کد خبر: ۱۵۵۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۴ تير ۱۴۰۱
به مناسبت روز ولادت امام هادی:

با شناخت هادی، رهرو مهدی شویم

امروزه ما وظیفه داریم با شناخت اهل بیت و پیروی از این چراغ های هدایت بشری در مسیر الهی گام برداشته و با شناخت هادی، رهرو مهدی باشیم.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، دهمین امام شیعه حضرت هادی (ع) در نیمة ذی‌الحجه سال 212 هجری قمری نزدیک شهر مدینه در روستای صریا، چشم به دنیا گشود. 

پدر ایشان حضرت امام محمدتقی جوادالائمه (ع) و مادرشان بانویی فاضله و عفیفه به نام سمانه است. نام مبارک ایشان علی از القابشان نقی، هادی و نجیب و کنیه‌شان ابوالحسن می‌باشد.

امام هادی از 8 سالگی خود، حدود 34 سال امامت کرد و در ماه رجب سال  254 هجری قمری در سرّ من رأی (سامرا) به شهادت رسید.

امام هادی ع از آغاز امامت در مدینه حضور داشته و در مدت اقامت در این شهر طوری امور را مدیریت کردند که خاندان عباسی احساس خطر کرده و امام را از مدینه به سامرا منتقل کردند. 

در سال 233 هجری قمری بنا به گزارش‌هایی که جاسوسان از فعالیت‌های امام داده بودند، متوکل به یحیی بن هرثمه مأموریت داد تا این انتقال را انجام دهد. با ورود یحیی بن هرثمه به مدینه، مردم که سخت مشتاق و شیفتة امام خود بودند، اعتراض خود را علنی کردند به‌طوری‌که یحیی بن هرثمه اعلام کرد که کاری به امام ندارد و هیچ خطری امام را تهدید نمی‌کند. 

متوکل در ساعات اولیه ورود امام به سامرا به شکلی اهانت‌آمیز با امام برخورد کرد و بعد از استقرار امام هادی (ع) در سامرا تمامی رفت‌وآمدها و ارتباطات امام تحت کنترل بود و بارها به بهانه‌های واهی نظامیان شبانه به خانة امام هجوم برده اما چیزی به دست نیاوردند. جالب اینکه خود یحیی بن هرثمه پس از بازگشت می‌گوید: «چیزی جز بزرگواری، ورع، زهد و شجاعت در او نیافتم».

در طول مدت حضور امام (ع) در سامرا هر روز بر محبوبیت وی در بین آحاد جامعه افزوده شده و متوکل که خود را ناکام و سرخورده دید، دیوانه‌وار در فکر کشتن امام بود و محدودیت و فشارها را دوچندان کرد اما خودش به هلاکت رسید.

امام هادی زمینه‌ساز ظهور

اقدامات امام هادی (ع) در زمینه ترویج فرهنگ مهدویت و کادرسازی برای ظهور به شرح ذیل است:
الف) بیان روایات فراوان در مورد فرارسیدن و نزدیک بودن عصر غیبت؛
ب) بشارت به ولادت حضرت حجت و مخفی بودن ولادت و هشدار این که مبادا مخفی بودن باعث تردید شما شیعیان گردد؛
ج) کم‌کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت؛ به‌طوری‌که در سامرا مسائل شیعیان از طریق نامه یا نمایندگان حضرت پاسخ داده می‌شد؛ تا از قبل برای شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیرمستقیم با امام آمادگی داشته باشند.
د) تأیید برخی از کتب فقهی و اصول روایی شیعه
و) ارجاع سؤالات شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسش‌های شیعیان، باتوجه‌به انحرافات و شبهات آن روز.
تربیت نیرو و افراد شایسته

یکی از اقدامات و فعالیت‌های ائمه علیه‌السلام پرورش شاگردان و افراد شایسته بوده است

باتوجه‌به لزوم ارتباط بین رهبری و پیروان و پراکندگی شیعیان در اقصی‌نقاط بلاد اسلامی و با وجود خفقان عباسی و لزوم حفظ شیعیان و از همه مهم‌تر باتوجه‌به اینکه امام در حصر و تحت نظارت و کنترل بوده‌اند، خیلی از شیعیان در بلاتکلیفی به سر می‌بردند. به همین علت سازمان وکالت که به‌صورت مخفی شکل‌گرفته بود و از زمان امام صادق ع فعالیت خود را آغاز نمود، در دوران امام هادی ع نیاز به تمهیدات بیشتری داشت.

در زمان امام هادی ع شیعیان ایران، عراق، یمن و مصر ارتباط مستمر و خوبی با حضرت داشتند و وکلای امام ع علاوه بر جمع‌آوری خمس و ارسال آن به امام ع، در مسائل کلامی و فقهی نیز نقش سازنده‌ای داشته و در جاانداختن امامت امام بعدی و ورود شیعه به عصر غیبت، تلاش خستگی‌ناپذیری از خود به نمایش گذاشتند. 

این شبکه ارتباطی چنان اهمیت داشت که متوکل را به فکر کنترل و نابودی آن انداخت و با تشکیل نیروهایی ویژه به دستگیری، شکنجه، حبس و شهادت برخی از وکلای امام در نقاط مختلف اقدام کرد اما موفق نشد این شبکه گسترده را از میان بردارد.

تبیین مقام شامخ امامت از طریق زیارت غدیریه و زیارت جامعه

امام هادی علیه‌السلام پدران و اجداد گرامی خود را با بیان زیارات معرفی می‌کردند، یکی از این زیارت‌ها، زیارت جامعه کبیره است که مفصل‌ترین زیارت و جامع‌ترین زیارت می‌باشد و توصیه شده که هر مکان زیارتی که وارد شدید در آن امام معصوم را با زیارت جامعه کبیره زیارت کنید. 
معرفی یک کتاب در خصوص امام هادی (ع) ، درست در زمانی که خلفای عباسی و مشاوران سیاسی و امنیتی آنان گمان می‌کردند با تبعید امام هادی و امام عسکری علیهماالسلام به سامراء می‌توانند ایشان را زیر نظر گرفته و فعالیت‌هایشان را تحت مدیریت خود درآورند، ایشان توانستند این تبعید را به یک هجرت شکوهمند مبدل سازند.

کتاب "شکوه سامرا" حاصل تلاش جمعی از محققان است که ثمره تدبر در ابعاد تاریخی زندگی امامین عسکریین علیهماالسلام است و این کتاب در 9 فصل تنظیم شده است: 1- تحلیلی اندیشمندانه بر امام‌شناسی در زیارت جامعه کبیره 2-تحلیلی بر رساله امام هادی علیه‌السلام درباره جبر و تفویض 3- اوضاع سیاسی زمان امام هادی علیه‌السلام 4-سازمان وکالت در عصر عسکریین علیه‌السلام 5-تحلیلی بر فرقه‌های عصر عسکریین علیهماالسلام و موضع‌گیری ایشان 6-تحلیلی بر جایگاه ویژه حکیمه خاتون (س) در ابعاد امنیتی و سیاسی پایگاه امامت 7-نقش امامین عسکریین علیه‌السلام در بالندگی علوم اسلامی 8-راویان و اصحاب ایشان و نقش آنان در پیشبرد اهداف امامت 9-تحلیلی بر شیوه‌های تبلیغی امام هادی علیه‌السلام

به گزارش شیرازه، امروزه ما وظیفه داریم با شناخت اهل بیت و پیروی از این چراغ های هدایت بشری در مسیر الهی گام برداشته و با شناخت هادی، رهرو مهدی باشیم.

انتهای پیام/ر


نظرات بینندگان