کد خبر: ۱۵۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۰ تير ۱۴۰۱
مدیرکل حفظ آثار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس فارس:

کم‌کاری در تکمیل یادمان شهدا هیچ توجیهی ندارد

سردار کوشکی جهرمی با بیان اینکه در برخی شهرستان‌ها به احداث یادمان شهدای گمنام سال‌ها بی توجهی شده است، گفت: کم کاری در تکمیل یادمان شهدای گمنام هیچ توجیهی ندارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سردار سعید کوشکی جهرمی مدیرکل حفظ آثار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس فارس، در حفظ آثار و ساماندهی یادمان شهدای گمنام شهرستان زرقان، با بیان اینکه فارس با داشتن ۱۴۰ یادمان از میان ۲۳۶۶ یادمان شهدای گمنام در کشور  رتبه سوم است گفت: با این وجود در برخی شهرستانها به احداث یادمان شهدای گمنام سالها بی توجهی شده و کم کاری در تکمیل یادمان شهدای گمنام هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: ما اوایل انقلاب در حزب جمهوری اسلامی بودیم و اخبار را نیز از روزنامه حزب دنبال می‌کردیم و شاهد این بودیم که آیت الله بهشتی به عنوان دبیر کل حزب حتی میان بچه حزب الهی‌ها هم مظلوم بود و هرگز قدر این دانشمند فرزانه شناخته نشد.

کوشکی خاطرنشان کرد: امروز که توفیق حضور در میان جوانانی که برآمده از انقلاب اسلامی و محقق کننده فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب و رهرو شهدای ما هستند برای ما فراهم شده باید از مظلومیت شهدا سخن بگویم.

مدیر کل حفظ ارزش های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه خداوند بارها در قرآن از عبارات حاوی تذکر استفاده نموده و اولین تذکردهنده نیز خداوند بوده که ما را به تفکر وا داشته، افزود: ساخت یادمان شهدا از سنخ همین تذکر و یادآوری است و تداعی کننده کسانی است که زمانی تمام هستی خود را با اخلاص تمام تقدیم این مردم و نظام کردند و اینکه ما بر احداث یادمان شهدا تاکید داریم از باب همین تذکر و یادآوری مقام شهدا است.

کوشکی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب چند تهدید برای دفاع مقدس تبیین کردند، افزود: اولین تهدید فراموشی نقشها و یادگارها و خاطرات رزمندگان ما و خانواده‌های آنها است و تحریف و انحراف دومین خطری است که این حیطه را تهدید می‌کند و در طول تاریخ به ویژه زمان نبود پیامبران شاهد تحریف و بدعت در دین بوده‌ایم و اکنون نیز تلاش مجموعه حفظ آثار بر این اساس بنا نهاده شده که نگذارد عظمت شهدا دستخوش انحراف و تحریف قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید فراموش نکنیم که چه کسی هستیم و این بازگشت به خویشتن و خودشناسی با همین یادمان‌ها تسهیل می‌شود و این الگوسازی از شهدا و ایثارگران ما در همین مسیر ترویج فرهنگ ایثار و اخلاق است.

کوشکی با اشاره به اینکه ۲۳۶۶ یادمان شهدای گمنام در کشور هست که ۱۴۰ مورد آن در استان فارس قرار دارد و از این حیث فارس سومین استان کشور است، افزود: یادمان‌های شهدا امامزادگان عشق و خانه دل هستند و باید خانه دل مرتب و زیبا باشد و نباید معنوی بودن فضا توجیهی بر خاک خوردگی و و نامرتب بودن این فضا شود یا احداث یادمان به تاخیر بیفتد.

وی در ادامه با گلایه از وضعیت ساماندهی یادمان شهدای شهرستان زرقان به ویژه در سالهای اخیر گفت:برخی مسوولین شعار می‌دهند اما در عمل  گامی برای حفظ یاد و نام شهدا برنمی‌دارند یا با عذر و بهانه‌هایی چون نبود بودجه و کرونا پیشرفت امور را به تاخیر می‌اندازند در حالی که از برگزاری یک جلسه در سال برای این موضوع نیز دریغ می‌کنند.

این مقام مسئول با اشاره به تاریخچه احداث یادمان شهدا در شهرستان زرقان، گفت: سال ۹۸ پس از بازدید از این شهر ۵ دستور برای احداث شهدای گمنام نوشتیم و حال پس از سه سال مراجعه می‌بینیم که تغییری طی این چند سال صورت نگرفته و مصوباتی که همان زمان به استاندار ابلاغ کردیم تا به فرماندار و بخشدار ابلاغ کند هنوز  ذره‌ای عملی نشده است.

مدیرکل حفظ آثار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس فارس افزود: در نمونه‌ای دیگر هشت سال پیش شهید گمنام به شهری داده‌ایم و هنوز کار خاصی برای احداث یادمان آنها صورت نگرفته یا چندین سال قبل جهت احداث یادمان شهدا از امام جمعه و فرماندار و فرمانده مقاومت سپاه زرقان امضا گرفتیم اما روند امور پیشرفتی نداشته و امروز نیز هیچکدام از آن مسوولین حضور ندارند که مورد سوال قرار بگیرند.

مسئول هیئت رزمندگان استان فارس با اشاره به اینکه نوکری شهدا برای ما افتخار است و ما در خصوص احداث یادمان شهدا از گذشته درس گرفتیم، افزود: اخیرا در بنیاد مصوب شده که تنها زمانی پیکر مطهر شهدا را تحویل شهرستانها بدهیم که جانمایی و فضاسازی صورت گرفته و ۶۰ درصد کار پیش رفته باشد.

وی همچنین با انتقاد از بی عملی برخی مسئولان در خصوص حفظ یاد و نام شهدا، افزود: به برکت شهدا و معنویت و اخلاص آنها ما نیز آخرت را به دنیا ترجیح می‌دهیم و در خصوص حفظ یاد و خاطر شهدا با احدی تعارف نمی‌کنیم اما برخی مسئولین به خصوص در دوره قبل درخصوص یادمان شهدا کوتاهی کردند و امروز که آمدیم مصوباتی که مدتها خاک خورده را بررسی کنیم هیچکدام حاضر نیستند.

کوشکی جهرمی به مسوولین شهرستان زرقان وعده داد که با توجه به مصوبه بنیاد حفظ آثار مبنی بر تحویل پیکر شهدای گمنام در ایام شهادت حضرت فاطمه(س) اگر یادمان شهیدی تا ۲۰  روز قبل از این ایام آماده شود و ۶۰ درصد پیشرفت داشته باشد ما پیکر شهید را تحویل خواهیم داد.

وی در تشریح زیرساختهای این اماکن نیز افزود: یادمان شهید به سه زیرساخت جاده دسترسی، آب و برق نیاز دارد و طبق قانون مجموعه آبفا و برق موظفند به این مراکز فرهنگی انشعاب رایگان بدهند و اینگونه نباشد که مسئولی فکر کند از جیب خودش می‌خواهد هزینه کند و منت بگذارد و مانع‌تراشی کند.

کوشکی افزود: از اغلب این شهدا تنها تکه استخوان و پلاکی باقی مانده اما پدر و مادر و خانواده آنها حین مواجه شدن با همین مقدار نیز انگار که عضو خانواده‌شان تازه متولد شده خواهان تحویل و تدارک مکانی برای احداث یادمان این شهدا هستند و ما مسئولین نیز برای شهدا نباید خساست به خرج بدهیم و اصلا نباید فکر نکنیم که آنها نیازمند ما هستند بلکه شهدا عند ربهم یرزقون بوده و به ما نیازی ندارند.

کوشکی در مورد یادمان شهدای زرقان نیز گفت:  اگر همان مصوبه سال ۹۸ اگر اجرا شود همه چیز فراهم خواهد شد و نصب تابلوی راهنمای مقبره شهدا در سطح شهر و ورودی معبر یادمان، تعبیه مکانی مناسب جهت انجام فرائض دینی، نورپردازی و تامین روشنایی به خصوص در شب، اجرای درب شیشه ای یادمان جهت ورود و خروج زائر، رسیدگی به فضای سبز و تعبیه فضای سبز اطراف یادمان و هرس شاخ و برگ درختان با هدف ایجاد منظر بصری مناسب و در نظر گرفتن امکانات خدماتی و رفاهی به زائرین و ایجاد فضای مترکز جهت استقرار زائر جزو اصولی است که باید در این یادمان لحاظ شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار فارس با تمجید از روند احداث یادمان شهدا در شهرهای فسا و لار خطاب به فرماندار زرقان گفت: شما رئیس هیئت امنای یادمان شهدای گمنام و شورای حفظ آثار هستید و از شما انتظار می‌رود راه گذشته را در پیش نگیرید  زیرا در سه سال اخیر هیچ جلسه ای درخصوص یادمان شهدا تشکیل نشد و اگر این روال مثل قبل پیش برود راه به جایی نخواهیم برد.


انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان