کد خبر: ۱۵۴۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
شیرازه پیگیری کرد:

از گلایه های دانشجویان کواری ازنبود مکان ثابت برای دانشگاه تا بدعهدی مسئولان دانشگاه پیام نور در ساخت ساختمان/ضرورت تحقیق و تفحص از دانشگاه پیام نور

نماینده مردم شهرستان‌های سروستان، خرامه و کوار در مجلس شورای اسلامی از تحقیق و تفحص از دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: دانشگاه پیام نور باید نسبت به وضعیت به وجود آمده و بی اعتمادی که برای مردم ایجاد کرده پاسخگو باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،با توجه به پایان سال تحصیلی و نزدیک شدن به فصل امتحانات، همچنین پیش رو بودن کنکور سال آینده تعدادی از دانشجویان و اهالی شهرستان کوار طی پیام و تماس با سامانه مردمی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه خواهان پیگیری مشکلات دانشگاه پیام نور این شهرستان شده اند، مشکلاتی که عمده ترین آن نداشتن یک مکان و ساختمان مناسب جهت حضور دانشجویان است.

مهرداد محمدیان یکی از شهروندان در بخش شهروند خبرنگار شیرازه، عنوان کرده که دانشگاه پیام نور از اول تاسیس تا کنون یک ساختمان مستقل ندارد به همین خاطر یک سال است دانشجو نمی پذیرد و حتی قرار شده از سوی استان به طور کل لغو شود که با توجه به جمعیت دانشجویی این شهرستان تصمیم نادرستی می باشد.

یکی از دانشجویان ترم 6 رشته علوم تربیتی به خبرنگار ما گفت: یکی از عمده مشکلات ما نبود مکان ثابت برای برگزاری کلاسها و امتحانات دانشگاه پیام نور است و این باعث شده که ما نتوانیم با تمرکز درس بخوانیم و دائم سرگردان هستیم. 

وی ادامه داد: مدتی است که دانشگاه پیام نور به خاطر نداشتن ساختمان دانشگاهی برای برگزاری کلاسها، مجبور شده ایم به مدرسه پسرانه ای که چند کلاس خالی دارد بیاییم و این رفت و آمد ما به این مدرسه باعث تداخل با رفت و آمد دانش آموزان شده و بی نظمی و سردگمی های زیادی شده و همین موضوع باعث شده که ما از عملکرد دانشگاه ناراضی باشیم.

این دانشجو عنوان کرد: ای کاش مسئولین برای کلاسهای دانشگاه مکان ثابتی در نظر بگیرند تا حداقل ما به غیر از امتحانات دغدغه دیگری نداشته باشیم. 

یکی از دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور که ترم ۴ رشته علوم تربیتی تحصیل میکند اظهار کرد: از نحوه و مکان برگزاری امتحانات اصلاً راضی نیستیم  چون ساعت و مکان امتحانات ما در مدرسه پسرانه  است و ما در میان سرو صدا و شلوغی و رفت و آمد دانش آموزان مجبور هستیم امتحان بدهیم و این اصلا رضایت بخش نیست.

 وی در ادامه توضیح داد: مسئولین در نظر دارند دانشگاه پیام نور واحد کوار را  به خاطر نداشتن ساختمان مستقل به دانشگاه شیراز انتقال بدهند و ما همگی به خاطر این تصمیم به شدت نگران هستیم و اعتراض داریم و خواهشمندیم مسئولین مربوطه در این رابطه تدابیری در نظر بگیرند تا این اتفاق نیفتد.

دانشجوی دیگری با شنیدن صحبت های دوستش ادامه داد: ما شهرستان کوار را برای ادامه تحصیل انتخاب کردیم تا از نظر رفت و آمد و نزدیکی به خانواده راحت باشیم و اگر بخواهیم برای امتحانات به شیراز برویم با مشکلات زیادی رو به رو میشویم علی الخصوص برای ما دانشجویان دختر که واقعا نمی‌دانیم با این موضوع چگونه برخورد کنیم و رفت و امد برایمان واقعا دشوار است.
وی ادامه داد: شاید برای دانشجویان پسر این رفت و آمد مشکلی به وجود نیاورد که بعید میدانم آنها نیز راضی به این موضوع باشند ولی در کل پیموندن این مسیر طولانی مثلا برای فردی که ساعت 8 صبح امتحان دارد واقعا سخت است و اگر ماشین شخصی نداشته باشیم به مشکل بر میخوریم.

یکی دیگر از دانشجویان آقا که خود را ساکن کوار و دانشجوی ترم 4 رشته  علوم تربیتی معرفی میکند در پاسخ به این سوال که اگر دانشگاه پیام نور کوار با دانشگاه پیام نور شیراز ادغام شود عکس العمل شما چیست؟ گفت: اگر دانشگاه لغو گردد صد درصد به شیراز نمی روم و ترک تحصیل می کنم چون اگر بخواهم از نظر اقتصادی به آن نگاه کنم  واقعاً هزینه رفت و حتی از نظر مدت زمانی که صرف رفت و آمد می شود اصلا بصرفه نیست.

این دانشجوی بومی ادامه داد: حق طبیعی هر دانشجویی اس۰ت که حداقل از امکانات رفاهی آموزشی در شهر خودش برخوردار باشد و از مسئولین میخواهم که یک ساختمان مستقل و یا حداقل یک ساختمان که ما موقع امتحانات از آرامش نسبی برخوردار باشیم را برایمان مهیا کنند.

یکی از کارمندان دانشگاه پیام نور کوار نیز اظهار کرد: شهرستان کوار ظرفیت و موقعیت بسیار خوبی برای پذیرش دانشجو دارد از طرفی نزدیک ترین مکان به شهر شیراز است که دانشجوی شیراز را هم می تواند به خودش جذب کند و از طرفی تنها دانشگاه دولتی مستقل شهرستان کوار می باشد و دانشجویان بومی به راحتی  و بدون دغدغه میتوانند در این دانشگاه تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه اگر به خاطر نداشتن مکان مستقل دانشگاه ادغام بشود یعنی عملا شهرستان بدون دانشگاه می شود افزود: از مسئولین بخصوص نماینده محترم و فرماندار جوان و بومی شهرستان میخواهیم که به داد دانشگاه پیام نور برسند و کمک کنند تا بتوانیم آن را حفظ کنیم و دانشجویان بدون نگرانی در این دانشگاه ادامه تحصیل بدهند.

یکی دیگر از کارمندان دانشگاه پیام نور که از کارمندان قدیمی دانشگاه است با بیان اینکه  از سال ۸۷ که دانشگاه تاسیس شده است تاکنون متاسفانه هیچگونه پیشرفتی نداشته است، گفت: در تمام این سالها هر مسئولی هم که آمده یک سری وعده و وعید داده و عملا هیچ کاری برای دانشگاه انجام نداده است.
 
وی ادامه داد: بعد از دانشگاه پیام نور شیراز از لحاظ ظرفیت دانشجو ما دومین مرکز هستیم چون شهرستان کوار به شیراز نزدیک است  و سر ریز دانشجویان پیام نور شیراز به دانشگاه ما می آیند و ما از لحاظ تعداد دانشجو هیچ مشکلی نداریم ولی با این حال دانشگاه هنوز صاحب مکان مستقل نشده است.

این مسئول با اشاره به اینکه ما سالهای ابتدایی در انباری مدرسه شهید غفاری بودیم و سال بعد در یکی از دانشگاه علمی کاربردی بودیم و حدود 5 سال در تالار عباسی کوار و الان هم بصورت مشترک در یکی از مدارس متوسطه پسرانه کلاسها را برگزار میکنیم اظهار داشت: حدود یک سال است که پذیرش دانشجو به ما نمیدهند و کم کم حرف از بسته شدن و جمع کردن دانشگاه زده میشود ولی ما امیدواریم که با این دولت مردمی و مسئولین شهر و نماینده و فرماندار که بومی شهرستان هستند مکانی را برای دانشگاه در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: درحال حاضر بزرگترین مشکل ما نداشتن ساختمان دانشگاه است و اگر تا تیرماه مکان دانشگاه پیام نور مشخص نشود دانشگاه منحل می شود و دانشجویان برای ادامه تحصیل به دانشگاه شیراز فرستاده میشوند و چنانچه این مشکل حل شود وزارت علوم اجازه می‌دهد که جذب دانشجو داشته باشم اما اگر بخواهیم در مدرسه و یک مکان استیجاری باشه به هیچ وجه اجازه در جذب دانشجو به ما داده نمی‌شود.

ماجرا را ابتدا از نماینده مردم شهرستان های سروستان، خرامه و کوار در مجلس جویا شدیم .

عبدالعلی رحیمی در گفتگو با شیرازه عنوان کرد: دانشگاه پیام نور بعد از اینکه درکوار استقرار پیدا کرده دوبار جابجایی داشته و چند سال هم در محل دانشگاه علمی کاربردی مستقر بوده و بنا بود که در مدت محدودی آنجا باشد و سپس به مکان دیگری انتقال یابد به همین خاطر زمانی که دانشگاه علمی کاربردی به حد نصاب دانشجو رسید و مستقر شد، دانشگاه پیام نور مجبور به تخلیه این مکان گردید.

وی با بیان اینکه حتی در یک مقطعی دانشگاه علمی کاربردی علوم پزشکی برای تاسیس شبکه بهداشت خود نیاز به یکی از ساختمان ها داشت که پیام نور حاضر به تخلیه آن نمی شد،  گفت:  کار به شکایت هم کشید در سال‌های گذشته اختلاف شدیدی بین علوم پزشکی و این دانشگاه به وجود آمد و هنوز هم ادامه دارد.

رحیمی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه پیام نورعلیرغم تعهدی که داده بود تا اگر زمین در اختیارش قرار گیرد ساختمان را هرچه سریعتر ساخته و مکانی برای دانشگاه فراهم می کند، اما با وجود در اختیار داشتن ۱۸ هزار متر زمین به تعهد خود عمل نکرده و در نهایت با کشمکش هایی که به وجود آمد، در دولت قبل و پیش از نمایندگی ما  جلساتی در کشور و استان برگزار و موضوع تجمیع دانشگاه ها مطرح و تصمیم گرفته شد که دانشگاه پیام نور کوار به دلیل نداشتن دانشجو و ساختمان مناسب، تعطیل و جز رشته های ستاره دار محسوب شود به همین خاطر در سال قبل  جذب دانشجو نداشتند.

این نماینده مجلس ادامه داد: این دانشگاه قبلا دانشجوی زیادی داشته و از طرفی نیز تعهد کرده و اعتماد مردمی که زمین را اهدا کردند را از بین برده بود،از طرفی نیز منزلی را جهت برگزاری کلاسها اجاره کردند که متاسفانه پیام نور باز کم کاری کرده و هیچ اقدامی انجام نداد.به همین خاطر زمینه تحقیق و تفحص از دانشگاه پیام نور را کلید زدیم تا پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا پیام نور نصف زمین را واگذار کرد تا بتواند بقیه را شروع به ساخت کند، اظهار کرد:حتی پیشنهاد داده شد که بخشی از ساختمان دانشگاه آزاد در اختیار دانشجویان پیام نور قرار گیرد که همین مورد هم به بهانه بد مسیر بودن نپذیرفتند.

رحیمی با بیان اینکه در آخرین صحبت هایی که چند روز گذشته با مسئولان دانشگاه پیام نور کشور داشتیم، اعتراض کردیم که چرا دانشگاه پیام نور کم کاری میکند،عنوان کرد: آنها نیز قول دادند هم مشکل پذیرش دانشجو در سال آینده را مرتفع کنند و هم بر روی موضوع ساختمان با دانشگاه آزاد به توافق برسند.

نماینده مردم شهرستانهای سروستان، خرامه و کوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا علوم پزشکی حاضر به در اختیار گذاشتن ساختمان خود به پیام نور نمیشود، تصریح کرد: ساختمان فعلی دانشگاه علمی کاربردی کوار در حال حاضر به خاطر اختلاف قبلی و مستقر بودن معاون شبکه بهداشت شهرستان بعید است به نتیجه برسد و ما هم در حال پیگیری هستیم تا کار به نتیجه برسد، اما دانشگاه پیام نور باید نسبت به وضعیت به وجود آمده و بی اعتمادی که برای مردم ایجاد کرده پاسخگو باشد.

رحیمی در پایان اظهار کرد: مهم ترین مشکل ما اکنون مصوب شدن بازگشت دانشگاه پیام نور است که مقرر شده در این هفته جلسه ای برگزار و مشکل حل شود.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در روزهای آتی به سراغ رئیس دانشگاه پیام نور و دیگر مسئولان استانی رفته و موضوع را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/س 

نظرات بینندگان