کد خبر: ۱۵۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۴ - ۱۴ تير ۱۴۰۱
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ؛

فارس پتانسیل تبدیل شدن به قطب گلخانه‌ای جنوب کشور را دارا است

برومندی با بیان اینکه فارس پتانسیل تبدیل شدن به قطب گلخانه‌ای جنوب کشور را دارا است، از ایجاد ١٠٠ هکتار گلخانه با مشارکت بخش خصوصی در شهرستان نی ریز خبر داد.
فارس پتانسیل تبدیل شدن به قطب گلخانه‌ای جنوب کشور را دارا است
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی  بعد از ظهر سه شنبه ۱۴ تیرماه در کارگروه سرمایه گذاری استانداری فارس با بیان اینکه قریب به سه میلیون هکتار باغ در کشور وجود دارد که از این مساحت حدود ۲۴ میلیون تن میوه تولید می شود گفت: بجز چهار میوه گرمسیری موز ،انبه، آناناس و نارگیل که وارد کننده هستیم، در بقیه میوه ها و محصولات باغی به صادرات ت خوبی رسیده ایم.

وی در ادامه بیان کرد: بیش از ٢۶٠ هزار هکتار نخلستان در کشور وجود داشته که از این میزان ۴٠ درصد آنها در سالهای جنگ و به دلایل مختلف خسارت دیده اند که بایستی حذف یا جایگزین شوند.

برومندی ادامه داد: یکی از برنامه‌های که وزارت جهاد کشاورزی داشته موضوع توانمند سازی بهره برداران است از این رو بالغ بر ٢٧٠ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه سرمایه گذاری جذب و قرار است به زودی اجرایی شود.

معاون امور باعبانی وزیر جهاد کشاورزی  در خصوص اقدامات زیر ساختی اظهار کرد: کلنگ دومین مرکز تولید نهال خرما در شهرستان جهرم و دومین سرمایه گذاری زیر ساختی تولید نهال در کشور نیز قرار است در شهرستان داراب ایجاد شود.

به گفته این مقام مسئول سرمایه گذاری صورت گرفته در شهرستان داراب بالغ بر ۵٠ میلیارد تومان خواهد بود و این مرکز سالانه یک میلیون نهال استاندارد و گواهی شده تولید خواهد کرد.

تصویر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت‌های سرمازدگی در بخش کشاورزی

وی در ادامه به خسارات ناشی از سرمازدگی نیز اشاره کرد و افزود: بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت های سرمازدگی به بخش کشاورزی کشور مصوب شده که ۷۰ درصد آن برای استان‌های کرمان، فارس و یزد تخصیص یافت و ۳۰ درصد برای سایر استان‌های کشور است.

برومندی تصریح کرد: از اعتبار مذکور ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهم بخش باغبانی کشور و مابقی برای بخش زراعت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای استان فارس از محل مذکور حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: ۷۰ درصد از این تسهیلات ۴ درصدی قرار است به باغدارهای خسارت دیده بدهیم آن هم با تعریف پروژه‌هایی که در باغ کمک کند تا در سال‌های آینده مشکلات کمتری داشته باشیم.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۳۰ درصد از اعتبارات نیز برای امهال وام‌های باغداران اختصاص می‌یابد، ابراز کرد: این به آن معناست که باغداری که در بانک کشاورزی بدهکار است لیست آنها تهیه می‌شود تا سود جرایم از این پولی که مصوبه سرمازدگی است پرداخت می‌شود.

برومندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فارس پتانسیل تبدیل شدن به قطب گلخانه‌ای جنوب کشور را دارا است، از ایجاد ١٠٠ هکتار گلخانه با مشارکت بخش خصوصی در شهرستان نی ریز خبر داد.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به ظرفیتی که استان فارس در حوزه گیاهان دارویی و گلخانه دارد فارس می‌توان قطب گلخانه‌های جنوب کشور باشد این در حالی است که شهرک گلخانه‌ای نیز باید در فارس ایجاد گردد.

انتهای پیام /س


نظرات بینندگان