کد خبر: ۱۵۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۲ تير ۱۴۰۱
کارشناس صدا و سیما در حوزه عفاف و حجاب: 

افراد باید پوششی را برگزینند که به اجتماع آسیب نرسانند

حاجی عبدالباقی گفت: به پوشش باید فراتر از مسئله زن نگاه کرد و افراد باید پوششی را برگزینند که به اجتماع آسیب نرسانند
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، مریم حاجی عبدالباقی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران در نشست مجازی ایران عفیف تصریح کرد: در تعاملات اجتماعی ممکن است حق ما ضایع شود و یا حق دیگران را زیر پا بگذاریم.

وی افزود: باید اجتماع و فرد به گونه ای با هم تعامل داشته باشند که جامعه مزاحم فرد و فرد نیز مزاحم جامعه نشود.

 حاجی عبدالباقی تصریح کرد: در روابط اجتماعی باید به گونه ای افراد رفتار کنند که کسی حق شان را نخورد و خودشان نیز حق کسی را پایمال نکنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه به پوشش باید فراتر از مسئله زن نگاه کرد و افراد باید پوششی را برگزینند که به اجتماع آسیب نرسانند، اظهار کرد: حیا به معنای شرم حضور است و بدین معناست که فرد هر پوششی را انتخاب نکرده و هر حرفی را نمی‌زند.

وی در ادامه بیان کرد: حیا به صورت خدادادی در وجود افراد نهادینه شد است اما این بدین معنا نیست که حیا از بین نمی رود و شدت و ضعف ندارد.

کارشناس صدا و سیما در حوزه عفاف و حجاب حیا را مقدمه ی عفاف دانست و ادامه داد: میزان آسیب پذیری و به خطر افتادن عفت زن در فضای اجتماع بیشتر است و به همین دلیل باید میزان غیرت آحاد جامعه نسبت به بانوان بیشتر باشد.

این کارشناس بر کنترل رفت و آمدها به عنوان ملاک سنجش حیا تاکید و ابراز کرد: افراد نباید بدون اجازه و بدون دعوت به خانه یکدیگر رفته و به طور کلی رفت و آمدها باید در اجتماع کنترل شود.

وی با تاکید بر اینکه سلامت قلب از عفاف مهم تر است و در حیا هم به صورت پررنگ تر دیده می شود،در خصوص بیماری قلب عنوان کرد: همه انسان ها با قلب پاک به دنیا آمده اند اما ممکن است بی احتیاطی ها منجر به بیماری قلب شود.

حاج عبدالباقی راه سالم ماندن قلب را به تعبیر قرآن، حفظ حریم با نامحرم عنوان کرد و افزود: به تعبير قرآن یکی از اهداف شیطان، عریان کردن انسان هاست. 

کارشناس صدا و سیما در حوزه عفاف و حجاب لباس تقوا را بالاتر از لباس جسم دانست و بیان کرد: افراد در بدو تولد با قلبی سالم و تمیز پا به گیتی می گذارند و در روز قیامت هم باید این امانت را همان طور که تحویل گرفته اند، تحویل دهند.

حاجی عبدالباقی در پایان تصریح کرد: غرور صفتی ناپسند است اما در برابر نامحرم امری پسندیده می باشد که مانع اختلاط افراد می شود.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: شیرازه ، عفاف ، حجاب
نظرات بینندگان