کد خبر: ۱۵۴۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۵ تير ۱۴۰۱
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس:

تا آخر هفته، بخش زیادی از مطالبات گندمکاران فارس پرداخت می شود

جمالی بیان کرد: با پیگیریهای به عمل آمده، اعلام نموده اند تا آخر این هفته، بخش زیادی از طلب کشاورزان گندمکار فارس به آنها پرداخت می گردد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، استان فارس همواره به عنوان قطب کشاورزی کشور شناخته شده و کشاورزان فارس در تولید محصول استراتژیک گندم نقش موثری را در کشور ایفا می کنند.

با توجه به اینکه در فصل برداشت گندم از مزارع استان قرار داریم به بررسی وضعیت خرید تضمینی گندم در استان و مشکلات پیش روی کشاورزان پرداختیم.

مهدی جمالی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: خرید  گندم تضمینی در استان فارس از ۱۷ فروردین  شروع گردیده و تا ۳۱ مرداد ادامه دارد.

جمالی اظهار کرد: تا پایان مهرماه در سیلوهای  ملکی در سراسر استان گندم تحویل گرفته شده موجود است. 

وی تصریح کرد:  کل گندم خریداری شده تا مورخ ۱۴۰۰/۴/۴ بالغ بر ۳۷۸ هزارتن می باشد و ارزش بهای گندم ۳ هزار و هفتصد میلیارد تومان می باشد.

وی افزود: از مبلغ فوق الذکر، ۲ هزار و دویست و بیست و سه میلیارد تومان پرداخت شده است و  بدهی دولت به کشاورزان یک هزار و هشتصد میلیارد تومان می باشد.  

مدیرکل غله فارس بیان کرد: شهرستان مرودشت  در حال حاضر با ۶۵ هزار تن  و لار با  ۴۲ هزار تن بیشترین  گندم  خریداری  شده  در  استان  را  داشته  اند.

وی تصریح کرد: ۱۳۴ مرکز در استان برای خرید گندم در نظر گرفته شده است و در حال حاضر ۸۹  مرکز فعال است و خرید تضمینی گندم را انجام داده اند.

وی اذعان کرد: با پیگیریهای به عمل آمده، اعلام نموده اند تا آخر این هفته، بخش زیادی از طلب کشاورزان گندمکار فارس به آنها پرداخت می گردد.

به گزارش شیرازه، کشاورزان فارس تاخیر در پرداخت مبالغ گندم خریداری شده و عدم تناسب قیمت گندم با هزینه های صورت گرفته را مشکلات پیش روی خود عنوان کردند.

فلاح یکی از کشاورزان فارس در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: قیمتی که دولت ها در طول این سالها برای خرید تضمینی گندم تعیین می‌کنند معمولا با هزینه های نیروانسانی و کشت، برداشت و حمل و نقل تناسب ندارد.

وی افزود: این عدم تناسب باعث می شود که کشاورز گندم خود را به دولت نفروشد و در همین دلال ها به سراغ کشاورز رفته و گندم را با قیمتی بالاتر از قیمت پیشنهادی دولت می خرند.

 زارع دیگر کشاورز استان فارسی اظهار کرد: کشاورز انتظار دارد به محض فروش گندم تولیدی خود، مبلغ آن را از دولت دریافت و هزینه های کارگر و هزینه های مربوط به تولید را پرداخت کرده و برای امرار معاش خود برنامه ریزی کند.

وی تصريح کرد: تاخیر در پرداخت هزینه گندم خریداری شده توسط دولت، گاهی زندگی کشاورز را فلج می‌کند و برنامه ریزی های اقتصادی کشاورزان را به هم می‌زند و از سوی دیگر، کشاورز بعد از مدتی برای خرید بذر و کشت مجدد باید بیشتر از سال گذشته هزینه کند و ضروری است که مسئولان کشور، با توجه به کشاورزان و حمایت همه جانبه از این قشر زحمتکش، به تامین پایدار محصولات استراتژیک توسط کشاورزان در کشور کمک کنند. 

به گزارش شیرازه، گرچه قیمت خرید تضمینی گندم در دولت فعلی نسبت به سال های گذشته، رشد خوبی داشته و از طرفی پرداخت مبالغ گندم به کشاورزان با سرعت بیشتری در حال اجراست، اما دغدغه کشاورزان و انگیزه این قشر از جامعه تاثیر زیادی بر پویایی اقتصاد و تولید محصولات استراتژیک دارد و از دولت و مسئولان فارس، انتظار می‌رود با توجه به اینکه فارس همواره در تولید محصولات کشاورزی خاصه گندم پیشرو بوده، در دیده شدن کشاورزان و رفع مشکلات آنان نیز پیشرو باشد.
انتهای پیام/ر 
برچسب ها: شیراز ، فارس ، گندم
نظرات بینندگان