کد خبر: ۱۵۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۰ تير ۱۴۰۱
بخش سوم گفتگوی«شیرازه»با رئیس سازمان صمت فارس:

نظارتهای ناملموس بر بازار/ از تلاش سازمان ناظر تا بی اثری برای مصرف کننده

ضعف نظارتی بر بازار در این روزها به یک مشکل ساختاری تبدیل شده و شواهد موجود حاکی از آن است که اراده مصممی در استان فارس برای نظارت بر بازار نیست یا اگر هم اقداماتی انجام می شود چنان ضعیف است که از سوی مردم احساس نمی شود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه ، این روزها اگر چه مبالغی از سوی دولت جهت یارانه معیشتی پرداخت می شود ام تورم و گرانی افسار گسیخته کالاها به ویژه گرانی کالاهای اساسی مردم را تحت فشار قرار داده و سفره آنها را کوچکتر کرده است.

افزایش قیمت کالاها، موضوعی است که کل اقتصاد کشور را فراگرفته و خاص یک کالا و یا یک منطقه خاص نیست، اما در این میان بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار، نرخ تورم استان فارس در خرداد ماه از متوسط کشوری نیز بالاتر بوده و حتی رکورددار بیشترین افزایش قیمت خوراکی‌هایی مثل مرغ، تخم مرغ، روغنريا، سیب زمینی، برنج را در فارس شاهد بودیم و این در حالی است که مسئولان مربوطه توجیهاتی را برای بالا بودن نرخ تورم در استان ارائه می‌کنند اما کارشناسان و صاحب نظران این را ناشی از ضعف نظارت بر قیمت‌ها در استان می‌دانند، موضوعی که حتی در سطح کشوری نیز مصداق دارد.

ضعف نظارتی بر بازار در این روزها به یک مشکل ساختاری تبدیل شده و شواهد موجود حاکی از آن است که اراده مصممی در استان فارس برای نظارت بر بازار نیست یا اگر هم اقداماتی انجام می شود چنان ضعیف است که از سوی مردم احساس نمی شود.

تعلل سازمان صمت و بلاتکلیفی در نرخ‌گذاری کالاها و خدمات در بیشتر صنوف، موجب شده تا هر کسی به هر مبلغی که می‌خواهد کالای خود را به مردم عرضه کند و کسی نیز جوابگوی این آشفته بازار نیست.

و این موضوع دقیقا همان مبحثی بود که جهت پاسخگویی ما را بر آن داشت تا رئیس سازمان صمت را به دفتر پایگاه تحلیلی خبری شیرازه دعوت کنیم.

حمید رضا ایزدی رئیس سازمان صمت فارس با حضور  در دفتر پایگاه تحلیلی خبری شیرازه،به برخی از سوالات خبرنگاران این رسانه در حوزه های مختلف پاسخ داد که در روز های گذشته منتشر شد. در سومین قسمت از گفتگوی وی به بررسی نحوه نظارت ها بر بازار، نامناسب بودن شرایط بازار، کنترل قیمتها و ... پرداخته ایم.

ایزدی در ابتدا در خصوص تنظیم بازار و نظارتها عنوان کرد: با توجه به دستور محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، 17 اردیبهشت ماه قرارگاهی با موضوع تنظیم بازار و مسائل مختلف با هدفمندی یارانه ها تشکیل شد که همه روزه ساعت 7 صبح به صورت ویدیئو کنفرانس با وزارت صمت ارتباط برقرار میکند.

وی با بیان اینکه قرار گاه ها شامل 7 گروه کاری سازماندهی شده است افزود:به دلیل قانون انتزاع  مسئولیت هایی از سازمان و وزارت صمت گرفته شده و به سازمان جهاد کشاورزی داده شد که شامل بازرسی بر حوزه بازار( اقلام و کالاهای اساسی ، میوه و تره بار ) است.

رئیس سازمان صمت فارس عنوان کرد: با توجه به سخن استاندار که هماهنگی بین حوزه ها با سازمان صمت است، سال گذشته 35 نفر از بازرسان این سازمان به جهاد کشاورزی منتقل شده اند.

وی در ادامه اظهار کرد: سازمان صمت 8 حوزه نظارتی دارد که شامل بازرسان سازمان صمت و  بازرسان جهاد کشاورزی ، بسیج اصناف، اتاق اصناف،اتحادیه ها ، اداره و اماکن ، نیروی انتظامی ها ،سازمان اطلاعات سپاه فجر و اداره کل اطلاعات است که در تمامی موارد مشاهده شده از جمله احتکار ها را اطلاع داده و رسیدگی میشود.

ایزدی با بیان اینکه وظیفه ما هماهنگی بین حوزه های مختلف در بخش نظارت بوده و روزانه بیش از 400 نفر بازرس را در تیم های دونفره تشکیل داده ایم گفت: بیش از 27 هزار  بازرسی انجام شده که منجر به تشکیل بیش از 2800 پرونده و در سامانه سیمبا ثبت شده و به اداره کل تعزیرات  جهت صدور حکم ارائه داده شده است.

رئیس سازمان صمت فارس در ادامه از همکاری بسیج با سازمان صمت خبر داد و گفت: بسیج اصناف و اقشار سپاه فجر فارس نهایت همکاری های لازم را با سازمان صمت داشته و اگر این دو حوزه نبود ما به مشکل عمده ایی در بحث نظارت بر بازار مواجه می‌شدیم .

ایزدی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در خصوص اینکه چرا نظارت بر بازار آن طور که باید احساس نمی‌شود و مردم نظارت را لمس نمی‌کنند؟ بیان کرد: ما در استان فارس بیش از ۱۷۰ هزار پروانه کسب داریم که شهرستان شیراز نیز برخی واحد های اشتغالی را دارد  که دارای پروانه کسب نیستند و با تمام این مواردی که ذکر شد ما بیش از ۷۰ هزار واحد دارای پروانه کسب داریم و این کار قطعا گسترده است و نیاز به زمان دارد.

وی با اشاره به بحث هدفمندسازی یارانه ها و حذف ارز ترجیحی، اظهار کرد:قطعا روی کالاهای دیگر هم تاثیر گذاشته و  افزایش قیمت روی کالاها را شاهد هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه گستردگی کار و عدم اطلاع رسانی در اوایل کار باعث شد تا مردم نظارت های سازمان صمت را احساس نکنند تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد نیرو های صنعت معدن و تجارت در بخش نظارت در حال فعالیت هستند و  حوزه کاری در بخش نظارت گستره است.

ایزدی در ادامه از مردم خواست تا در سامانه  ۱۲۴ اعتراضات و گران فروشی همچنین مشکلات را در حوزه اماکن و فروشگاه ها بیان کرده تا پیگیری شود.

وی همچنین از طرحی که  به صورت آزمایشی در استان زنجان و سپس فارس در خصوص نانوایی ها  که میزان آرد مصرفی و میزان فروش نان را با توجه به دستگاه پوز  بررسی  میکنند خبر داد و گفت: میزان دریافت آرد نانوایی ها بیش از اندازه تعیین شده بوده و ما به صورت عملیاتی از نانوایی ها نظارت و بررسی کردیم.

رئیس صمت فارس در ادامه تصریح کرد: اعلام شده که نانوایی ها باید نسبت به نصب تابلویی با عنوان  مشخصات قیمت نان و زمان فعالیتشان و تعطیلی آنها(هر ماه 3 روز تعطیلی برای نانوایی ها) اقدام کنند.

نظارتهای ناملموس بر بازار/ از تلاش سازمان ناظر تا بی اثری برای مصرف کننده
این مقام مسئول  در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه که چرا قیمت کالاهایی در حال افزایش است که در لیست کالاهای افزایش یافته دولت نبوده است؟ بیان کرد: جلسه ستاد تنظیم بازار با  ریاست استاندار تشکیل شد و سپس اعلام شد،اتاق اصناف و اتحادیه ها وظیفه دارند که قیمت جدید گروه دو کالاها را که شامل شیرینی ها و بیسکوییت ها، کلوچه و... میشود را بررسی کنند.

ایزدی در پایان با تاکید بر اینکه گروه سوم کلاها که متاثر از حذف ارز ترجیحی نیستند،(برای مثال شوینده ها و لوازم یدکی ها) مجاز به گرانفروشی و تغییر قیمت نبودند، گفت: ما در صورتی که شاهد  گران فروشی در گروهای دیگر اقلام و کالاها باشیم برخورد جدی خواهیم کرد.

 به گزارش شیرازه، این توضیحات و گفته های رئیس سازمان صمت فارس اگر چه بر اساس طرح و برنامه ها و وظایف سازمانی آنان می باشد اما، چرا همچنان شاهد گرانفروشی های بی حد و حساب،عدم کنترل و نظارت دقیق بر بازار، احتکار کالاهای اساسی و تخلف هایی هستیم که زندگی را به کام مردم دو چندان دشوار کرده است؟ آیا ساز وکار کنترل قیمتها و نظارتها دچار مشکل می باشد یا آنگونه که شایسته است کارها صورت نمی پذیرد؟

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران ما حتی در برخی موارد شاهد تخلف برخی از بازرسان هستیم که این نیز خود نیازمند یک برنامه ریزی و تجدید نظر در نیروهای انسانی هم سازمان صمت و هم جهاد کشاورزی می باشد.

 انتهای پیام/ف



برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان