کد خبر: ۱۵۴۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۱
مدیر کل دفتر فنی استانداری:

تفاهم نامه ساماندهی کمربندی با ایرادات شورای شهر ماهیت خود را از دست داده بود

به گفته جمشیدی جلسات متعددی برای امضای تفاهم نامه گرفته شد اما تفاهم نامه نهایی با 15 ایراد شورای شهر عملا کارایی خود را از دست داد. و استاندار با استناد به قانون، کمربندی را به شهرداری واگذار کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اواسط هفته گذشته بنا بر اعلام آتش نشانی، یک راننده وانت پس از تصادف در کمربندی، در دم جان باخت، این مرگ دلخراش یکی از دهها مورد تصادف منجر به فوت است که در سه ماهه نخست امسال در کمربندی رخ داد و پس از این نیز رخ خواهد داد.

درست در همین زمان مسئولان ساماندهی کمربندی مشغول رایزنی برای امضای تفاهم نامه ای بودند که پس از هشدار استاندار همچنان با اشکال تراشی دو طرف ماجرا، یعنی راه و شهرسازی و شهرداری، بی نتیجه باقی مانده بود.

 سرانجام پس از جدل های پایان ناپذیر بر سر ایمن سازی و سامان دهی کمربندی، استاندار فارس در آخرین جلسه شورای ترافیک، اداره آن را به شهرداری سپرد.

امیرحسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی استانداری، در گفتگو با شیرازه ماجرای کمربندی را از ابتدا اینگونه شرح داد: حسب دستوری که استاندار  در اولین شورای ترافیک استان دادند، مقرر شد یک برنامه جهت ایمن سازی و حل مشکلات کمربندی جنوبی ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی برگزار شد و دستگاه های ذی ربط از جمله شهرداری و راه و شهرسازی را خواستیم، گفت: به یک تفاهم نامه کلی رسیدیم که بر اساس مشکلات کمربندی برای هرکدام از دستگاه های اجرایی شامل شهرداری اداره کل شهرسازی، اداره کل راه داری یک سری شرایط مشخص کردیم.

جمشیدی ادامه داد: جلسات فنی برگزار شد، صورت جلسه  تهیه شد، شهردار هم امضا کرد اما شهردار اصرار داشت که به شورای شهر ارسال شود.

به گفته مدیر کل دفتر فنی استانداری، شورا 15 مورد اصلاحیه روی تفاهم نامه گذاشت که تقریبا با این ایرادات تفاهم نامه ماهیت خود را از دست داد.
 این مسئول خاطرنشان کرد: 80 در صد کمربندی جنوبی در محدوده قانونی شهر شیراز قرار دارد و  شامل حدفاصل پل  امام حسن تا بلوار خلیج فارس است.
-
جمشیدی با بیان اینکه طبق قانون شهرداری ها،  نگهداری، توسعه و تجهیز معابر درون شهری بر عهده شهرداری است، تأکید کرد: استاندار از این قانون  استفاده نمود و اعلام کرد چون کمربندی در محدوده شهر شیراز است و تحویل شهرداری داده شود و از این به بعد کلیه مسئولیت نگهداری و ایمن سازی آن بر عهده شهرداری است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس بر تداوم وظایف راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: البته با توجه به اعتبارات پیش بینی شده توسط راهداری و راه و شهرسازی که به شکل ملی جذب شده است، مقرر شد این دو نهاد به تعهداتی که داشتند عمل کنند.

جمشیدی عبور وسایل نقلیه سنگین از درون شهر را بلا اشکال خواند و گفت: از لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای عبور ماشین های سنگین از محدوده قانونی شهر نداریم.

وی افزود:  در حال حاضر، در حدود 20 شهر و 250 روستا، جاده از محدوده قانونی شهر و روستا رد می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این وجود تغییری در وضعیت امنیت کمربندی ایجاد می شود، گفت: هرجا مدیریت واحد باشد، مباحث عمرانی بهتر پیش می رود.
جمشیدی توضیح داد: با توجه به توسعه شهر، که اکنون قریب به 2هزار هکتار اراضی شهری در جنوب کمربندی داریم، عملا نمی توان عنوان کمربندی را روی این مسیر گذاشت بلکه به محور اصلی شریانی شهر تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم بگوییم شمال و جنوب کمربندی جزء شهر است اما فقط جاده وسط، جزء شهر نیست و راهداری باید از آن نگهداری کند.
به همین دلیل تصمیم به مدیریت واحد گرفته شد.

به گزارش شیرازه، آنچه در خصوص کمربندی اهمیت دارد، ایمن شدن آن برای عبور و مرور شهروندان است، خصوصا اینکه کمربندی جنوبی، به عنوان مرگبارترین محور کشور، در دل مناطق کمتر برخوردار قرار دارد و آسیبی که قربانیان آن می بینند از منظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیش از آن چیزی است که دیده می شود و گاه باعث متلاشی شدن خانواده ها می شود.
تغییر مدیریت باید بتواند مسائل را به نفع مردم تغییر دهد و برای کاهش آسیبها اقدام اورژانسی صورت گیرد.

انتهای خبر/ح
نظرات بینندگان