کد خبر: ۱۵۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۷ - ۲۳ تير ۱۴۰۱
((پنجشنبه شهدایی با شیرازه))

شهید اعتمادی الگوی ثبات اعتقاد

مهمان امروز پنجشنبه‌های شهدایی .شیرازه شهید نام آشنایی است که از ماندگارترین چهره‌های جنگ نه تنها در استان فارس که در کشور است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه ، استان فارس با اعزام بیش از ۲۷۰ هزار رزمنده و تقدیم ۱۴ هزار و ۶۰۰ شهید در دفاع مقدس نقش ویژه این استان را در هشت سال دفاع مقدس نشان می‌دهد.این استان در دوران دفاع مقدس نقش ارزنده‌ای داشته است که اگر به آمار توجه داشته باشیم ۹ درصد رزمندگان، ۸ درصد شهدا و ۵ درصد جانبازان دوران دفاع مقدس متعلق به فارس بوده که این آمار نشان دهنده نقش ویژه استان در دفاع مقدس است.

پنج‌شنبه که می‌شود دلم را در هوای معطر  گل‌های بی نظیر مدفون در گلزار شهدا، رهسپار یک مهمانی ویژه می‌کنم.

آنجا که بوی سیب و یاس، هر خسته دلی را به سمت خود می‌کشاند، از پارک رضوان که مقدمه‌ای برای ورود به گلزار شهیدان است می‌گذرم و طول خیابان را با زمزمه کجایید ای شهیدان خدایی... طی می‌کنم.

 فارس از معدود استان‌هایی است که در دفاع مقدس هم شهید ۶۷ ساله دارد و هم شهید ۱۲ ساله، مرور این نکات یادآور حضور جناب حبیب‌ابن‌مظاهر و قاسم‌بن‌حسن(ع) در دل معرکه و واقعه عاشوراست و شهدای ما چه زیبا و بدون اراده قیام عاشورا در ابعاد و زوایای مختلف بازسازی کرده‌اند.

مهمان امروز پنجشنبه‌های شهدایی شیرازه شهید نام آشنایی است که از ماندگارترین چهره‌های جنگ نه تنها در استان فارس که در کشور است، آری 

سرلشکر شهید هاشم اعتمادی

در اسفند ۱۳۴۱ در سپیدان فارس در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد، پدر بزرگش، از روحانیین و مبلغین منطقه سپیدان به شمار می رفت و پدرش یکی از فرهنگیان فعال منطقه بود در کودکی همراه پدر به کوهنوردی و تیراندازی در کوهستانهای مختلف می‌پرداخت که در این جهت مهارت خاص پیدا کرده بود.

 وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در این شهرستان، موفق به اخذ مدرک دیپلم در شیراز شد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با هماهنگی و راهنمائیهای یکی از دوستانش به مطالعه کتابهای مذهبی سیاسی اجتماعی و ضد رژیم پرداخت.

 در جریان شکل‌گیری انقلاب، علی رغم سن و سال کم، دوشادوش امت انقلابی به مبارزه با رژیم ستم شاهی پرداخت. پس از به ثمر رسیدن نهال نوپای انقلاب، با علاقه در کمیته های محلی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپیدان به صورت افتخاری همکاری کرد.

لیاقت شهید اعتمادی باعث شد در زمانی اندک به عنوان مسئول طرح و عملیات و ادوات تیپ امام سجاد(ع) و تیپ ۳۳ المهدی (عج) به مجاهدت خویش ادامه دهد.

شیپور جنگ که نواخته شد، شهر را رها کرد و در جنگ‌های نامنظم عشایر عرب، در مناطق کرخه کور، ارتفاعات الله اکبر، سوسنگرد، بستان و … به ستیز با کفر برخاست. سپس به طور رسمی وارد سپاه پاسداران شد و در تیپ ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) مسئول گروهان در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس، و چندی بعد یکی از بهترین فرماندهان گردان تیپ امام سجاد شد.

 همرزمانش، صفا و صمیمیت با نیروهای تحت امر و رسیدگی به آنان، فروتنی، در صف اول بودن و دیگر صفات عالیه شهید را زمانی که معاون عملیات لشکر ۱۹ فجر بود، هیچ‌گاه از یاد نمی‌برند.

پس از عملیات کربلای ۴ در حالی که فرماندهی تیپ امام حسن (ع) را عهده دار بود، برای دیدار با خانواده به مدت دو روز به شیراز آمد.

پدرش در این رابطه  با یک رسانه  گفت: در لحظه‌های آخر به سراغ هاشم رفتم قبل از اینکه با شهید روبرو شوم دیدم با همسر و دخترش سمانه خداحافظی می‌کند او را برای اولین و آخرین بار بود که می‌دیدم لباس نو و جذاب پوشیده بود چهره‌اش حالتی خاص داشت، نورانی و زیبا شده بود سمانه برایش دست تکان می داد و نگاه‌ها را از یکدیگر جدا نمی‌ساختند انگار می‌دانستند که یکدیگر را نخواهند دید.

 گویی کسی از آسمان‌ها به وی گفته بود که وقت، وقت چشیدن لذت حضور است و هنگامه، هنگامه‌ی کوچیدن؛ سرانجام در شب ۲۵ دی ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج، هنگام پاکسازی مناطق منتهی به اروندرود، با اصابت تیر تیربار دشمن، نقش زیبایش بر آسمان‌ها نگاشته‌ شد

وی همواره می‌گفت: «خدایا! از آن واهمه دارم که نکند در مقابل دشمن پاهایم بلرزد و جزو سربازان تو قرار نگیرم. خدایا! قدرتی به من عطا فرما که این بار بتوانم در راه تو قدم بردارم و در خودسازی خود کوشا باشم. خدایا! اگر توفیق شهادت را نیافتم، توفیق ادامه راه راستین شهدا را به من عطا فرما.»

ادب و متانت و معرفت و ارادت و بصیرت و ولایت‌پذیری‌اش را در آخرین کلمات وصیت نامه اش خلاصه کرد و چنین نوشت:خداوندا! شهادت در راه خودت را که مختص حامیان درگاهت است، به من عطا فرما. خداوندا! گناهانم را که مانند دوده قلبم را سیاه کرده، بر من ببخشای.

و [اما] خانواده ام! اگر روزی توفیق دیدن اماممان را پیدا کردید، به او بگویید که سربازی داشتی که آرزوی دیدنت را داشت اما گناهانش باعث شد نتواند تو را ببیند. به او بگویید که برایم دعا کند که خداوند گناهان مرا ببخشاید.

امت اسلامی! آگاه باشید و بدانید که نعمت های باری تعالی در سرزمین ایران همچون باران روان است. بدانید قدر و منزلت این نعمت را. برای امام دعا کنید که ان‌شاءالله تا انقلاب مهدی  وی را حافظ باشد.

وای بر شما از خدا بی خبران! به شما کوردلان این توصیه را دارم که اگر چنانچه علیه این انقلاب که خون‌بهای هزاران شهید غرق به خون است، حرکتی کنید، در خط یزید و مشرکین گام برداشته‌اید و خود را آزار می‌دهید. چون حق پیروز است و باطل نابود است. یزیدیان تاریخ نابود، و روسیاهان هرگز روی عزت را نخواهند دید.

همرزمانش نوشته‌اند: بسیار خوش‌اخلاق بود و اوقاتی که می‌دید و احساس می‌کرد نیروهایش خسته شده‌اند با آنها به شوخی پرداخته، آنان را دلگرم می‌کرد.

 خلاصه وی نوری بود از انوار الهی که به خدای خویش پیوست و به مقامی نائل گشت که شایسته وی  و صالحان همچون  شهید می‌باشند. امید است ما و تمامی امت حزب ا... ادامه دهنده راه آن عزیز  که حقیقتا راه نجات و عامل احیاء مکتب خداست باشیم و در همه حال خدای خویش را فراموش نکرده و تقوا را که عامل سعادت است پیشه کنیم، باشد که در مسیر تکامل این انقلاب که حاصل خون هزاران هاشم است در رکاب حضرت حجت(عج) سربازی کنیم و تمدن نوین اسلامی و انقلاب اسلامی جهانی را رقم بزنیم.

وصيت نامه شهید هاشم اعتمادی

رب قد اتيتني من الملك و علمتني من تاويل الاحاديثا فاطر السموات و الارض انت ولي في الدنيا و الاخره توفني مسلماً و الحقني بالصالحين (آيه صد و يک سوره يوسف)

اللهم برحمتك في الصالحين فدخلنا و في عليين فارفعنا و قتلا في سبيلك مع و ليك فوق لنا.

خدايا به ما توفيق بده كه در راه تو و به همراه ولي تو كشته بشوم و به فيض شهادت نائل گرديم.

خداوند لذت بندگي خود را به ما بچشاند. پدر و مادر گراميم اميدوارم كه مرا حلال كنيد و از همه برايم حلال بودي بطلبيد. پدر و مادر گراميم اگر كشته شدم, بخاطرم اشك نريزيد اشك را فقط بخاطر خدا بريزيد. و اميدوارم كه در ميدان جنگ كشته شوم من كه پيش خداوند متعال شرمنده هستم چون مي دانم كه روسياهم و مي‌بايد براي اسلام بيش از اين خدمت مي‌كردم كه كوتاهي كردم. اميدوارم كه در روز محشر در صف امام حسين (ع) جاي گيرم.

پدر و مادر مي بخشيد كه در حقتان كوتاهي كردم و فرزند خوبي برايتان نبودم اميدوارم حلالم كنيد من هر چه در توان دارم به شما مي بخشم حتي ثواب نمازهاي يوميه و هر خدمتي كه براي سپاه اسلام انجام داده‌ام و ثواب جهاد را اميدوارم كه خداوند براي پدر و مادرم بگذارد.

پدر و مادر روزي که در سپاه عضو شدم بخدا فقط به آرزوي شهادت بود مي‌دانستم كه هيچ ارگاني بالاتر از سپاه به اسلام و شهادت نزديكتر نيست.

پدر و مادر همه برادران پاسدار و بسيجي را فرزند خود بدانيد چون برادراني پاك هستند. از همه شما مي‌خواهم كه امام را دعا كنيد و هميشه يادتان باشد كه آمريكا و شوروي منتظرند كه ضربه به اسلام و مسلمين بزنند پس مواظب باشيد و بر دهان ياوه گويان بزنيد. پدر و مادر از خداوند براي شما خيلي طلب آمرزش كردم در ضمن از همسرم تشكر مي‌كنم بخاطر اينكه مدت كوتاهي با هم بوديم. با همه كمبودها و سرنزدن به وي ايرادي نگرفت اميدوارم كه خداوند اجرش را بدهد در ضمن از پسرم مواظبت شود و سعي شود كه شخصي مسلمان تربيت گردد. وا لسلا م حسن حق نگهدار

خوش آن جانی که آرامش تو هستی

تفرج بخش ایامش تو هستی

خوش آن گوشی که از صوت تو مست است

انیس صبح تا شامش تو هستی


انتهای پیام /ف


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان