کد خبر: ۱۵۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۵ تير ۱۴۰۱

سازمان صمت کجای عفاف و حجاب ایستاده است

طبق قانون وزارت صنعت مکلف به نظارت مستمر بر واحدهای تولیدی پوشاک و کنترل اماکن تجاری از منظر حجاب و عفاف است. دو مسئله مهم و ریشه ای که اگر این وزارتخانه به وظیفه خود در این باره عمل میکرد، بخش مهمی از معضلات کنونی عفاف و حجاب حل می‌شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، وزارت صمت یکی از 26 دستگاهی است که متولی اجرای قانون بر زمین مانده عفاف و حجاب است. طبق قانون وزارت صنعت مکلف به نظارت مستمر بر واحدهای تولیدی پوشاک و کنترل اماکن تجاری از منظر حجاب و عفاف است.

دو مسئله مهم و ریشه ای که اگر این وزارت خانه به وظیفه خود در این باره عمل میکرد، بخش مهمی از معضلات کنونی عفاف و حجاب حل می‌شد.

 در حالی که اکنون بر خلاف الزامات قانونی، اماکن تجاری محل عرضه و جلوه ناهنجاری‌های پوششی شده‌اند. حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس در مصاحبه با شیرازه ضمن بیان این مطلب که هر هفته جلسه عفاف و حجاب با حضور استاندار برگزار می‌شود، گفت: در چند حوزه در حال اقدام هستیم. یک حوزه بحث هماهنگی اصناف با تمرکز بر ساماندهی  مجتمع های بزرگ تجاری است، که با هماهنگی بسیج، اتاق اصناف، اماکن و سازمان صمت انجام می‌شود.

وی افزود: این اقدام شامل رعایت قانون حجاب توسط هم فروشنده ها، هم مراجعه کنندگان در مجتمع های بزرگ و توسط فروشندگان در مورد کسبه خرد می شود.

ایزدی موضوع دیگر را نظارت بر تولیدکنندگان پوشاک معرفی کرد و گفت: به اتحادیه صنف تولید کنندگان پوشاک ابلاغ شده که تولید کنندگان زیرمجموعه خود را در بحث عدم دوخت لباس های نامتعارف، توجیه کرده و سامان دهی کنند.

وی افزود: همچنین ابلاغ شده است که رییس اتحادیه ویژه این موضوع بازرسی دوره ای داشته باشد و به سازمان صمت گزارش دهند. نظارت اصلی بر عهده اتاق اصناف و رئیس اتحادیه است و در راستای آن سازمان صمت نیز نظارت عالی دارد.

رئیس سازمان صمت استان در ادامه به این واقعیت اشاره کرد که: خیلی از تولیدات از خارج استان وارد می شود و تولیدکنندگان استان سهم چندانی در این موضوع ندارند.

وی اضافه کرد: نظارت بر تولیدکنندگان استان وجود دارد اما این مراکز، تولید کننده پوشاک ورزشی، مدارس و... هستند که سهم چندانی در بخش عفاف و حجاب استان ندارد.

ایزدی با ذکر این مطلب که تولید اینگونه پوشاک نامتعارف به تولیدکنندگان عمده برمیگردد، گفت: ما در استان تولید کننده عمده پوشاک نداریم و بیشتر در تهران متمرکز هستند.

وی برش استانی این مسئله را بحث خرید و فروش اجناس مطرح کرد و گفت: اداره اماکن  و ناظران سازمان صمت سرکشی کرده و با اینگونه فروشندگان برخورد می‌شود. این مسئول تاکید کرد: اداره اماکن روی این موضوع محکم ورود کرده و این‌گونه فروشگاه ها پلمب خواهند شد.

رئیس سازمان صمت استان فارس اعلا کرد: اقدام دیگری که در موضوع عفاف و حجاب انجام شده، تعیین 100 فروشگاه برای فروش اقلام عفاف و حجاب با قیمت مناسب است. وی افزود: روی درب ورودی این فروشگاه ها مشخص شده است.و در سطح استان پراکنده هستند.

ایزدی در پاسخ به این پرسش که چرا با واردکننده برخورد نمی‌شود، گفت: ورود این پوشاک به استان به این شکل نیست که یک حجم بزرگ کالا وارد شود و عموما صاحبان فروشگاه شخصا برای خرید به تهران و تولیدکنندگان عمده  که کل کشور را پوشش می‌‌دهند، مراجعه کرده و جنس خود را تامین می کنند.

وی افزود: در این شرایط هم کار سخت می‌شود و هم اثرگذاری اش کمتر است.

ایزدی با موافقت با پیشنهاد شیرازه مبنی بر مکاتبه با مرکز، وعده داد: با ارسال نامه به مدیر کل نساجی تقاضای کنترل تولید کنندگان عمده را خواهیم داشت.

به گزارش شیرازه، مجموعه بررسی های چند روز اخیر نشان می‌دهد مدیران دستگاه‌ها هر کدام با بیان مجموعه ای از اقدامات اعلام می‌کنند که وظیفه خود را انجام داد ه اند در حالی که آنچه در کوچه و خیابان و مراکز عمومی دیده می‌شود نشان می دهد این اقدامات تقریبا اثری نداشته و شرایط عفاف و حجاب خط قرمزهای هنجارهای دینی و قانونی را رد کرده است.

انتهای خبر/ح

برچسب ها: صمت ، حجاب ، پوشاک
نظرات بینندگان