کد خبر: ۱۵۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۰۳ تير ۱۴۰۱

بحران عفاف و حجاب تابعی از بحران بی توجهی مسئولان است

پس از گذشت سه روز از اجتماع قانون شکنانه تعدادی از نوجوانان در شهر شیراز، واکنش های مجازی، مسئولان استان را نیز به واکنش واداشت، در حالی که ما روزانه دهها مورد از این گونه هنجارشکنی ها را مشاهده می کنیم و مسئولان ساکتند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، تجمع هنجار شکنانه نوجوانان در بلوار چمران شیراز، 31 خردادماه ماه در حالی رخ داد که تا پیش از انتشار فیلم و واکنش های مجازی، هیچ اقدام و توضیحی از سوی مسئولان استان ارائه نشده بود و در حال حاضر نیز جز فرماندار شهرستان شیراز، هیچ یک از متولیان امر حاضر به پاسخگویی نشده اند.

عدم رعایت شئون دینی و قانونی در پوشش و ارتباطات اجتماعی، مدت زیادی است که در شهر شیراز به خط قرمز رسیده و با بحران عدم رعایت ضوابط قانونی عفاف و حجاب روبرو هستیم و البته بیش از آن با فاجعه بی توجهی، بی خیالی و عدم پاسخگویی متولیان امر مواجه ایم که هیچ اقدام در خوری انجام نمی دهند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس پس از چندین بار تذکر در منابر و خطبه های نماز جمعه، در آخرین جلسه شورای فرهنگی استان با انتقاد از عملکرد دستگاه ها، بر زیست عفیفانه و مسئولیت همه نهادها تأکید کرد، اما همچنان ما با سکوت و عدم پذیرش مسئولیت از سوی همه متولیان امور فرهنگ و جوانان استان روبرو هستیم.

در حالی که ما روزانه در مناطق متعدد شهر و فروشگاه های تفریحی تجاری، پارکها، پیاده راه هایی چون پیاده راه سلامت، این شرایط را به صورت فردی، یا جمع های کوچکتر می بینیم، دستپاچگی مسئولان برای جمع کردن موضوع بسیار شگفت انگیز است.
آنچه در بلوار چمران رخ داد، ما حصل سکوت و کنار کشیدن همه مسئولان استان از فرهنگ سازی، مقابله با قانون شکنی و فراهم کردن شرایط برای  تفریحات پاک و صحیح و سالم نوجوانان و جوانان است.
شیوع کرونا، مجازی شدن آموزش، تعطیلی آموزشگاه های خصوصی و مراکز ورزشی، به افزایش اوقات فراغت نوجوانان انجامید در حالی که این گروه بنیانی و مهم جمعیتی، در برنامه های متولیان امر جایی نداشتند و اساسا تا پیش از فراگیر شدن فیلم تجمعشان، چه از بعد نیاز به برنامه ریزی تفریحی و چه از منظر عدم پایبندی به قوانین اسلامی کشور، اهمیت نداشتند، وگرنه کدام مسئول است که روزانه با دهها نوجوان و جوان با این سبک حضور در اجتماع روبرو نشده باشد؟

قصور نخست اتفاق بلوار چمران، متوجه تمام متولیانی است که در اجرای قوانین، مماشات کرده و با وجود رد کردن چراغ قرمزهای پوشش، سکوت کرده و اقدامی نکرده اند.
تمام دستگاه هایی که برای این منظور ردیف بودجه تعریف شده دارند و وظیفه داشته اند چه سخت افزاری و چه نرم افزاری حریم پوشش و عفاف را حفظ کنند. اما تا کنون شانه خالی کرده اند، اعم از استانداری فارس، شهرداری شیراز، شورای شهر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مدیریت حوزه های علمیه، آموزش و پرورش استان، نیروی انتظامی و حتی دادگستری استان، همچنین نهادهایی که مسئولیت اجتماعی خود را نادیده گرفته اند.

دیگر مقصران حادثه، متولیان امور جوانان استان هستند که وظیفه سامان‌دهی و همراهی با نوجوانان را بر عهده داشته و دارند. کسانی که وظیفه دارند علایق و تفریحات جوانان و نوجوانان را بشناسند، برای آن برنامه ریزی کنند، در اجتماعاتشان حاضر شوند و بستر صحیح و پاک تفریحات آنان را فراهم کنند. نه اینکه خود را کنار کشیده و حتی اکنون نیز پاسخگوی مطالبه جامعه نباشند.
اکنون سازمان تربیت بدنی و امور جوانان استان فارس، در حالی سکوت کرده است که باید اصلی ترین پاسخ دهنده باشد.

محدود کردن ورزش به باشگاه، عدم برنامه ریزی برای هدایت و ساماندهی علایق ورزشی نوجوانان، به برگزاری چنین تجمعاتی می انجامد که قطعا سازمان مذکور از فراخوان آن مطلع بوده و مشاهدات میدانی میگویند مسئول هیئت اسکیت برد نیز در آن حضور داشته است.

و قصور آخر متوجه نهادهایی است که وظیفه مقابله با هنجارشکنی ها و ممانعت از برگزاری چنین رویدادهایی را دارند. این نهادها یا از چنین رخ دادی بی خبر بوده اند یا نبوده اند، که در دو حالت مقصر تحمیل این هزینه بر جامعه هستند. وقتی خلاف قانون و جرم اتفاق می‌افتد، برخورد با قانون شکنی نیاز به اقتدار حاکمیتی دارد.

به گفته فرماندار شیراز سرتیم و عاملان این تجمع دستگیر شده اند، اما حقیقت این است که وقتی متولیان امور جوانان، امور فرهنگ، امور ورزش خود را کنار می کشند، بی شک جای خالی آنها را دیگران پر می کنند. به عمق فاجعه می توان اکنون پی برد که حتی پس از این تجمع، تقریبا هیچ یک از مسئولان استان حاضر به پاسخگویی نشده اند. با این همه پایگاه تحلیلی خبری شیرازه بنا بر رسالت ذاتی خود، ضمن مطالبه از متولیان استان و شهر شیراز، آماده انتشار پاسخ و توضیحات آنان است.

انتهای خبر/ح
برچسب ها: حجاب ، شیراز ، بحران
نظرات بینندگان