کد خبر: ۱۵۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

شورا نمیدانست شفاف نیست

در یکسالگی شورا وعده شفافیت کم‌جان شده و کسی از آن یاد نمی‌کند. سید ابراهیم حسینی از اعضای شورا می‌گوید چون مسائل میان شهرداری و شورا روشن است گمان می‌کردم برای مردم هم شفاف است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، کلیدی ترین شعاری که در انتخابات 1400 توانست اقبال عمومی را رقم بزند محرم دانستن مردم و نظارت عمومی بر امور بود. 

اعضای شورای ششم با امضای تعهدنامه شفافیت و بلند کردن صدای آن توانستند اعتماد مردم را کسب کنند و پیروز انتخابات شوند. 

اکنون دقیقا یکسال از انتخابات خرداد 1400 میگذرد اما از شعار شفافیت دیگر خبری به گوش نمی رسد. پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در جستجوی سرانجام این شعار گفتگویی تفصیلی با سید ابراهیم حسینی، عضو شورا و رئیس کمیسیون برنامه بودجه انجام داده است که مشروح آن را می‌خوانید:


اعضای شورا نمی‌دانستند که باید اموال خود را اعلام کنند/ رئیس شورا به تازگی نامه زدند که اعضای شورا باید اموال خود را اعلام کنند.

شیرازه: یکسال است شورای ششم انتخاب شده است؛ توقع ما شفافیت در همه ابعاد بود. همان ابتدا با شخص شما مصاحبه کردم و شما گفتید هدف ما اتاق شیشه ای است و ما منتظر این وعده ها بودیم اما اکنون خروجی شورا نا امید کننده است. شورا باید بتواند هم خودش را شفاف کند هم شهرداری را مجبور به شفافیت نماید اما در شورا با احتساب صحن علنی یک درصد شفافیت وجود دارد و در شهردار در صد شفافیت صفر است. شفافیت چرا زمین خورد؟

حسینی: شفافیت هم یک مطلب عقلانی، هم یک مطلب دینی، هم یک مطلب جهانی است. شفافیت یک حق است و عقل و منطق هم حکم می کند ما شفاف باشیم. در حوزه شفافیت یک بخش شخصی است، یک بخش حوزه شوراست، یک بخش هم شهرداری.

در بخش شخصی آنچه مربوط به من می‌شده، فکر کنم وظیفه ام انجام دادم. یکی از 4 نفری که رئیس شورا گفتند لیست اموالشان را داده اند، من بودم. سی مرداد سال گذشته لیست اموال خود و خانواده‌ام را تحویل دادم.

من تعهد داده بودم و وظیفه ام را انجام دادم. البته رئیس شورا به تازگی نامه ای داده اند،21 خرداد سال جاری که طبق قانون اعضای شورا باید اموال خود را اعلام کنند. این وظیفه هیئت رئیسه بود که به اعضا بگوید اموال خود را اعلام کنند. ما قانون داریم و بعضی از اعضای شورا اصلا نمی دانستند که طبق قانون موظف به اعلام اموال خود هستند.

برخی بزرگان بخاطر بیان شفاف مسائل با من قطع رابطه کرده اند

از لحاظ موضع گیری هم به نظر خودم شفاف عمل کردم، به هیئت رئیسه هم گفتم هیچ مشکلی نیست که خبرنگار در کمیسیون برنامه و بودجه حاضر شود، جلسه آزاد است اما تا حالا متداول نبوده خبرنگاران را دعوت کنند ما مشکلی نداریم و از این به بعد دعوت می کنیم.

اعتقاد ما این است که بین ما و مردم هیچ چیز نباید فاصله ایجاد کند. غیر از این، وقتی ما مسائل را شفاف و روشن به مردم بگوییم خیلی از مشکلات اصلا پیش نمیاد که ما بخواهیم جوابش را بدهیم.

یکی از مشکلاتی که با بعضی از بزرگان دارم بخاطر همین است. نمی گویند که چرا بیان می کنی اما پیداست ناراحت هستند. کسی که حداقل هفته ای دوبار زنگ میزد، الان دو ماه است که ارتباط ما قطع است.

روابط خصوصی نه روابط عمومی!

در حوزه شورا، قسمت صحن که مشخص است. یک سری مسائل اطلاع رسانی هم وجود دارد که ما گاهی به شوخی به دوستان روابط عمومی می گوییم شما روابط خصوصی هستید. این نشانه این است که ما از شرایط روابط عمومی راضی نیستیم. در روابط عمومی زحمت زیاد کشیده می شود اما خروجی روابط عمومی حاصل اندیشه همه اعضای شورا نیست. صفحه اول سایت هم می بینید که فقط عکس 5 نفر هیئت رئیسه است.

ما صحبت کردیم که عکس 13 نفر بیاید و روی هر عکس کلیک شود، سوابق آن هم ذکر شود. و البته بودجه هم که شما تذکر دادید و لوایح مهمش مثل لوایح عوارض در نسخه جدید در صفحه اول قرار خواهد گرفت

اینطور نیست که ما بگوییم 1،2،3 همه چیز شفاف شود

در حوزه شورا و شهرداری اینطور نیست که ما بگوییم 1،2،3 همه چیز شفاف شود. زیرساخت باید فراهم شود. بعد ما اراده مان اگر تعلق بگیرد، اطلاعات را برای عموم منتشر کنیم. این اراده در شورا وجود دارد. تلاشهایی هم شده اما هنوز به آن مرحله از شفافیت که میخواستیم نرسیدیم ولی واقعا برای تهیه زیرساختها تلاش زیادی شده است.

شیرازه: منطورتان از زیرساختها، هوشمند سازی و سیستمی کردن است؟

حسینیهم سیستمی است، هم اجرایی، یعنی هماهنگ کردن افراد با هم و مدیریت فعالیتهای شفاف سازی

شیرازه: مسئله هوشمندسازی یک پروژه زمان بر است که شاید به عمر 4 ساله شورا هم قد ندهد ، کارها خیلی لاک پشتی پیش می‌رود، الان یک سال گذشته و ما هیچی نمی بینیم!

حسینی: ببینید در قالب مثال می‌گویم ما یک بحث داشتیم در ارتباط با کارکنان شهرداری، من ماه های اولی که آمده بودم، گفتم 13هزار نفر در شهرداری کار می کنند، باور کنید بیش از 13 هزار فحش به من دادند. گفتند 13هزارتا نیست، 7هزارتاست. گفتم اشکالی ندارد، همین 7 هزارتا، دو برابر پست های موجود در شهرداری است.

3619 پست شهرداری دارد. تا برج 10 شهرداری وقت داشته پرسنل را سازمان‌دهی کند. یعنی هرکس به هر دلیلی وارد شهرداری شده برایش یک شرح وظایف نوشته شود که مثلا کار تو نظارت بر این خیابان است، کلا ما یکی از جاهایی که مشکل داریم بحث نیروی انسانی است. سه برابر نیرو داریم و داریم حقوق می دهیم.

چند ماه دویدیم تا به لیست نیروهای شرکتی رسیدیم

شیرازه: خیلی از اینها نیروی شرکتی هستند و باید پس از پایان مدت، از شهرداری می رفتند!

حسینی: صحبت شما خیلی آرمانی است. ما از این مسئله خیلی کوتاه آمدیم و به پایان تر از این راضی شدیم اما هنوز نشده.

این بخش نیروی انسانی یکی از محل هایی است که شفافیت باید صورت بگیرد، به شهرداری اعلام کردیم، همه پرسنل را مشخص و معرفی کند. بعد از 10 ماه، با کلی جدل و دعوا، پرسنل شرکتی شهرداری به ترتیب از سال 92 تا آخرین نفرش که سال 1401 است مشخص شد. ما چند ماه دویدیم تازه رسیدیم به این لیست. یعنی به این راحتی کار شفاف نمیشود.

نوع نگاه به شفافیت متفاوت است. من می گویم شهردار 10 ماه کار کرده، تعطیلات وسط خرداد با خانواده رفته مشهد. چه اشکال دارد اعلام کند که با زن و بچه مشهد رفته است؟ اعلام نمی کنیم بعد بقیه می گویند شهردار هیچ وقت سرکارش نیست. یا کربلاست، یا مشهده یا قم. بخاطر این است که شفاف نیستیم. پنهان کردن این مسائل هیچ چیز را حل نمی کند.

می‌گویند: چرا بیان کنیم؟ نیازی نیست

شیرازه: روی دیگر شفافیت، افشاگری است. اگر شفافیت نباشد، غوغاسالاری مجازی از فرصت استفاده می کند و ذهن ها را مسموم می کند.

حسینی: من هم دقیقا مثل شما فکر میکنم اما همه اعضای شورا اینجور فکر نمی کنند. می گویند چرا بیان کنیم؟ نیازی نیست. اما من میگویم، اعلام کنید تا مردم بدانند، اگر شما بگویید امکان اذیت کردن در فضای مجازی فراهم نمی شود.

همه چیز را بگذارید جلو چشم مردم. چون ما اطلاع رسانی نکردیم، می گویند با امکانات شورا رفتند مشهد، تا ما بیاییم توضیح بدهیم ذهنیت ها دیگر خراب شده است.

من فکر میکنم همه چیز باید جلو چشم مردم باشد و آنچه به شخص من و کمیسیون برنامه بودجه مربوط است به معنای واقعی شفاف است و هر کس هر اطلاعاتی بخواهد در اختیارش می گذاریم.

میز رسانه‌ها در کمیسیون برنامه بودجه برقرار می‌شود

شیرازه: کمیسیون برنامه و بودجه این امکان را فراهم می کند که رسانه ها حضور پیدا کنند و اطلاع رسانی عمومی در این باره شود؟

حسینی: من با این مشکل ندارم، ما تا الان تصورمان این بود که درب کمیسیون بر روی همه باز است. اما همین امروز نامه را می نویسیم به رئیس شورا که برای حضور رسانه ها اطلاع رسانی شود.

اگر ارتباط رسانه با شورا خوب بود باید 9 ماه قبل به ما تذکر می دادید

برای اینکه شفافیت برقرار شود، ما یکی از مشکلاتمان در شورا این است که ارتباطمان با مجموعه ای که زحمت کار خبری را می کشند، برقرار نیست. یعنی با هم رفیق نیستیم.

شیرازه: مانع این ارتباط چیست؟

خود ما! اگر ارتباط دوستانه برقرار باشد از شما سوال می کنیم که ما برای اینکه اطلاعات را بهتر به مردم برسانیم و خواسته های مردم را بدانیم باید چکار کنیم؟

شورا نمی‌‌دانست بودجه باید در دسترس باشد!

اگر ارتباط شورا با شما خوب برقرار بود، شما باید 9 قبل این حرف را میزدید که بودجه را در قسمت برنامه و بودجه سایت گذاشتید، جای خوبی نیستشورا فکر می کرد جای بودجه آنجاست!

شیرازه: من این را توجیه پذیر نمی دانم، شورا نمی دانسته بودجه باید در دسترس باشد؟

حسینی: ما در کمیسیون برنامه و بودجه تا به حال همیشه بودجه مصوب را هم در مثل سایر مصوبات در قسمت مربوط به کمیسیون‌ قرار می‌دادیم. اگر از نظر شما استفاده کرده بودیم به ما می گفتید بودجه اهمیت ویژه ای دارد و بیشتر جلو چشم باشد.

ما در سایت داشتیم می آوردیم صفحه اول. به زودی گزارش تفریغ بودجه 1400 می آید، بلافاصله اطلاعات را ریز به ریز در اختیار شما قرار می دهیم.

هزینه ها و درآمدها در صفحه نخست سایت قرار می‌گیرد

شیرازه: این گزارش را هم در پیشانی سایت قرار می دهید؟

حسینی: عرض کردم ، تجربه شد برای ما، یک تذکر دادید از صفحه پنجم سایت آوردیم اول و از این به بعد همه اطلاعات را آنجا قرار می دهیم.

اتفاقا ما در نتیجه این جلسه و مصاحبه سه تصمیم گرفتیم؛ مصوبات عوارض آخر سال، بودجه و هزینه‌ها در ابتدای سایت قرار داده شود.

البته تا سال تمام نشود شورا نمی تواند گزارش هزینه‌ها را به مردم بدهد. اما شهرداری هفته آینده (هفته بعد از 20/3/1401 تاریخ انجام مصاحبه) در کمیسیون ارائه می دهد و بعد در صحن مطرح می شود.

این جمع بندی 1400 است. اما درآمد ها را به تدریج می توانیم در اختیار شما قرار دهیم. شهرداری هم می تواند هر ماه گزارش درآمد و هزینه را بدهد.

شیرازه: پس چرا این گزارش داده نمی شود؟به چه صورت باید شهرداری را وادار کرد؟

گزارش سه ماهه میرسد. هم گزارش درآمد میرسد هم گزارش هزینه.

شیرازه: همه سوالم این است مردم شریک می شوند در این اطلاعات؟

حسینی: قطعا همین طور است در حال پیشنهاد سامانه ای هستیم که علاوه بر گرفتن نظر مردم، انتقادها را هم دریافت کنیم.

چون بین ما شهرداری روشن بود فکر کردیم برای شما هم روشن است!

در مورد بودجه مناطق محروم که شما قبلا از خانم حسینی پرسیده بودید، یکی از مواردی که باید شفاف شود همین است. این برای ما شفاف است و باید برای شما هم شفاف کنیم.

شیرازه: خب برای ما هم شفاف کنید، ما از این همه شبهه خسته شدیم

حسینی: یک سری چیزها هست از نظر ما شفاف است ولی اشکال ما این است که نتوانستیم برای شما اطلاع رسانی کنیم. چون بین ما شهرداری روشن بود فکر کردیم برای. شما هم روشن است!

مثلا در همین مورد بودجه مناطق، همه درآمدهای شهرداری در یک حساب جمع می شود و بر مبنای برنامه اول سال توزیع می‌شود.

اگر منطقه 7 و11 را با پول خودش بخواهیم اداره کنیم که هیچی نمی شودسال گذشته شهرداری منطقه یک 505 میلیارد درآمد داشته 105 میلیارد تومان هزینه‌اش شده است. منطقه 11، 50 میلیارد تومان درآمد داشته، هزینه اش 156 میلیارد تومان. پس یک چیزهایی روشن است اما اطلاع رسانی نشده است.

شیرازه: من الان به عنوان خبرنگار از شما خواستم و شما توضیح دادید، اما اگر من همین را از شهرداری بخواهم که در اختیار رسانه قرار دهند، نمی پذیرند!

حسینی: در سه مرحله شفاف سازی را انجام می دهیم، در مرحله اول هر اطلاعاتی بخواهید من در اختیار شما قرار می دهم.

شیرازه: بگذارید در سایت در دسترس همه باشد من خبرنگار هم اگر لازم داشتم بردارم

حسینی: وقتی شهرداری در یک نامه غیرمحرمانه به من اطلاع می دهد یعنی چیز پنهانی نیست، اما چون به مرحله شفاف اطلاع رسانی نرسیده ایم؛ با رئیس شورا صحبت می کنم، که روابط عمومی بخشی را در صفحه اول سایت در اختیار ما قرار دهد که اطلاعات درآمد و هزینه‌ شهرداری را در آنجا قرار دهیم.

شیرازه: پس این وعده اول شما به ما دادید

حسینی: این هم از همان چیزهاست که به ذهن مان نرسیده بود که الان به برکت این مصاحبه انجام خواهد شد. گام دوم این است که شهرداری را همراه کنیم که خودش اطلاع رسانی کند.

وقتی یک مطلب شخصی باشد راحت می شود اقدام کرد ولی وقتی شخصی نباشد تا بقیه را همراه کنیم ممکن است دو ماه طول بکشد. سیاست شفافیت هم یک کار فرهنگی است. باید برای افراد جا بیفتد.

سامانه ستاد پس از 7 ماه راه اندازی شد

یکی از جاهایی که باید شفاف شود معاملات شهرداری است. برای این کار دولت یک سامانه به نام «ستاد» را راه اندازی کرد. شورا مصوبه ثبت در این سامانه 1/9 تصویب کرده و الان دو هفته است که شهرداری موفق شده از این سامانه استفاده کند. الان همه معاملات شهرداری در سامانه ستاد ثبت است و دو هفته است که شهرداری وارد سامانه ستاد شده است.

شیرازه: چرا اینقدر کند پیش می رود؟ شهرداری واقعا نمی توانست زودتر انجام دهد یا نمی خواست؟

حسینی: به هر حال مقدماتی لازم است. 670 امضای الکتریکی اینجاست، من واقعا نمی دانم زودتر از این میشد یا نه؟! اما آنچه مسلم است الان شده است.

شیرازه: چرا شهرداری شفاف نیست؟ آیا شورا واقعا قدرت ندارد شهرداری را ملزم کند؟ این لیست ها که نشان می دهید هیچ وقت شهرداری در اختیار ما قرار نمی‌دهد. بطرز عجیبی جلو شفافیت موضع گیری می کنند و جواب ندادن برای شهرداری طبیعی است.

حسینی: برای این خواسته باید همه کارهای شهرداری الکترونیک بشود.

شیرازه: الان می دانید چند مصوبه کمیسیون هوشمند سازی داشته که شهردار اجرا نکرده؟ تقریبا هیچ کدام اجرایی نشده! بالاخره باید یک نفر از شهردار بازخواست کند؟

حسینی: بله، قبول دارم، در مورد کمیبسیون هودر حوزه برنامه و بودجه ما چون پا فشاری کردیم، چندتا اتفاق افتاده، شهرداری الان در برنامه ریزی ها، 72 سیاست شورا را اعمال کرده است. در صحن اعلام کردیم ما 2 خرداد برنامه توسعه را رونمایی می کنیم.

یک شنبه هفته آینده برنامه 5 ساله تحویل کمیسیون ها میشود (29 خرداد) و ما قطعا در اختیار عموم قرار می دهیم.

شورا و شهرداری زبان هم را درست نفهمیدند

شیرازه: یک بخش شمایید و کمیسیون تان، یک بخش هم شهرداری است؟!

حسینی: شهرداری احتیاج به تفاهم با شورا دارد. الان ما 13 نفر شورا یک دست حرف نمی زنیم، با هم هماهنگ نیستیم. ممکن است بعضی چیزهای ابتدایی مد نظر باشد، شهرداری هم مقاومتی نداشته باشد اما نرسیدیم با هم جفت و جور شویم و زبان هم را درست نفهمیدیم اما اسم این مسئله مقاومت شهرداری نیست.

حقوق شهردار آنقدر کم است که تعجب می کنید

شیرازه: ما میخواهیم بدانیم سرنوشت مصوبات در شهرداری چه شد؟ از کجا باید بپرسیم؟ چرا شهرداری هیچ چیزی نشان نمی دهد؟ البته فهمیدن حقوق شهردار هم مهم است ولی اولویت شفافیت در عملکرد شهرداری است.

حسینی: چه اشکال دارد، حقوق شهردار هم بپرسید، خیلی کم است. آنقدر کم است که تعجب می کنید. اما باید با رئیس شورا صحبت کنیم، یکی از کارهایی که رئیس انجام دهد اطلاع رسانی شهرداری را تسهیل کند. حالا که خودش انجام نمی دهد ما کمک کنیم که نترس، بگو، هیچی نمی شود!

شیرازه: با مثال عرض می کنم، مثلا شهرداری مکلف به اعلام املاک شده است. اما در صورت اعلام در دست شورا می ماند و به ما نمی رسد. ساختمان های نا ایمن هم همین شکل است، مطمئنا به مردم اعلام نمی شود!

حسینی: این موارد گزارش است، ما گزارش را اعلام نمی کنیم اما موضع شخصی من این است که هرجا گزارش تبدیل به امر کارشناسی شد، اعلام می کنم.

شفافیت یک کار فرهنگی است وقتی نتیجه آن را ببینند بقیه هم عمل می کنند.


انتهای پیام/ح



نظرات بینندگان