کد خبر: ۱۵۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۱ تير ۱۴۰۱
این گزارش به روز رسانی می‌شود؛

۵ کشته و ۴۴ زخمی در زلزله هرمزگان/خسارت به ۵۰ بادگیر در لافت

بامداد امروز زلزله ۶.۱ ریشتری استان هرمزگان به ویژه شهرستان بندرخمیر را لرزاند، آمار کشته شدگان تاکنون ۵ تن و مصدومان ۳۸ نفر اعلام شده است

به گزارش سرویس حوادث شیرازه، بامداد امروز زلزله ۶.۱ ریشتری استان هرمزگان به ویژه شهرستان بندرخمیر را لرزاند، آمار کشته شدگان تاکنون ۵ تن و مصدومان ۳۸ نفر اعلام شده است. بر اساس گزارش ژئوفیزیک بعد از این زلزله تعداد زیادی زلزله دیگر به ثبت رسیده که بزرگترین آن ۴.۵ بوده و در ساعت ۷ و ۵۹ دقیقه به وقوع پیوسته است. تمامی بیمارستان‌های استان هرمزگان در آماده باش کامل هستند. انتقال خون هرمزگان آمادگی کامل تامین خون بیمارستان‌ها را دارد. بر اساس آخرین گزارشات رسیده هیچ‌کدام از تأسیسات پخش هرمزگان آسیب ندیده و ارسال سوخت جبرانی به جایگاه‌های عرضه سوخت منطقه در حال انجام است.

خسارت زلزله‌های پی‌درپی به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان گفت: زلزله‌های بامداد امروز به ۵۰ بادگیر در بافت تاریخی لافت خسارت وارد کرد.
سهراب بناوند با بیان این مطلب گفت: با ارزیابی انجام شده و حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی در کانون‌های زلزله و بررسی‌های اولیه از آثار تاریخی در این مناطق مشخص شد، خساراتی در بافت تاریخی لافت شامل: ریزش و ترک خوردگی ۵۰ بادگیر و ریزش گلدسته مسجد جامع اتفاق افتاده است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: به دلیل شدت زلزله‌ها و وقوع پس‌لرزه‌ها کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی دیگر مبنی بر خسارت به آثار و ابنیه تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه چادر در منطقه نصب شده و حدود ۷۰ درصد خانواده‌های آسیب‌دیده، چادر امدادی دریافت‌کرده‌اند، افزود: ۴ هزار تخته موکت و ۵ هزار تخته پتو نیز در منطقه توزیع شده و یکهزار بسته غذایی نیز تا ساعات آینده وارد منطقه و میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

دکتر یعقوب سلیمانی که به همراه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان وارد مناطق زلزله‌زده شده است در تشریح اقدامات جمعیت در زلزله استان اظهار کرد: زمین‌لرزه بامداد امروز در هرمزگان ۲۰ پس لرزه داشته است و ۷ دقیقه پس از وقوع زمین‌لرزه، تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر استان به منطقه حادثه‌دیده وارد شدند.

وی با بیان اینکه دقایق اولیه پس از وقوع حادثه، ارزیابی تلفنی از طریق خانه‌های هلال نیز انجام شد، افزود: ۲۳ منطقه روستایی و شهری تاکنون ارزیابی شده و براساس گزارش تیم‌های ارزیاب، روستاهای سایه خوش، دژکان و کوشک به ترتیب بیشترین میزان آسیب را از زلزله دیده‌اند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: بلافاصله پس از گزارش تیم‌های ارزیاب اعزامی، به هلال‌احمر استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان اعلام آماده باش شد و تقویت و شارژ انبارهای امدادی شعب از سوی مرکز استان در دستور کار قرار گرفت.

سلیمانی ادامه داد: در حال حاضر کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه خلیج فارس در شهرستان بندرعباس برپا شده و اقلام امدادی از استان‌های معین در حال ارسال به منطقه است.

 به گفته دبیرکل هلال‌احمر، در مجموع با حضور تیم‌های عملیاتی از استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر به مناطق زلزله‌زده، ۲۷ تیم عملیاتی شامل ۱۰۵ امدادگر و نجاتگر در منطقه زلزله‌زده هرمزگان حضور دارند. علاوه بر این، ۲۵ خودروی عملیاتی، ۳ فروند بالگرد و ۴ تیم سگ‌های زنده‌یاب برای عملیات جست‌وجو و نجات و همچنین امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در منطقه حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ دستگاه چادر در منطقه نصب شده و حدود ۷۰ درصد خانواده‌های آسیب‌دیده، چادر امدادی دریافت‌ کرده‌اند، افزود: ۴۰۰۰ تخته موکت و ۵۰۰۰ تخته پتو نیز در منطقه توزیع شده و یکهزار بسته غذایی نیز تا ساعات آینده وارد منطقه و میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.

مصدومان زلزله هرمزگان از طریق بالگرد به بیمارستان‌های استان اعزام شدند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با تاکید بر اینکه هیچ مصدومی از زلزله در بخش‌های ای سی یو بستری نیست گفت: مصدومان زلزله هرمزگان از طریق بالگرد به بیمارستان‌های استان اعزام شدند.

مهرداد حسن زاده مهرداد حسن زاده گفت: عملیات امدادرسانی به مصدومان حادثه دیده زلزله بامداد امروز به خوبی در حال انجام است و مصدومان در حال دریافت خدمات درمانی مناسب هستند.
وی افزود: خوشبختانه ما مصدومی که نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشد نداریم و در بخش‌های عادی مصدومان بستری خدمات دریافت می‌کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: ۱۰ نفر مصدوم در بندرعباس به بیمارستان‌ خلیج فارس مراجعه کردند، همچنین سه مصدوم در میناب و یک مصدوم در قشم داشتیم که این مصدومان نیز در حال درمان هستند.
وی تصریح کرد: مصدومان بندرلنگه و بندرخمیر نیز از راه‌های مختلف از جمله اعزام به وسیله بالگرد به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و در حال گذراندن روند درمان هستند.

اعزام تیم های عملیاتی توزیع برق هرمزگان به مناطق زلزله زده بندرخمیر و بندرلنگه

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان از اعزام تیم های عملیاتی و واکنش سریع این شرکت برای ارزیابی خسارت و اصلاح شبکه های آسیب دیده در شهرستانهای بندرخمیر و بندرلنگه خبر داد.

محمد کریمی گفت: در پی وقوع  زلزله ۶.۱ دهم ریشتری بامداد امروز در مناطق غربی استان تیم های عملیاتی از سراسر استان برای بازسازی تاسیسات آسیب دیده و تامین برق مناطق زلزله زده اعزام شدند.

وی ادامه داد: تیم هایی نیز در حالت آماده باش قرار دارند تا در صورت نیاز به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.به محض وقوع زلزله جلسه اضطراری مدیریت بحران در این شرکت تشکیل و نیروهای عملیاتی واکنش سریع از سراسر استان فراخوانده شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق از هم استانی ها خواست هنگام وقوع زمین لرزه و خروج از ساختمان از قرار گرفتن در مجاورت شبکه و تاسیسات برق به شدت خودداری کنند.

استقرار تیم های امداد رسان بنادر غرب استان هرمزگان در روستای سایه خوش

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه و غرب استان هرمزگان از استقرار گروهای امدادی و خدمات رسان بنادر غرب استان در روستای سایه خوش به منظور یاری رسانی به هم استانیهای آسیب دیده در این منطقه خبر داد.

قاسم عسکری نسب دراین باره اظهارکرد: در پی وقوع زمین لرزه مهیب بامداد امروز شنبه در هرمزگان سریعا سطح دو مدیریت بحران بنادر غرب استان با هماهنگی فرمانداری و مدیریت بحران شهرستان در روستای سایه خوش که کانون اصلی زلزله بود حضور یافته و مبادرت به راه اندازی اورژانس صحرایی بمنظور مداوای سرپایی مصدومان کردند.

وی ادامه داد: یک دستگاه خودرو آتش نشانی و آمبولانس همراه با تجهیزات موردنیاز در محل مستقر شده و به خدمات رسانی مشغول اند.

به گفته مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه و غرب هرمزگان؛ با هماهنگی صورت گرفته با اداره آتش نشانی و ایمنی اداره کل، آمادگی های لازم برای اعزام تیم های آتش نشانی وخدمات پزشکی به منطقه وجود دارد.

خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفت: زمین لرزه های شدید در غرب هرمزگان تاکنون ۵ کشته و ۴۴ مجروح بر جای گذاشته است. تمام امکانات برای رسیدگی به وضعیت مجروحان بسیج شده است.مصدومان به بیمارستان های بندرلنگه و بندرخمیر اعزام شدند.

میرهاشم فرمانداربندر خمیر گفت: تیم های امدادی و عملیاتی از ساعت اولیه زلزله جهت کمک به مردم روستای سایه خوش اعزام شده و در محوطه بیمارستان نیاپور این شهرستان هم بیمارستان صحرایی ایجاد شده است.

عباسی سخنگوی شرکت توزیع برق هرمزگان نیز با شاره به اینکه برق ۲۵ تا ۳۰ روستای مناطق زلزله زده شهرستان بندرلنگه قطع است، گفت: این روستاها حدود دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ مشترک برق دارند که تاکنون ۴ پست از ۵ پست از مدار خارج شده به مدار برگشته است و امیدواریم تا پایان امروز برق مناطق زلزله زده وصل شود.

 اداره کل فرودگاههای استان هرمزگان آمادگی کامل خود را برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده استان اعلام کرد.

مدیرکل فرودگاههای استان هرمزگان با ابراز همدردی نسبت به وضعیت مردم در خصوص زلزله های اخیر گفت : باتوجه به نزدیکی فرودگاه بندرلنگه به کانون زلزله فرودگاه بندر لنگه و دیگر فرودگاه های استان آمادگی کامل جهت کمک رسانی به حادثه دیدگان و مصدومین را دارد.

وی افزود: هیچ گونه آسیب و خسارتی به این فرودگاه ها وارد نشده است و فرودگاه های استان آماده همکاری با پرواز های امدادی می باشد.

محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه بازگشایی شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از بازگشایی محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه خبرداد.

مهرداد حسن زاده اظهار داشت: در پی وقوع زمین لرزه شدید بامداد امروز محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه دچار مشکل شده بود که بازگشایی این مسیر مهم در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این مسیر هم اکنون بازگشایی شده و مشکلی برای تردد هم‌وطنان وجود ندارد، پل غار نیز ترمیم شده و در این زمینه هم رفع مشکل صورت پذیرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از تلاش برای ترمیم چند پل در مناطق زلزله‌زده خبرداد و گفت: تا زمان ترمیم این پل‌ها هم وطنان می‌خوانند از مسیر جایگزین استفاده کنند.

وی همچنین از مردم خواست از هرگونه تردد غیرضروری در مسیرهای فوق برای تسریع عملیات امدادرسانی به مردم زلزله زده خودداری کنند. 

دکتر ایمان زارعی مدیر کل انتقال خون هرمزگان در این خصوص افزود: انتقال خون هرمزگان آمادگی کامل تامین خون بیمارستان‌ها  را دارد.

وی با بیان اینکه افزایش  ذخایر خون استان  هم اکنون در اولویت این اداره کل است، اظهار کرد: تمامی مراکز انتقال خون در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، قشم ومیناب جهت تامین خون مورد نیاز بیمارستانها ومراکز درمانی  امادگی کامل را دارند.

زارعی با اشاره به اینکه با توجه  غیر مترقبه بودن حوادث و واحتمالا ت ناشی از زلزله  هم‌اکنون  به  افزایش ذخایر خون به  همه گروه‌های خونی نیازمندیم، تصریح کرد: از شهروندان دمی خواهیم بامراجعه به مراکز انتقال خون و اهدای خون ،در افزایش ذخایر خونی  مشارکت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به مصدومیت ۳۹ نفر در زلزله بامداد امروز گفت: امدادرسانی به مصدومان زلزله هرمزگان با تمام امکانات در حال انجام است.

مهرداد حسن‌زاده اظهار کرد: بعد از وقوع چندین زمین لرزه مهیب در هرمزگان تمام بیمارستان‌های استان هرمزگان به حالت آماده باش کامل درآمدند.  کادر درمان و تکنیسین‌های بخش‌های مختلف نیز در حالت آماده باش هستند و کار امداد و خدمات درمانی را انجام می‌دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان تصریح کرد: تاکنون این زلزله ۵ فوتی برجای گذاشته و شمار مصدومان پذیرش شده در بیمارستان‌های بندرخمیر و لنگه به ۳۹ نفر رسیده است.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه مصدومان در حال مداوا هستند و خدمات درمانی لازم به آنها ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: عملیات امدادرسانی در حال انجام است و تیم‌های عملیاتی در مناطق زلزله حاضر هستند.

ادوات و تجهیزات لازم برای آوار برداری به منطقه زلزله زده اعزام شد

استاندار هرمزگان از پایان عملیات جستجو برای یافتن مجروحان احتمالی از زیر آوار خبر داد و گفت: مطابق بررسی به عمل آمده خوشبختانه هیچ کس زیر آوار نمانده است.مهدی دوستی استاندار هرمزگان گفت: سه زلزله شدید با قدرت بالای ۳ ریشتر مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند.

وی افزود: این زلزله‌ها متاسفانه موجب شد شماری از هم‌وطنان جان خود را از دست دهند و شماری نیز مصدوم شدند و خساراتی نیز به منازل مسکونی مردم وارد شده است.

استاندار هرمزگان گفت: تا صبح امروز عملیات نجات و جستجوی افراد مانده در زیر آوار ادامه داشت و اکنون این عملیات با توجه به اینکه دیگر فردی زیر آوار نیست پایان یافت.

وی تصریح کرد: ادوات و تجهیزات لازم برای آواربرداری به منطقه اعزام شده و به سرعت کار آواربرداری از این مناطق آغاز خواهد شد.

اعزام نیرو و اقلام امدادی به کانون زلزله غرب هرمزگان/ کمپ اسکان اضطراری در بندرعباس برپا می شود

عضو شورای اسلامی روستای سایه خوش از ثبت سه کشته بر اثر زلزله در استان هرمزگان خبرداد.

بیانبانرو در گفت و گو با ایسنا، ضمن تایید این خبر، افزود: تاکنون اجساد سه نفر را از آوار بیرون آورده ایم و اکثر منازل روستای سایه خوش از توابع شهرستان بندرلنگه نیز تخریب شده است. وی جمعیت این روستا را ۱۶۰۰ نفر دانست.

مختار سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان درگفت و گو با ایسنا، در تشریح آخرین جزییات زلزله غرب استان اظهار کرد:زلزله ای به بزرگی ۶.۱ در مقایس ریشتر و عمق ۱۰ کیلومتری زمین روستای سایه خوش از توابع شهرستان بندرلنگه را در ساعت ۰۲:۰۲:۰۷ بامداد امروز ۱۱ تیرماه لرزاند.

وی افزود:این زمین لرزه تاکنون ۱۳ پس لرزه به دنبال داشته که به دلیل شدت زلزله ها در مناطق مختلف استان نیز احساس شده است.

 سلحشور افزود:تاکنون ۲۳ منطقه شهری و روستایی کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته که شدت آسیب در روستاهای سایه خوش، دژگان، کوشک، حشم حود تایید شده و بررسی ها نیز همچنان ادامه دارد .

وی ادامه داد: تعداد ۱۵ تیم عملیاتی شامل ۶۰ نیروی عملیاتی و یک تیم آنست به مناطق متاثر از زلزله اعزام و اقلام امدادی در حال ارسال به منطقه است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در پایان از برپایی کمپ اسکان اضطراری در شهر بندرعباس خبر داد و گفت:جهت رفاه حال شهروندان بندرعباسی کمپ اسکان اضطراری در ورزشگاه ۲۰ هزار نفری خلیج فارس در حال برپایی است.

تعداد مصدومین به ۱۹ نفر رسید

استاندار هرمزگان از اعزام مصدومین زلزله اخیر هرمزگان به بیمارستان های بندرخمیر و بندرلنگه خبرداد.

مهدی دوستی در جمع خبرنگاران، افزود: بیشترین خسارات در روستای سایه خوش با ۳۰۰ خانوار است که منازل قدیمی اکثرا تخریب شده است.

وی اظهار کرد: برخی محورهای مواصلاتی در مسیر نیز نشست کرده است اما تمامی راه های ارتباطی برقرار است.

دوستی در پایان با بیان اینکه آواربرداری و عملیات خدمات رسانی در حال انجام است، گفت: برق تنها ۵ روستا همچنان قطع است که دستگاه های خدمات رسان در تلاش برای اتصال مجدد هستند.

زلزله مهیب هرمزگان ۳ کشته و ۸ مصدوم برجای گذاشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از جان باختن ۳ نفر و مصدومیت ۸ نفر در زلزله بامداد امروز خبرداد.
مهرداد حسن زاده اظهار کرد: زلزله بامداد امروز شدید بود و خساراتی را برجای گذاشت.
وی افزود: از لحظات ابتدایی زلزله جلسه مدیریت بحران با ریاست استاندار تشکیل شد و تمام تیم‌های امدادی به حالت آماده باش در آمدند و ۴ تیم ارزیاب نیز به منطقه اعزام شدند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: در بررسی‌های اولیه متاسفانه ۳ نفر در زیر آوار این زلزله جان باختند و ۸ نفر مصدوم شده‌اند، اطلاعات تکمیلی در این زمینه به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
وی تصریح کرد: برق در مناطقی قطع شده که در صدد وصل برق هم هستیم، محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه نیز بر اثر ریزش کوه مسدود است و تلاش برای بازگشایی مسیر در دستور کار قرار گرفته است.

تمام ادارات دولتی هرمزگان امروز "شنبه" تعطیل شدند

ستاد بحران استانداری هرمزگان اعلام کرد ادارات دولتی هرمزگان امروز (شنبه) تعطیل هستند. 
ستاد مدیریت بحران استانداری هرمزگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به علت وقوع زلزله‌های پی در پی در استان، تمامی ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی روز شنبه تعطیل هستند. 
دستگاه‌های و نهادهای امدادی، عملیاتی و خدمات رسان همچنان به کار خود ادامه خواهند داد و شامل این تعطیلی نخواهند شد. 
برنامه برگزاری کنکور نیز مطابق برنامه ریزی قبلی برگزار خواهد شد.

کمپ‌های اسکان موقت در بندرعباس دایر می‌شود

استاندار هرمزگان از برپایی کمپ‌های اسکان موقت در بندرعباس و مناطق متاثر از زلزله خبرداد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان اظهار کرد: با توجه به تعداد زلزله‌ها امشب کمپ‌های اضطراری در بندرعباس و سایر مناطق زلزله‌زده دایر خواهد شد.
وی افزود: این کمپها با کمک هلال احمر دایر می‌شود و مکان آنها به زودی اطلاع رسانی می‌شود.
استاندار هرمزگان از مردم درخواست کرد ضمن حفظ آرامش خود، از تردد در مسیر مناطق زلزله زده پرهیز کنند و فعلا به این مناطق سفر نکنند.

آماده‌باش مناطق چهارگانه شهرداری بندرعباس برای خدمت‌رسانی به شهروندان

شهردار بندرعباس از آمادگی و آماده باش نیروهای شهرداری برای خدمت رسانی به همشهریان با توجه به وقوع زلزله در شهربندرعباس خبر داد.

مهدی نوبانی بیان کرد: نیروهای آتش نشانی، مدیریت بحران و خدمات شهری شهرداری بندر عباس در آماده باش کامل به سر می‌برند. حوادث طبیعی از جمله رخدادهای غیر قابل پیش بینی هستند که در هنگام وقوع باید با غلبه بر ترس و دلهره به دنبال حل مسئله و راهکار درست باشیم.

شهردار بندرعباس اضافه کرد: موقع وقوع زلزله باید اعتماد به نفس داشته و آرامش خود را حفظ کنیم و برای خروج از منزل از آسانسور و پله‌ها استفاده نکنند.

نوبانی افزود: نیروهای شهرداری بندرعباس در حال حاضر در آماده باش کامل هستند و تا زمان برقراری نظم و آرامش شهروندان این روند ادامه خواهد داشت؛ از همه شهروندان تقاضا داریم در صورت مواجهه شدن با هر گونه مشکل از طریق راه‌های ارتباطی اعلام شده جهت رفع مشکل تماس بر قرار کنند.

مرادزاده، فرماندار شهرستان بندرلنگه در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به شدت زلزله متأسفانه منازل با تخریب و خسارت وارد شده و تعدادی از افراد آسیب دیده اند و هنوز در وضعیت ارزیابی اولیه هستیم. روستای سایه خوش بخش مهران نیز آسیب جدی دیده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان به ارائه جزئیات زلزله ۶.۱ ریشتری در استان هرمزگان پرداخت.مختار سلحشور در گفت و گو با ایسنا، افزود: این زلزله حوالی شهرستان بندرخمیر و بندرلنگه رخ داده و در همان لحظه تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه با فرمانداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستاهای مناطق زلزله زده در ارتباط هستیم، اظهار کرد: هنوز برای ارزیابی شرایط زود است اما تاکنون خسارتی گزارش نشده است.

به گزارش ایسنا، زلزله ای به بزرگی ۶.۱ در مقایس ریشتر حوالی بندرخمیر در ساعت ۰۲:۰۲:۰۷ بامداد در طول جغرافیایی: ۵۵.۳، عرض جغرافیایی: ۲۶.۷۸ و عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین به وقوع پیوست.

آمادگی ۱۰۰ درصدی پلیس و فعالیت گشت‌های ویژه پلیس پس از وقوع زلزله در هرمزگان

معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: پس از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری بامداد امروز ، بلافاصله نیروهای گشت‌ کلانتری‌ها جهت تأمین امنیت در مکان‌هایی که افزایش حضور شهروندان را شاهد بودیم، حاضر شدند که این مأموریت همچنان ادامه دارد و پلیس در آمادگی کامل برای تأمین امنیت شهروندان قرار دارد.

سرهنگ موسی عرب اظهار کرد: گشت‌های ویژه ای نیز برای پیشگیری از سرقت منازل در سطح محلات فعال هستند.

وی تاکید کرد: به مردم توصیه می‌شود هنگام حضور در خودرو، مراقبت‌های لازم را داشته باشند و ضمن توجه به توصیه‌های پلیسی، به شایعات توجه نکنند و اخبار را از منابع رسمی و معتبر دنبال کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده انتظامی هرمزگان با بیان اینکه با افرادی که شایعه کنند برخورد قانونی انجام می‌شود، تصریح کرد: آن دسته از افرادی که در فضاهای مختلف با شایعه پراکنی اقدام به تشویش اذهان عمومی و افزایش بار روانی برای شهروندان فهیم استان می‌کنند، مرتکب جرم شده‌اند و قطعاً تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.

وی خاطر نشان کرد: به شهروندان توصیه می‌کنیم در صورت تصمیم برای حضور در بوستان‌ها یا دیگر مکان‌ها از توقف دوبله و چند ردیفه در حاشیه معابر و مسیرهای عبور و مرور خودداری کرده و از به همراه داشتن اشیا قیمتی و طلاجات پرهیز کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، افزود: تمامی بیمارستانهای استان هرمزگان در آماده باش کامل هستند. 

دکتر فاطمه نوروزیان با بیان اینکه تیم های واکنش سریع و تکنسین های فوریتهای پزشکی به منطقه سایه خوش و سایر روستاهای اطراف بندرلنگه اعزام شده اند، اظهار کرد: تمامی نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی و کادر بهداشت و درمان در خالت آماده باش بوده و جلسه اضطراری مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشکیل شده است.

سردار اباذر سالاری، فرمانده سپاه هرمزگان با بیان اینکه نیروهای سپاه و بسیج و برخی ماشین آلات عمرانی و ساختمانی به مناطق احتمالی خسارت دیده اعزام شدند، اظهار کرد:  در برخی مناطق خسارتها بیشتر گزارش می شود که تمرکز بر امداد سریع است.

هیچ‌کدام از تأسیسات پخش هرمزگان آسیب ندیده است/ ارسال سوخت جبرانی به جایگاه‌های عرضه سوخت منطقه

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان با اشاره به اینکه هیچ‌یک از تأسیسات این شرکت در اثر زلزله بامداد امروز آسیب ندیده است، گفت: سوخت‌رسانی به جایگاه‌های منطقه هرمزگان طبق روال عادی ادامه دارد و سوخت جبرانی نیز به جایگاه‌های منطقه ارسال شده است.

احمد سالاری‌فر پ در این باره افزود: ستاد بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان از نخستین دقایق حادثه تشکیل شد و به‌منظور پایش سوخت‌رسانی به‌صورت حضوری نیز به مناطق کانون زلزله مراجعه و به طور عملیاتی شرایط سوخت‌رسانی در این مناطق بررسی شد.

وی با تأکید بر اینکه در ساعات ابتدایی زلزله جایگاه‌های عرضه سوخت منطقه با شلوغی مواجه شدند، گفت: به‌منظور تأمین سوخت موردنیاز مردم در همان نخستین دقایق نسبت به ارسال سوخت جبرانی به جایگاه‌ها اقدام کردیم و در همه مجاری عرضه تا شعاع مناسب سوخت‌رسانی انجام شد.

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان با تأکید بر اینکه خوشبختانه هیچ یک از تأسیسات این شرکت در اثر زلزله آسیب ندیده است، ‌ تأکید کرد: در نخستین دقایق انبار نفت شهید رجایی، اسکله‌ها و تمامی جایگاه‌های منطقه زلزله‌زده پایش شد و خوشبختانه به هیچ‌یک از این تأسیسات خسارتی وارد نشده است.

سالاری‌فر تصریح کرد: هم‌اکنون مراجعه به جایگاه‌های عرضه سوخت کمتر شده است، اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به گرمای شدید هوا و استفاده مردم از کولر خودروها، مصرف سوخت افزایش یابد که پیش‌بینی‌های لازم برای استقرار تانکرهای سوخت در نزدیکی مجاری عرضه انجام شده است.

وی ضمن ابراز اطمینان از کافی بودن ذخایر سوخت منطقه، درباره سوخت‌رسانی به ماشین‌آلات راهداری و وسایل امدادی نیز گفت: برای تأمین بنزین و نفت‌گاز ماشین‌آلات امدادی تمهیدات ویژه‌ای به جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام و تا شعاع مناسب نیز موجودی سوخت جایگاه‌های عرضه تأمین شد.

ادامه دارد

انتهای پیام/م

نظرات بینندگان