کد خبر: ۱۵۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۲ تير ۱۴۰۱

رونمایی از ۵۰ کتاب دانش‌آموزی در روز قلم

در راستای بزرگداشت روز قلم، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در همایش شعر و داستان چکاوک از 50 کتاب دانش‌آموزی رونمایی خواهد کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه ،غلامرضا خوش‌اقبال، معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: رستن‌گاه فرهنگ را باید در کودکان و نوجوانان جست که فردا کشور در دست آن‌هاست؛ از این رو بر همه ماست تا با شناسایی و پرورش توانمندی‌های آشکار و پنهان‌شان، آینده‌ای نیکو را برای‌شان آرزو کنیم.

وی با اشاره به این که رویکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی پشتیبانی از ایده‌های نوآورانه در زمینه فرهنگ و هنر است، افزود: انجمن ادبی چکاوک، از انجمن‌های پویا و نوآور در زمینه فرهنگی است که در سال‌های گذشته با نگرش به کودکان و نوجوانان، افزون بر شناسایی توانمندی‌های آشکار و پنهان آنان، زمینه شکوفایی‌شان را فراهم ساخته است.

 خوش اقبال یکی از نوآوری‌های این انجمن را آموزش و بارورسازی توانمندی ادبی دانش‌آموزان دانست و ابراز خرسندی کرد: در روز قلم، از 50 عنوان کتاب دانش‌آموزنوشت انجمن ادبی چکاوک رونمایی خواهیم کرد.

صفورا کاظمی، دبیر انجمن ادبی چکاوک، از معلم‌هایی است که نویسندگی و شاعری را نه تنها برای کودکان و نوجوانان انجام می‌دهد که در چند سال گذشته نیز با برگزاری رویدادهای فرهنگی، کودکان و نوجوانان را با ادبیات آشنا می‌کند.

وی پویایی فرهنگی خود را از روستای هرابرجان (از شهرستان مروست در استان یزد) که روستای پدری خویش بود، با راه‌اندازی انجمن ادبی چکاوک با دغدغه فرهنگ‌سازی برای کودکان و نوجوانان که آینده‌سازان کشور هستند، آغاز کرد. در اندیشه او، چکاوک که در گویش روستای‌شان آن را قودی می‌خوانند، نشانی از کوچکی و آواز بر بلندای آسمان دارد؛ درست همچون روستاییانی که اندیشه‌های بزرگ دارند؛ پس برای بالندگی، باید اوج گرفت این کار مگر با رنج کشیدن، نخواهد شد.

صفورا کاظمی، فرهنگ ژرفناک ایرانی را که زبانزد جهانیان است، دغدغه خویش می‌داند و در این راه، دانش‌آموزان را نیز با خود همراه کرد و می‌گوید: از روستاها آغاز کردیم و به شهرهای بزرگتری چون شیراز و یزد و... رسیدیم. هرچند دستان‌مان خالی بود، در آغوش خداوند و تحت حمایت کامل او بودیم. با عشق آموزش حضوری و مکاتبه‌ای را آغاز کردیم. این آموزش‌ها، زمینه‌ای شد تا از سراسر کشور هر کسی داستان‌های را برای‌مان بفرستد. ما نیز هر ساله در مجموعه‌هایی با نام چکاوک، آثار برتر دانش‌آموزان را گردآوری و با طراحی مژده حقیقت، سحر کاظمی و ندا سعیدی تصویرگری و از سوی انتشارات کتیبه نوین، به بازار آمد.

وی رویکرد دیگر انجمن چکاوک را چاپ برخی از آثار در روزنامه طلوع با همکاری حجت‌الله رفعت‌جو و سهیل پرند، از شاعران استان فارس می‌داند و می‌افزاید: در این سال‌ها کارکرد انجمن را به سوی هدفمندی بیشتر بردیم که آشنایی با گونه‌های جانوری در خطر انقراض کشور از کارها بود. این رویکرد در ۱۱ استان کشور آغاز شده است و شعر، داستان و نقاشی دانش‌آموزان را گردآوری و به سازمان‌های محیط‌زیست استان‌ها ارائه کردیم.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به این که تا کنون بیش از 50 عنوان کتاب دانش‌آموزان عضو انجمن چکاوک را انتشارات سیوند در زمینه‌های داستان تخیلی و علمی-تخیلی هوافضا، سلول‌های بنیادی، دفاع مقدس، نانو فن‌آوری، دفاع مقدس، زیست فن‌آوری، کرونا، بازیافت، طنز و رمان با تصویرگری عرفان منفرد، دانش‌آموز کلاس نهم از نی‌ریز، بنیامین بلادی‌نژاد، دانش‌آموز کلاس نهم از ناحیه ۲ شیراز، ریحانه کاظمی، ساغر سلطانی برایجانی و زهرا زارعی، دانش‌آموزان کلاس دوازدهم از ناحیه ۴ شیراز به زیر چاپ برده است، ابراز امیدواری کرد که این کتاب‌ها در روز قلم از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس رونمایی خواهند شد.

کاظمی، 15 مجموعه شعر کودک خود را نیز که با تصویرگری سحر کاظمی از سوی انتشارات سیوند به چاپ رسیده‌اند را دارای توانمندی تئاتر و نمایش رادیویی دانست که مهدی فلاحتی، مدیر سرای هنر و اندیشه برخی از آن‌ها را همچون سودان (آخرین کرگدن نر سفید شمالی) در جشنواره ملی قطرویه جان زمین، به نمایش در آورد و بیان داشت: به تازگی نیز انجمن ادبی ما، کتاب موسیقی طبیعت را برای نخستین بار در کشور با نگاهی به گونه‌های جانوری در معرض انقراض کشور، از سوی مهدی فلاحتی، آهنگ‌سازی و نت‌نویسی شده است که با هنرمندی مرجان هوشنگی، مدیر گروه طراحان مارس‌جی، تصویرگری و در قالب ترانه‌های کودکانه به بازار خواهد آمد.

دبیر آموزش و پرورش در پژوهش‌سرای دکتر حسابی ناحیه ۴ شیراز، برگزاری جشنواره‌ای کشوری با همکاری سرای هنر و اندیشه و گروه طراحان مارس‌جی در زمینه گونه‌های گیاهی و جانوری و پدیده‌های زمین در آینده‌ای نزدیک از سوی انجمن چکاوک خبر داد و خاطرنشان کرد: این انجمن تا کنون بیش از ۱۵ همایش ادبی در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها با عناوین همچون روز قلم، بزرگداشت سردار شهید حاج عبدالله اسکندری، رونمایی کتاب، شعر عاشورا، بزرگداشت پیشکسوتان ادب و هنر، معلم، مادر، شب یلدا، شب نشینی با ادیبان این سرزمین، درختکاری، گونه‌های جانوری در خطر انقراض کشور در راستای شناسایی و شکوفایی دانش‌آموزان شاعر، نویسنده و هنرمند برگزار کرده است.

وی برگزاری نمایشگاه‌های نقاشی و عکس و همچنین رویدادهایی در زمینه نقالی، اجرای موسیقی، هنرهای نمایشی، داستان‌نویسی را با همکاری هنرمندان و فرهنگ‌ورانی همانند حسن دهقان، دبیر انجمن اهل قلم، مهناز آهوان، مهدی فلاحتی، جواد قطرانی، ایرج برهانی، محمدجواد منفرد، اسدالله نجفیان، مرجان هوشنگی، حمید یزدانی، مازیار نورانی، احمد محمدیان، سید علیرضا فاطمی، مسعود عسکری، سید مرتضی جعفری، محمدرضا عسکری، فیض‌الله جعفری، ذبیح‌الله جعفری، اکبر یزدانی، بهمن رضایی، امیر کاظمی، امیرحسین عسکری، زهرا عظیمی‌پور، روح‌الله عسکری، عباس نقی‌پور، سارا فرحی جهرمی، سیده راضیه کورکی، مریم نظیری، زهرا جعفری، لیلا مقدم، زیبا داورپناه، مریم رحمان‌پور و بنفشه صادقیان از دیگر فعالیت‌های انجمن ادبی چکاوک خواند.

گفتنی است در این همایش کتاب‌های دکمه پلو، چیپس توخالی، زمزمه‌های ذهنی زیبا، املت مریخی کاپیتان دن، تریکوگراما، یک برش از ماه، جادوی کاترین، تربچه‌های باغچه مریخ، هولی هولی، شگفتی‌های سورن، تریکوگراما جنگجوی کوچک، لپ‌های سرخ من و توت فرنگی، آقای پول، نانا مانا، جهان در نیایش، کوکوی سبزی عشق کاپیتان، آتریسای موفرفری و شگفتی‌هایش، رویان، مترسکی که گوجه فرنگی دوست داشت، غزل‌های آفرینش، ماه تی‌تی، راز فلورا، لحظه‌ی گرگ و میش، از تیشه تا ریشه، تی‌تی و تاتا، شگفتی‌های یسنا، فوبوس و دیموس، ستاره شگفت‌انگیز، راز آقای جیمز، مزرعه آقای جیمز، شگفتی‌های مریم، کبوتر جلد حرم، خورشید پشت سنگر، جهان درخشان طاها، جهان درخشان سوین، دنیای شیرین النا، آپولو S87 ، دنیای شیرین یاسمین، مامان سی‌سی و موهای جادویی، مربای ستاره خاله مری، دلارای من، ریش کله‌قندی آقای جیم، پروانه شناگر، لاله‌ای در رود، نگاهی جستجوگر، جهان اهورایی ما، تریکوگراما و لاکی مهربان، تولد یک آدم برفی، فصل‌های رنگی خیال، یک دو سه پنج قصه‌ی بامزه از دانش‌آموزان و کتاب‌های شعر کودک پوپک و پوپو، کوکو و کوراکورا، پافین و تخم مرغ نیمرو، غازهای پا آبی و ایگوآنای مهربان، تنهاترین نهنگ دنیا، نقاش اقیانوس، خمیازه‌های حسود، دایانا و خرچنگ یک دست، سودان، کاکتوس‌های مهربان، موش کوچولوی سر به هوا، بومبیکس پروانه گلادیاتور، فرناسی، قودی چکاوک گندمزار، دامون و درخت دوریان، ماجراهای هانا کوچولو نوشته صفورا کاظمی، از معلم‌های آموزش و پرورش، رونمایی خواند شد.

این آیین 14 تیرماه، همزمان با روز قلم، از ساعت 17 تا 20 در شیراز، بلوار مدرس، چهارراه ایثار، ساختمان شماره 2 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سالن استاد محمدجواد بخشی‌زاده به کوشش انجمن ادبی چکاوک و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و با همکاری طراحان مارس-جی، سرای هنر و اندیشه و حلقه عشاق (انجمن ادبی جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران شیراز) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان