کد خبر: ۱۵۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۴ تير ۱۴۰۱
بخش معادن فارس زیر ذره یبن شیرازه:

از نقش ناچیز معادن در اقتصاد فارس تا ابطال مجوز 9 معدن آلاینده در منطقه دوکوهک

رئیس صمت با اشاره به مشکلات و مباحث پیش آمده در خصوص معادن شمال غرب فارس و دوکوهک، در راستای آلایندگی این معادن برای اهالی منطقه،اعلام کرد: در منطقه قلات، ۱۱ معدن شن و ماسه قرار داشت که در حال حاضر ۹ معدن باطل شده و دو معدن دیگر در آینده نزدیک باطل خواهند شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه،یکی از ظرفیت‌های مهم استان فارس معادن خاک نسوز این استان است، معادنی که بیش از ۹۰ درصد کل خاک نسوز کشور را در خود جای داده و فرآوری نشدن محصولش موضوع نقدی بود که بر عملکرد سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت فارس وارد شد و البته توضیحاتی را به‌ دنبال داشت.

با وجود معادن فراوان در فارس اما نقش معادن در اقتصاد استان فارس به گفته‌ کارشناسان بسیار ناچیز است. پایین بودن سهم معادن در اقتصاد استان فارس به این معنی است که محصولات معدنی عمدتاً به شکل خام از این استان خارج می‌شود.

تحقیقات نشان می دهد که در فاصله زمانی ۴ هزار تا ۴ هزار و۵۰۰ سال پیش از میلاد آلیاژ مفرغ در ایران شناخته شده بود که خود نشانگر پیشرو بودن ایرانیان در دانش و علم معدنکاری است امروزه نیز ایران با حدود ۶۸ نوع ماده معدنی ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و 57بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته است، امری که نشان از ثروت عظیمی در کشور است.

استان فارس نیز با دارا بودن ۶۵۷ معدن  در رتبه های نخست بخش معدن کشور قرار دارد که این خود یک ظرفیت عظیم در حوزه معدن محسوب می‌شود اما با این وجود معدن کاران استان فارس با مشکلات و چالش های عدیده ای روبرو هستند که گاهی موجب کند یا متوقف شدن فعالیت شان می‌شود از این رو توجه ویژه به این بخش که یکی از حوزه‌های اشتغال زا و اقتصادی کشور محسوب می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این راستا خبر نگار شیرازه  در 18 دی ماه سال گذشته به منظور اطلاع از وضعیت معدن و مشکلات معدن‌کاران به گفتگو با رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس به بررسی مشکلات این قشر و رتبه هایی که استان فارس در حوزه معادن دارد پرداخت.(استان فارس با دارا بودن ۶۵۷ معدن در رتبه های نخست تعداد معادن کشور قرار دارد/ فارس تامین کننده ۹۰ درصد خاک نسوز کشور)

 و امروز نیز با توجه به حرف و حدیث هایی که در خصوص معادن دوکوهک و مشکلات موجود در این بخش وجود دارد، مجددا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به سراغ حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صمت فارس رفته و ضعیت معادن در فارس را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

وی با اشاره به وضعیت کنونی معدن های استان فارس گفت: در حال حاضر  در فارس ۶۱۵ پروانه بهره برداری در بخش معدن داریم که عمدتا سنگ های تزئینی بوده و درحال فعالیت هستند.

ایزدی در ادامه با بیان اینکه معادن سنگ آهن، هماتیت  در شهرستان خرم بید و لار  و معدن مس در شهرستان بوانات و داراب  قرار دارند؛ افزود: استان فارس بیش از 90 درصد از معادن خاک نسوز کشور را  در محدوده شمال و شمال شرق دارد، همچنین بیشترین مواد اولیه کارخانه های کاشی و سرامیک در کشور را معادن استان فارس تامین می‌کنند.

رئیس سازمان صمت فارس  با بیان اینکه  استان فارس در بخش تعداد معادن رتبه 4 را در کشور دارد، اضافه کرد: در سال گذشته حقوق دولتی استان بالغ بر 170 میلیارد تومان  کسب و دریافت کرده ایم که رشد بسیار زیادی نسبت به سال های گذشته داشته ایم چرا که در سال 98  از معادن 38 میلیارد تومان دریافت و  در سال 1400 به 170 میلیارد  تومان افزایش یافته است که این حقوق را  به حساب خزانه کشور واریز می‌کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به مسائل و مشکلات معادن بیان کرد: معدن داری یک فعالیت اقتصادی است که در جای خود داری معضلاتی نیز هستند که از مهم ترین مشکلات آنان خرید تجهیزات مثل ماشین آلات ، بلدزر و لودر و تمامی مواد مورد نیازی است که یک معدن لازم دارد و فعالین اقتصادی  در حوزه معدن برای تهیه تجهیزات باید هزینه های زیادی را  بپردازند ضمن اینکه  وسایل و تجهیزات مورد نیاز در بخش معدن دارای استهلاک است.

 وی در ادامه  گفت: برای بهره برداری یک معدن باید نسبت به انتقال زیر ساخت ها به آن  معدن اقدام شود که این باعث می‌شود هزینه ها افزایش پیدا کند همچنین تامین زیر ساخت هایی مثل آب، برق و  راه سازی بر عهده خود معدن کار است.

ایزدی با بیان اینکه بانک ها باید در بخش ارائه  تسهیلات به صنعت و معدن کمک کنند افزود:پروانه بهره برداری معدن به عنوان وثیقه  باید مورد قبول و پذیرش بانک ها قرار بگیرد که این کار  انجام نمی‌شود و  این مصوبه بانک مرکزی می باشد همچنین در قانون معادن که مصوب مجلس است  در تبصره 1 ماده 9 قانون معادن بیان شده که موسسات مالی  نظیر بانک ها مکلف اند که  معادن دارای پروانه بهره برداری را به عنوان وثیقه تضمین اعطا  و باز پرداخت بپذیرند. 

رئیس سازمان صمت فارس  در ادامه گفت: از بانک ها توقع داریم که  این پروانه بهره برداری را پذیرفته و در بخش پرداخت تسهیلات به این بنگاه های اقتصادی  یاری رسانند و آنان را حمایت کنند.

وی با بیان اینکه اکثر معادن در مکان هایی قرار دارد که  در کنار آنها  روستاهایی وجود دارند که ممکن است مشکلاتی برای اهالی به همراه داشته باشد، اظهار کرد: اگر چه مشکلاتی در زمینه های مختلف وجود دارد اما فعالیت معدن باعث  ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در آن منا طق خواهد شد.

ایزدی در ادامه تصریح کرد: ما از مردم  و ساکنین اطراف معادن تقاضا داریم که همکاری لازم را داشته تا بتوانیم یک فضای خوب را برای حوزه های اقتصادی فراهم کنیم  و ماهم  از معدن کار ها توقع داریم که مسئولیت های اجتماعی خود را در حوزه های  زیرساختی و بحث های محیط زیستی و موارد مورد مطالبه  مردم بپذیرند و در حوزه هایی مثل درمان و  جاده  و تامین آب برای اهالی منطقه کمکم کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه منابع طبیعی با سازمان صمت همواره همراه بوده و همکاری های لازم را داشته است گفت : ما توقع داریم که منابع طبیعی در فرایند صدور مجوز ها  شرایط را تسهیل و هدفمند تر کار  کند چرا که ما همواره کمک کرده و حافظ منابع طبیعی  و محیط زیست هستیم.

به گفته ایزدی در قانون معادن اعلام شده برای صدور مجوز یک عرصه  معدنی استعلام های باید گرفته شود همچنین معدن نباید در حریم قانونی راه ها، راه آهن، پایگاه های نظامی و نیرو های مسلح،  میراث فرهنگی و... باشد تا مشکلاتی در آینده به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه معدن ها استعلام های لازم محیط زیست را میگیرند گفت:در قانون آمده است که برای واگذاری معدن نیاز به استعلام محیط زیست نیست و تنها در صورت قرار گیری  آن در محل هایی با عنوان پارک ملی، آثار طبیعی ملی و پناه گاه های حیات وحش مکلف است که این استعلام را از محیط زیست بگیرد.

رئیس صمت در ادامه با اشاره به مشکلات و مباحث پیش آمده در خصوص معادن شمال غرب فارس و دوکوهک، در راستای آلایندگی این معادن برای اهالی منطقه،اعلام کرد: در منطقه قلات، 11 معدن شن و ماسه قرار داشت که در حال حاضر 9 معدن باطل شده و دو معدن دیگر گزارش فرم ماده 20 تکمیل شده و در آینده نزدیک این دو نیز باطل خواهند شد.

ایزدی در پایان  با بیان اینکه  معادنی در شهرک دوکوهک وجود دارد که سابقه  فعالیت از دهه 50 دارند افزود:  ما در محدوده شهرک دوکوه  22 مجوز را داشته که باز پیگیری شد و مقرر گردیده معادن فرایند تولید خودشان را بهینه کرده  و آلاینده هایشان را به کمترین حد ممکن برسانند.

انتهای پیام/ف




برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان