کد خبر: ۱۵۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۰۲ تير ۱۴۰۱
معاون اول قوه قضائیه مطرح کرد:

ضرورت تقویت قوه قضائیه ای در تراز گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام و المسلمین مصدق، اشاره ای به رویکرد قوه قضائیه در دوره جدید کرد و گفت: در دوره جدید با رهنمودهای ریاست قوه قضائیه تلاش می‌کنیم تا به یک قوه قضائیه اجتماعی دست یابیم که درد جامعه را بفهمد یعنی قوه قضائیه‌ای که در تراز گام دوم انقلاب باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، قوه قضاییه به عنوان یکی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقشی بی بدیل در پاسداری از ارزش ها، کرامت انسانی و آزادی های مشروع شهروندان ایفا نموده است و در راستای اجرای عدالت در چهار دهه گذشته یاران بسیاری را تقدیم انقلاب و تحقق حکومت عادلانه اسلامی نموده است که شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، گواهی روشن براین مدعاست.

جهت ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تكریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیةالله  بهشتی اوّلین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که در هفتم تیرماه 1360 بر اثر انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت شهید رسید، بنا به پیشنهاد قوه قضائیه ، مبنی بر نامگذاری هفته اوّل تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه ، این پیشنهاد در تاریخ 27 تیرماه 1373در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

سیاست کلی قوه قضائیه حرکت به صورت جهادی با برنامه‌ریزی خاص است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه چند روز پیش در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اشاره ای به رویکرد قوه قضائیه در دوره جدید کرد و گفت: در دوره جدید با رهنمودهای ریاست قوه قضائیه تلاش می‌کنیم تا به یک قوه قضائیه اجتماعی دست یابیم که درد جامعه را بفهمد یعنی قوه قضائیه‌ای که در تراز گام دوم انقلاب باشد.

وی سیاست کلی قوه قضائیه را حرکت به صورت جهادی با برنامه‌ریزی خاص عنوان کرد و افزود: این سیاست‌ها با در نظر گرفتن محورهای شش گانه‌ای که مقام معظم رهبری در زمان انتصاب رئیس قوه قضائیه بیان فرمودند و همچنین سند تحول قضائی که موضوعات مختلفی را مدنظر دارد، است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه تلاش می‌کنیم به قوه‌قضائیه اجتماعی دست یابیم که درد جامعه را بفهمد، تاکید کرد: همواره در این برنامه‌ها موضوعی که مدنظر قرار دارد، این است که رضایت مردم در زمان مراجعه به قوه قضائیه فراهم شود.

در دوران مردمی سازی دستگاه قضا نمی‌خواهیم حق حتی یک نفر هم پایمال شود

در همین راستا و در خصوص رضایت مردم از دستگاه قضایی حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس نیز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه قوه قضاییه در حال طی دوران تحول و تعالی است و به سمت مردمی سازی پیش می‌رود، گفت: فارس، بزرگترین حوزه قضایی کشور با ٤٧ حوزه فعال دارد و همچنین امن‌ترین و یکی از بهترین حوزه‌های قضایی کشور به لحاظ عملکردی را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه در دوران مردمی سازی نمی‌خواهیم حق حتی یک نفر هم پایمال شود، یکی از مسائلی که دادگستری استان در آن موفق بوده را احیای حقوق عامه دانست و گفت: دادسرای فارس، دادسرای اول کشور در این باره است.

وی همچنین با اشاره به خدمات شاخص انجام شده در دادگستری فارس طی سه سال اخیر، عنوان کرد: در حال حاضر ٩٨.٦ درصد از ابلاغات دادگستری استان الکترونیکی می باشد که این امر نیز به خاطر رفاه حال شهروندان صورت گرفته است.

موسوی در ادامه به طراحی سامانه «خدمات قضایی من» هم اشاره و اضافه کرد: در این سامانه ١٩ خدمت تعریف شده و شهروندان با مراجعه به آن از صحت اطلاعات وکیل، معاملات و ...مطلع می‌شوند.

رئیس کل دادگستری فارس ضمن یادآوری اینکه، بخشی از رسیدگی‌ها به پرونده‌های قضایی طی ۲ سال اخیر آنلاین بوده است، گفت: حدود ١٢ درصد از مجموع دادرسی‌ها در شیراز نیز بدون کاغذ انجام می‌شود و امید است این مهم در سراسر فارس این مهم تسری یابد.

رئیس دستگاه قضا در فارس در ادامه به بخشی از اقدامات انجام شده در دادگستری فارس و حوزه های قضائی استان اشاره کرد و  فراهم کردن شرایط لازم برای بازگشت صنایع تعطیل استان به چرخه تولید را از مهم ترین اقدامت انجام شده دانست و افزود:سال گذشته ۱۸۹ شرکت تولیدی که در آستانه تعطیلی قرار داشت یا نیمه تعطیل بود، با حمایت دادگستری فارس به مدار فعالیت بازگشتند.

وی همچنین یکی دیگر از اقدامات مطلوب دادگستری فارس را انجام مصالحه در پرونده‌های شورای حل اختلاف ذکر و اعلام کرد که سال گذشته ٨٧ قتل عمد با ورود شورای حل اختلاف منجر به رضایت و رهایی قاتل از چوبه دار شده است.

موسوی، مقابله با فساد را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد که به جد دادگستری فارس با آن مقابله می‌کند و گفت: از مدیران شجاع حمایت و با کسانی که به امانتی که به آنها سپرده شده خیانت می‌کنند، مقابله می‌کنیم.

فارس پس از تهران بیشترین برخورد قضایی را با مفسدان اقتصادی داشته است

رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن بیان اینکه فارس پس از تهران بیشترین برخورد قضایی را با مفسدان اقتصادی داشته است، گفت: با کسی هم در این باره تعارف نداریم. دادگستری فقط خدا و قانون می‌شناسد ولاغیر.

وی همچنین با بیان اینکه ثمره امنیت امروز فارس، همراهی و همدلی مسئولان استان است، گفت: به آینده استان در باب تولید امیدواریم و صنعت فارس رو به جلو است و سیاه نمایی‌ها هم در فضای مجازی راه به جایی نمی‌برد.

موسوی در پایان اشاره ای به برنامه های هفته قوه قضائیه در فارس کرد و گفت: برگزاری همایش تجلیل و بزرگداشت قضات و کارمندان برتر و بازنشسته دادگستری فارس، برگزاری نشست ناگفته‌های حزب (بازخوانی پرونده ترور شهدای تیرماه) با حضور رئیس دیوان عالی کشور، برپایی نمایشگاه شهدای هفت تیر، برگزاذی جشنواره فناوری و تجلیل از حوزه‌های قضایی برتر، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در فارس، حضور در گلزار مطهر شهدا، دیدارهای مردمی، برگزار میز خدمت، دیدار با زندانیان و ملاقات با زندانیان، سخنرانی در خطبه‌های قبل از نمازجمعه شیراز، برگزاری وبینارهتی گام دوم انقلاب، بررسی حقوقی حادثه هفتم تیر و ارائه مشاوره رایگان در اماکن حقوقی دیگر برنامه‌های شاخص این هفته است.

به گزارش شیرازه، اجرای عدالت از مهمترین وظایف دستگاه قضایی است که از شئون حاکم جامعه و از دلایل تحقق حکومت اسلامی به شمارمی‌رود، از همین رو اقدام در مسیر تحقق عدالت، بسیار دشوار اما  ارزشمند است.

در همین راستا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در این هفته که به نامه قوه قضائیه نام گذاری شده به سراغ برخی از قضات و مسئولان رفته تا تعریفی از عدالت، وظایف قضات در داوری ها و حقوق عامه داشته باشد.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان