کد خبر: ۱۵۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۲ تير ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می دهد:

جولان سگ های ولگرد تهدیدی برای شهروندان/زارعی:موضوع سگ‌های ولگرد یک پدیده چندوجهی است

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ،سگ‌ها حیوانات وحشی هستند که طی سال‌های اخیر از مناطق بیابانی و حاشیه‌ای بار و بندیل بسته اند و در مناطق مسکونی و هسته مرکزی کلانشهرها جولان می‌دهند.این حیوان که در برخی خانواده ها امروزه تبدیل به عضوی از جامعه شهروندی شده است، با حضور خود دل برخی شهروندان را چنگ می‌زند.

حیواناتی که آزادانه برای خود در شهر می‌چرخند و آزادی شهروندان را سلب کرده اند همچنین سگ‌های ولگردی که سال هاست بدون صاحب در همه جای شهر رها هستند و حتی بار‌ها دیده شده با به وحشت انداختن اهالی تعدادی را مجروح  کرده اند.

افزایش سگ ها در مرکز و حاشیه شهرها می تواند به طور طبیعی موارد حیوان گزیدگی را هم افزایش دهد به گونه ای که اکنون در بسیاری از مناطق حاشیه ای حتی در شهرهای بزرگ شاهد جولان سگ هایی هستیم که بی هیچ ممانعتی در شهر پرسه میزنند.


سگ های ولگرد چهره ناخوشایندی به مناطق مسکونی می دهند و رفت و آمد را برای خانواده ها در معابر سخت کرده اند. از سوی دیگر به گفته کارشناسان محیط زیست یکی از مشکلات اساسی در مورد افزایش سگ های ولگرد غذا دادن به این حیوانات است که باعث زاد و ولد آن ها می شود.

 در بسیاری از مناطق مسکونی شهر شیراز  از جمله شمال غرب شیراز مردم شاهد جولان سگ هایی هستند که به راحتی در کوچه و خیابان تردد می کنند.

به گفته  اهالی  مناطق شمال غرب شیراز از جمله شهرک دوکوهک و گلستان شمالی  و اطراف آن، معضل سگ های ولگرد و فراوانی آن که تهدیدی برای سلامت اهالی همچنین نا امنی  کودکان و خانواده ها محسوب می شود، یکی از مواردی است که اهالی از آن رنج می‌برند و این مشکل آرامش و آسایش آنهارا گرفته است.

در همین راستا خبرنگار شیرازه با مسعود زارعی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در خصوص سگ های ولگرد گفتگو کرده است.

وی با بیان اینکه جلساتی با انجمن حمایت از حیوانات صورت گرفت و  به موضوع سگ های ولگرد پرداخته شد گفت:  در کمیسیون به موضوع جمع آوری سگ های ولگرد پرداخته شد  که اقامتگاه  نگهداری و تامین غذا ،بهداشت  و عقیم سازی سگ ها همچنین جدا سازی سگ های بیمار از سالم از مشکلات و معضلات جمع آوری سگ ها هستند.

زارعی در ادامه افزود: شهرداری در جمع آوری سگ ها مشکلی نداشته و همکاری لازم را انجام می دهد و ظرف مدت یک هفته  می تواند تمامی سگ های شهر را جمع آوری کرده تا نگهداری شان انجام شود.

 رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه یک هزینه برای عقیم سازی و واکسن سگ ها انجام می شود که باید دامپزشکی و بهزیستی نیز ورود پیدا کنند و اقدامات لازم را انجام دهند تصریح کرد: دستگاه های اجرایی و شهرداری تلاش میکنند که سگ هارا جمع آوری و  نگهداری کنند.

وی  با بیان اینکه  سعی بر این داریم که سگ ها جمع آوری شوند و در حفظ . نگهداری آنها تلاش و اقدامات لازم را انجام دهیم اظهار کرد: وقتی یک اقدام شدید جهت جمع آوری سگ ها انجام میشود  با اظهار نظر های انجمن حمایت از حیوانات رو به رو میشویم .

زارعی در ادامه با تاکید بر اینکه باید تکلیف مطالبات مردمی جهت معضلات سگ های ولگرد مشخص شود و همچنین جمع آوری آنها بر اساس ظرفیت مراکز جمع آوری صورت گیرد، گفت: جولان سگ‌های ولگرد در برخی از مناطق شهر یکی از مهمترین مشکلاتی است که این روزها با آن مواجه هستیم. حضور این حیوانات در شهر موجب نگرانی و وحشت مردم شده است و پرسه زدن این حیوان‌ در شهر به معضلی برای شهرداری‌ها و شهروندان تبدیل شده که رفع آن نیازمند برنامه‌ریزی اصولی است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه که آیا آمار سگ های ولگرد در استان افزایش داشته بیان کرد: در سال گذشته برج 10 بیش از سه هزار  و پانصد سگ از خانگی تا شهری و محلی در شیراز وجود داشت که قطعا مشکلاتی را ایجاد میکند .

 رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با بیان اینکه واکسن هاری پانزده میلیون تومان قیمت دارد که توسط دولت خریداری شده و به صورت رایگان عرضه می شود عنوان کرد: ما از وزارت بهداشت در خواست کرده اییم که برای مردم مشکلات و معضلات را بیان کرده تا آگاه شوند.

وی در ادامه گفت: انجمن حمایت از حیوانات باید فکری به حال  مطالبات و  جان مردم بکند.سگ ها مهم تر هستند یا جان انسان ها؟

 به گفته زارعی مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان، انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان می‌باشد.

این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه مطالبه گری های کاذب که شکل می‌گیرد با عث می‌شود که همین سگ گردانی و  افزایش سگ های ولگرد در شهر ها ادامه یابد، ادامه داد: موضوع سگ‌های ولگرد یک پدیده چندوجهی است و برای حل این مشکل باید همه موارد و دیدگاه‌ها در ابعاد مختلف را در نظر بگیریم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی، مدیریت صحیح، انجام هماهنگی و اقدامات اساسی این مشکل را برطرف کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: چهار دستگاه اجرایی باید رروشنگری کرده و  مرکز بهداشت نیز باید با مردم همراهی و آنان را از  معضلات بیماری های مشترک بین دام و انسان ها  آگاه کرده تا مشکلات کاهش پیدا کند.

  سخن آخر اینکه:

اگر چه خبرنگاران شیرازه پیش از این نیز به سراغ دیگر کارشناسان حوزه های مختلف جهت بررسی زوایای متعدد این معضل رفته اند، اما
باید توجه داشت که جمع آمری سگ های ولگرد و حتی مقابله با سگ گردانی در کوی برزن و مناطق آپارتمانی اقدامی است که نیازمند توجه همه جانبه مردم و مسئولان میباشد.

انتهای پیام/ف

 





برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان