کد خبر: ۱۵۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۸ تير ۱۴۰۱

آبرسانی در شیراز متعادل اما شکننده/ صدای پای بحران آب در خانه ها شنیده شد

تکیه شیراز بر آبهای زیر زمینی این شهر را در شرایط خشکسالی با بحران تنش آبی روبرو کرده است. مسئله ای که در بخش خانگی، در پی افزایش بی سابقه دما در روزهای اخیر و قطعی گاه و بیگاه آب در برخی مناطق شهر کاملا قابل لمس شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، تنش آبی یک پدیده بشر ساخت است که در اثر مصرف بیش از اندازه منابع آبی و پیشی گرفتن معنی‌دار مصارف نسبت به منابع آبی تجدیدپذیر در دسترس ایجاد می‌شود. این پدیده که در شرایط خشکسالی و عدم تغذیه آبهای زیرزمینی افزایش می‌یابد، معمولاً پایدار و پیوسته بوده و در صورت عدم اتخاذ رویکردهای اصلاحی در طول زمان بدتر می‌شود.

تنش‌های آبی به طور معمول در نقاط مصرف مثل شهرها، روستاها و یا نواحی کشاورزی، صنعتی و یا زیست‌بوم‌های طبیعی رخ می‌دهد.

 کلانشهر شیراز با 2 میلیون نفر جمعیت، 80 درصد آب خود را از منابع زیرزمینی تأمین می‌کند. همچنین به گفته استاندار فارس در استان 90هزار حلقه چاه وجود دارد که 30 درصد آن غیرمجاز است. این موارد در کنار خشکسالی چندساله، شیراز را در بحران آبی قرار داده است. مسئله‌ای که اکنون با قطعی‌های گاه و بیگاه آب بخش خانگی برای عموم مردم قابل لمس شده است.

کمبود  50تا 70 هزار لیتر آب در روز

حسام خسروی، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز در گفتگو با شیرازه در خصوص قطعی های مکرر آب و مشکلات پیش آمده برای ساکنین این کلانشهر گفت: شیراز بخش عمده آب خود را از منابع آب زیرزمینی تامین می‌ ‌کند؛ علاوه بر این در فصل تابستان مهاجرپذیر نیز است و به دلیل گرمای مناطق جنوبی استان و کشور، بخشی از هم‌ استانی‌ها و هم‌وطنانمان فصل گرم به شیراز مهاجرت می‌کنند.

وی ادامه داد: شیراز نیز هم قطب گردشگری و هم قطب مذهبی است و مجموع این شرایط جمعیت را به سمت شیراز می‌آورد.

خسروی با تأکید بر اینکه یک دلیل خیلی خاص دیگر هم امسال با آن مواجه شدیم،گفت:  7،8 روز اخیر گرمای هوای شیراز در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است و ما در بسیاری از روزها دمای 43 درجه به بالا را تجربه کردیم و مجموعه این اتفاقات باعث شد ما با افت فشار بسیاری روبرو شویم.

 معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا شیراز تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم کمبود آب را که 50 تا 70 هزار لیتر است، جبران کنیم، مجبور شدیم از برخی مناطق که دائم آب دارند، برای ساعاتی آب را انتقال دهیم به مناطق جنوبی که آنها دچار بی آبی کامل نشوند. برای همین در بعضی مناطق دچار افت فشار آب می شویم اما بی آبی کامل نداریم.

تعادل نسبی اما شکننده

وی افزود: البته با راهکارهایی که در پیش گرفته شد، در حال حاضر یک تعادل نسبی اما شکننده در شهر، در بحث آبرسانی ایجاد شده است.

خسروی تأکید کرد: این تعادل شکننده است چون ما تنها کلانشهری هستیم که وابستگی به منابع زیرزمینی داریم و اگر مردم در بحث مصرف،همراهی نکنند ممکن است دچار تنش شویم.

این مسئول گفت: از همه همشهری های عزیز میخواهم که در بحث مدیریت مصرف با ما همکاری داشته باشند و از مصارف خاص و مصارفی که میشود بعدا هم انجام داد در این روزهای سخت صرف نظر کنند تا آبرسانی به تمام همشهریان را به طور یکسان داشته باشیم.

وی اضافه کرد: منابع ذخیره آب مصرف کنندگان هم اغلب در پشت بام و قسمت های مرتفع وجود دارد که با دلیل افت فشار، اب به این منابع نمی رسد و ما سفارش می کنیم حتی المقدور در این شرایط این منابع را در ارتفاع پایین قرار دهند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا شیراز با بیان اینکه وقتی دچار افت فشار می شویم محلاتی که تراکم جمعیتی بیشتری دارند بیشتر لمس می‌شود، گفت: مثلا در بخش های جنوبی مثل عادل آباد و فرگاز به دلیل تراکم جمعیتی بالا، وقتی دچار کمبود آب شویم آنجا بیشتر خودش را نشان می دهد.

وی افزود: مثلا ما وقتی از خیابان سرباز آب را به طرف امیرکبیر انتقال می دهیم که برود به سمت پوربیرک و آفتاب و محلات آپارتمان نشین، بالادست این مناطق مثل هوابرد، ستارخان، ولیعصر قصردشت، افت فشار پیدا می کند.

منابع آبی جایگزین

این مسئول خاطرنشان کرد: دنبال منابع جایگزین و چاه‌های آب شرب جایگزین نیز هستیم، هرچند اصل طرح که خط دوم آبرسانی به درود زن است را دوستان ما در آب منطقه ای دارند دنبال می کنند توسط آب منطقه ای دنبال می شود و اگر کمی مردم رعایت کنند در طول هفته آینده اصلا این مسئله را نخواهیم داشت.

خسروی در پاسخ به این پرسش که منظور از منابع جایگزین چیست و در طول یک هفته امکان پذیر است؟، گفت: چاههای قابل شربی را پیدا می کنیم و وارد شبکه می کنیم و الان که با شما صحبت می کنم، در جلسات قرارگاه بحران که شبها برگزار می‌شود، چندین مورد پیدا کردیم و وارد سرویس کردیم. وی اضافه کرد: چون همشهری های ما تا سال گذشته مشکل نداشتند، احساس نارضایتی دارند و گرنه الان در بیشتر کلان شهرهای کشور، تنش‌های آبی بسیاری وجود دارد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز خاطر نشان کرد:  ما سعی کردیم شیراز را در یک وضعیت مطلوب از نظر سازمان‌دهی خودمان و تقریبا راضی کننده از سوی همشهریان نگه داریم و این می طلبد هم ما، هم مصرف کنندگان تلاش بیشتری داشته باشیم.

مجبوریم آب را مدیریت کنیم

خسروی افزایش ظرفیت را خیلی سخت خواند و گفت: الان وارد چندمین سال خشکسالی شده ایم و همه مطالعات این را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: اوضاع خوبی نداریم، مجبوریم آب را مدیریت کنیم، با سیستم های کنترل، از این محله به آن محله انتقال بدهیم و این کمبودها را بین همه تقسیم کنیم. ولی اگر مردم کمی بیشتر همکاری کنند، مطمئنا امسال را هم پشت سر می گذاریم.

اطلاع رسانی؛ تیغ دو لبه

معاون بهره برداری و توزیع منابع آبفا شیراز در واکنش به این پرسش که چرا اطلاع رسانی نکرده‌اید، اطلاع رسانی را تیغ دو لبه نامید و گفت: وقتی اطلاع رسانی می کنیم مردم هجوم می آورند به سمت برداشت آب. این تجربه سال گذشته در تهران انجام شد و ضرر بسیاری به سیستم آبرسانی زد.

وی توضیح داد: وقتی مردم برای برداشت آب هجوم می آورند، شبکه خالی می‌شود و به دنبال آن هوا میگیرد. و وقتی که مجددا قصد انتقال آب به شبکه را داشته باشند، آب وارد نمیشود، لوله ها دچار  ترکیدگی شده، حوادث زیاد میشود و خسارات بسیاری ایجاد می‌کند.

این مسئول افزود: از نظر ما اطلاع رسانی به عنوان قطعی آب، کار منطقی نیست و البته ما اصلا نمی خواهیم قطعی رخ دهد.

خسروی با تاکید بر اینکه اگر این کار انجام شود در واقع ما و همکارانمان از خدماتی که بر عهده داریم عقب نشینی کرده ایم، تصریح کرد:  ما میخواهیم حتی یک نفر هم مشکل آب نداشته باشد، اگر این هدف را برداریم و بگوییم  امروز این منطقه مقطعی آب ندارد، فردا منطقه دیگر، در بحث تلاش ما هم ممکن است خلل ایجاد شود.

وی در پایان اظهار کرد: مشکل قطعی آب به مدت یک هفته از جمعه گذشته بوده  و ما قول می دهیم در این هفته مشکل کامل برطرف شود.

انتهای خبر/ح

برچسب ها: آب ، تنش آبی ، شیراز
نظرات بینندگان