کد خبر: ۱۵۵۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۲۶ تير ۱۴۰۱

تجمل گرایی سد راه زوج های جوان

امروزه تجمل گرایی یکی از سدها و موانع پیش روی زوجین جوان برای تشکیل زندگی و تحکیم بنیان خانواده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، ازدواج در دین مبین اسلام از جایگاه رفیع و مهمی برخوردار بوده و همواره مورد تشویق قرار گرفته است تا جایی که خداوند می فرماید حتی در صورتی که تنگدست هستید ازدواج کنید و شما را از فضل خویش بی نیاز خواهم کرد.

پیامبر اکرم(ص) و معصومین علیهم السلام نیز همواره بر امر ازدواج تاکید کرده و پیامبر اسلام هر کس را که از ازدواج روی گردان باشد از خود نمی داند.

تسهیل امر ازدواج در جامعه و عدم سخت گیری زوجین همواره از فرمایشات دین مبین اسلام است و پیشوایان دینی ما با سیره عملی خود، بر ساده زیستی و تسهیل امر ازدواج در جامعه تاکید کرده اند.

در سال های گذشته تشکیل زندگی بسیار ساده و آسان بوده و توقع زوجین و خانواده ها کمتر بوده اما همین زندگی توام با محبت و ساده زیستی آغاز شده و زوجین سالهای سال در کنار شیرینی و سختی ها، زندگی مشترک را ادامه می دادند.

  اما امروزه عواملی نظیر دغدغه های مالی، چشم و هم چشمی، تجملات و فخرفروشی باعث شده ازدواج آسان تحت الشعاع قرار گیرد و این امر افزایش سطح توقعات و انتظارات زوجین را به دنبال دارد.

با افزایش انتظارات، سن ازدواج در جامعه بالا رفته و عده ای از ازدواج و تشکیل خانواده به دلایل واهی تجمل گرایی و چشم و هم چشمی، منصرف می شوند و عده ای در مقابل خود موانع محکمی را برای تشکیل خانواده مشاهده می کنند. 

امروزه دغدغه های شغل و معیشتی، امکانات، منزل خوب، ماشین، وسایل کامل زندگی، جشن عروسی لاکچری مهمترین مسئله جوانان در ازدواج شده و عده ای به دنبال رفاه طلبی های افراطی هستند و معتقدند که از همان روز نخست زندگی، باید همه چیز برایشان فراهم باشد.

امروزه برخی جوانان و خانواده هایشان به مسائل مالی و رفاهی به عنوان ملاک و دغدغه اصلی برای تشیل خانواده نگاه می کنند اما باید به این نکته توجه کرد که لوکس ترین وسایل زندگی و تحملات آنچنانی، نمی تواند ضامن خوشبختی زوجین باشد بلکه اخلاق خوب، گذشت، محبت، فداکاری، ایمان از عوامل موثر در خوشبختی است.

طی سال های اخیر موضوع ازدواج آسان با هدف دوری از تجملات و چشم و هم چشمی و همچنین تسهیل در امر ازدواج جوانان مطرح شده اما با نیم نگاهی به اطراف و مشکلات و دغدغه جوانان می توان متوجه شد که برای ترویج ازدواج آسان باید در جامعه فرهنگ سازی مناسبی صورت گیرد.

ازدواج آسان یعنی ازدواجی به دور از مهریه های بالا، مهیا کردن یک زندگی ساده به دور از تجملات، کمک به تهیه مسکن و اشتغال که می توان در گذر زمان شاهد خوشبختی چنین خانواده ای بود.

حسین شکوری مشاور ازدواج در گفتگو با خبرنگار شیرازه بیان کرد: منظور از ازدواج آسان فقط مراسمات مربوط به ازدواج نیست و در واقع به فرآیند ازدواج و مسئله انتخاب مربوط می شود.

شکوری بیشترین سخت گیری ها در خصوص ازدواج را مربوط به مرحله انتخاب دانست و افزود: ما باید سخت گیری ها را در مرحله انتخاب همسر کنار بگذاریم.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات مسئله ازدواج به یک مسئله مناسبتی تبدیل می شود، گفت: مسئولان نباید با مسئله ازدواج به شکل یک موضوع حاشیه ای، فرعی و مناسبتی برخورد کنند و باید ازدواج را یکی از مهم ترین مسائل اجتماعی کشور قلمداد کرد.

این کارشناس با بیان اینکه جایگاه مسئله ازدواج باید برای مسئولان تبیین شود تصریح کرد: اگر مسئولی نسبت به شهر خود دغدغه مند است می تواند با حل مشکل ازدواج، سایر مسائل و مشکلات آن شهر را رفع کند.

شکوری اظهار کرد: اگر همه مسئولان همت کرده و مسئله ازدواج جوانان را حل کنند بسیاری از مشکلات حل می شود.

این کارشناس نگرش برخی خانواده ها را یکی از موانع ازدواج دانست و ادامه داد: برخی خانواده ها به روز نشده و می خواهند آرزوهایی که خودشان به آنها دست نیافته اند را به فرزندان شان تحمیل کنند.

وی بر اصلاح نگرش خانواده در خصوص ازدواج خوب و زندگی ایده آل تاکید و بیان کرد: برخی خانواده ها به شدت مادی گرا هستند و این تهدیدی خطرناک است.

این کارشناس افزود: دو جوان هم را برای ازدواج انتخاب کرده و مشاورین هم این ازدواج را مناسب دانسته و تایید می کنند اما خانواده ها به خاطر اینکه جوان شغل و خانه ندارد به وی اجازه ازدواج نمی دهند.

شکوری بیان کرد: ازدواج خوب و به موقع آثار مثبت بسیاری دارد و ما باید الگوسازی کرده و الگوهای موفق را بیشتر نمایش دهیم و به مردم معرفی کنیم.

وی افزود: معرفی الگوهای موفقی که در انتخاب همسر سخت نگرفته، می تواند در دغدغه مند شدن افراد جامعه نسبت به مسئله ازدواج آسان کمک شایانی کند.

این مشاور اذعان کرد: آسیب های دوران مجردی بسیار زیاد است و با تبیین این آسیب ها می توانیم ازدواج آسان را ترویج کنیم.

وی ابراز کرد: یکی از آسیب های دوران مجردی بحث اعتیاد است و اگر خانواده ها بدانند که احتمال معتاد شدن فرزندشان در دوران جوانی بسیار زیاد است نسبت به تسهیل و تسریع ازدواج جوانان دغدغه بیشتری پیدا می کنند.

شکوری تجمل گرایی را آینده سوزی خواند و افزود: تجمل گرایی یک لذت آنی است که زود از بین می رود و بعد از آن احساس حسرت را در فرد ایجاد می کند.

این کارشناس افزود: در تجمل گرایی احساس لذت مداوم از فرد گرفته می شود و با استرس و اضطراب فرد همراه است و احساس نارضایتی را به همراه دارد.

به گزارش شیرازه، تجمل گرایی و سخت کردن ازدواج باعث گمراهی و مردد کردن جوانان برای ازدواج شده و باید سایه شوم تجمل گرایی و رفاه طلبی را از ازدواج جوانان برداشته و جرات نه گفتن به برخی رسومات غلط را به فرزندان اموزش داده تا تحت تاثیر عده ای قرار نگرفته و در دام تجمل گرفتار نشوند.
 
  تنها راه مقابله با این معضل، ترویج ازدواج آسان از طریق متولیان فرهنگی، مسئولین و آحاد جامعه است. خانواده ها و نهادهای آموزشی نظیر مدرسه و متولیان فرهنگ باید تلاش کنند تا فرزندان ایرانی بر اساس موازین و موعظه های اسلام ناب محمدی پرورش یافته و ساده زیستی را در انتخاب همسر و سایر مراحل ازدواج، تشکیل خانواده و زندگی پایدار سرلوحه خویش قرار دهند.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان