد شده است تا آخر پای کار ایستاده ام.

علیرضا بیات پور معاون استاندار وفرماندار ویژه شهرستان مرودشت در مراسم افتتاحیه فاز اول کارخانه آزمایش بیان کرد:بعد از گذشت سال ها انتظار که از زمان تعطیلی کارخانه آزمایش رقم خورده است،خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته شاهد راه اندازی فاز اول این کارخانه هستیم و با این اتفاق بارقه امید در دل مردم شهرستان مرودشت زنده شد.

وی  با بیان اینکه راه اندازی فاز های مختلف کارخانه آزمایش مدال افتخاری برای نظام محسوب میشود،بیان داشت؛ همانطور که بسیجی وار در دوران دفاع مقدس وجنگ حضور پیدا کردیم ،امروز نیز به عنوان مسئول وظیفه داریم در جهت رفع موانع تولید وحل مشکلات قدم برداشته واهتمام ورزییم.

لازم به ذکر است که کارخانه آزمایش مرودشت روزگاری یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور بود که در جریان خصوصی‌سازی‌ها، در اوایل دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار و سوءمدیریت کارخانه و فقدان نظارت‌های کافی دولتی، منجر به تعطیلی آن شد.
 
انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان