کد خبر: ۱۵۴۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۱۳ تير ۱۴۰۱
استاندار فارس تاکید کرد:

برای حفظ تالاب‌ها باید قبل از خشکیدن چاره‌اندیشی کرد/پلمب چاه‌های غیرمجاز طبق برنامه

ایمانیه با بیان اینکه وقتی تالاب‌ها از بین رفت، امکان احیا بسیار دشوار است، تاکید کرد که برای حفظ تالاب‌ها باید قبل از آنکه خشک شده و از بین بروند، کاری انجام داد و چاره‌اندیشی کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ،محمدهادی ایمانیه استاندار فارس  امروز  در کارگروه احیای تالاب‌های فارس با بیان اینکه جلسات جای پیگیری مصوبات و پاسخگویی کسانی است که باید کاری انجام می‌دادند نه ارائه گزارش صرف، اظهار کرد: سال‌ها است که مشکلات همینطور مانده و بعید می‌دانم با این روند مشکل حل شود.

وی با تاکید براینکه باید مسائلی که رفع آنها در توان استان باشد، مطرح و پیگیری شود، افزود: اجرای مطالعات قبول است چون بدون مطالعه هیچ تصمیمی قابلیت اجرایی ندارد اما باید مبتنی بر مطالعات در حد توان استان برنامه ارائه داد.

ایمانیه با بیان اینکه وقتی تالاب‌ها از بین رفت نمی‌توان اقدامی انجام داد و لذا باید قبل از اینکه تالاب به صورت کلی از بین رود اقدامات لازم انجام شود، افزود: تعیین آب مورد نیاز تالاب‌ها تا ۳ ماه آینده مشخص شود.

 استاندار فارس با بیان اینکه زمان‌بندی تکالیف دستگاه‌های استان برای احیای تالاب‌ها انجام شود، عنوان کرد: چاه‌های غیرمجاز احصا و با عدد و رقم و تفکیک شهرستان‌ها مشخص شده است، به همه فرمانداران تکلیف شده که سالی ۱۵ درصد از این چاه‌های غیرمجاز پلمب شوند.

وی با بیان اینکه پلمب چاه‌های غیرمجاز در اطراف تالاب‌ها سالانه باید ۲۵ درصد موارد احصاء شده باشد، تاکید کرد: آب منطقه‌ای باید براین موضوع نظارت کند ولی این نافی تعهد فرمانداران نیست، برای کسانی‌که این چاه‌ها محل کسب درآمد محسوب می‌شود باید چاره‌ای اندیشید و اقدام دیگری انجام داد و اشتغالی غیراز کشاورزی برای این گروه در نظر گرفت.

ایمانیه با تاکید بر لزوم هوشمند کردن پمپ‌ کل چاه‌های مجاز این استان، گفت: موضوع نصب کنتور هوشمند برای چاه‌های مجاز باید ظرف دو سال تمام شود.

تهیه طرح‌های زیست بومی در سطح حوضه تالاب‌ها از تعهدات محیط زیست است

نبی‌الله مرادی معاون فنی محیط زیست فارس نیز در این جلسه گفت: ارائه نقشه راه احیای تالاب بختگان توسط دانشگاه شیراز و نقشه راه احیای پریشان نیز توسط دانشگاه تهران تهیه شده است.

وی با بیان اینکه امضای تفاهم نامه احیای تالاب‌های استان فارس با ۹ دستگاه اجرایی انجام شده است، افزود: این تفاهم‌نامه با هدف هم افزایی در مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضه آبخیز تالاب‌های استان فارس بوده و هر دستگاه تعهداتی برای اجرای این تفاهم‌نامه داشته است.

مرادی  با اشاره به اینکه تهیه طرح‌های زیست بومی در سطح حوضه تالاب‌ها از تعهدات محیط زیست است، عنوان کرد: برای تالاب ارژن امسال این طرح انجام می‌شود، تالاب‌های هفت برم و برمشور نیز برای ۱۴۰۲؛ هرم و هیرم و کاریون برای ۱۴۰۳ و دشت کنار و برم فیروز هم برای ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است.


انتهای پیام/ف
منبع: ایسنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس
نظرات بینندگان