کد خبر: ۱۵۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۶ تير ۱۴۰۱
مدیر کل امور مالیاتی استان فارس:

۲۷۰میلیارد تومان از محل مالیات عوارض ارزش افزوده به شهرداری شیراز تعلق گرفت

محمدابراهیمی گفت: ۲۷۰میلیارد تومان از محل مالیات عوارض ارزش افزوده به شهرداری شیراز داده شد که با توابع 340 میلیارد تومان بین این مناطق تقسیم شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، حمیدرضا محمدابراهیمی، مدیر کل امور مالیاتی استان فارسامروز 26 تیرماه در جلسه مدیران پاسخگوی استانداری  با بیان اینکه مبحث اصلی سازمان مالیاتی اکنون هوشمندسازی است، گفت: هوشمند سازی توسط سازمان مالیاتی در چندسال گذشته در پرونده های مالیاتی و مالیات ستانی اعمال شده است اما در یک نظام اقتصادی هوشمندسازی به کل روند وابسته است.

وی افزود: از بدو شروع فعالیت اقتصادی تا زمان تحقق درآمد و تعلق گرفتن مالیات باید هوشمند شود.

محمد ابراهیمی گفت با تصویب مجلس شورای اسلامی، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان توامان در حال اجرای است.

وی ادامه داد: این قانون  از سال 98 تصویب شده، اکنون به صورت نمونه در حال اجراست و از اول مهر ماه به صورت کامل اجرایی میشود

مدیر کل امور مالیاتی استان با بیان اینکه این سامانه صرفا برای اخذ مالیات نیست، گفت: 210 سازمان از این سامانه استفاده می کنند.
وی توضیح داد: روند معاملات، هم خرید و هم فروش در این سامانه ثبت می شود. موجودی هر استان مشخص است و تصمیم گیری در مورد نیاز استان راحت میشود.

محمد ابراهیمی اظهار کرد: فعالان اقتصادی بر اساس قانون ملزم به ثبت دستگاه ثبت دستگاه پوز در سامانه مالیاتی شدند و هر دستگاه پوز که پرونده مالیاتی ندارد امکان فعالیت ندارد.

وی به افزایش درآمدهای وصولی استان اشاره کرد و گفت به دلیل افزایش اطلاعات، هوشمندسازی و اجرای سریعتر قانون مالیات بر ارزش افزوده،  از سال 97 روند وصولی استانی افزایش یافت.

این مسئول افزود: 94 درصد هزینه های استان از مالیات تامین می شود.

محمد ابراهیمی با بیان اینکه دو منبع مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده داریم، گفت: سال 1400 از 6هزار میلیارد تومان مالیات وصولی استان 3600میلیارد تومان از محل مالیات های مستقیم، 2540 از مالیات بر ارزش افزوده بوده،  نسبت به  سال قبل از خود افزایش چشمگیری داشته است.

مالیات در سه ماه نخست امسال از این دو منبع، نسبت به سال قبل خود نیز رشد بسیاری داشته که به دلیل اجرای قانون پایانه های فروشگاهی است.

وی بیان کرد: با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی، 98 هزار پرونده جدید شناسایی و ایجاد شده 100 هزار پرونده جدید در استان تشکیل شد که پرداختی داشتند که این نقطه شروع است و ماههای بعد موثرتر می شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان فارس به افزایش تعداد اظهارنامه های مالیاتی اشاره کرد و گفت: سال قبل 150 هزار اظهار نامه دریافت کردیم و امسال تا 24 تیر ماه 284 هزار مورد شده، که از این تعداد 207 هزار مورد تبصر ماده صد هستند که مالیات های اینها قطعی می شود، 76 هزار مورد در روند رسیدگی قرار دارداند و مالیات واقعی آنها مشخص می شود.

وی ادامه داد: به این شکل نیست که از همه مالیات اخذ شود، از جمع 207 هزار مورد دکر شده، بعد از ثبت در سامانه،  105 هزار مورد اصلا مشمول مالیات نشدند، حدود 51 درصد کسانی که از تبصره ماده 100 استفاده کردند

محمد ابراهیمی گفت:  12درصد مالیات دهندگان با درآمد بالای 50 میلیون هستند. که در سنوات بعد مالیات صحیح و واقعی از آنها اخذ می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان در خصوص رشد مالیات عوارض ارزش افزوده نیز گفت: از اجرای قانون تا سال 1400 رشد فزاینده ای داشتیم. در 1400مالیاتی معادل 1080 میلیارد تومان بین عشایر و بقیه نقاط فرمانداری و شهرداری ها تقسیم شده که صرف امور هزینه ای همان منطقه شده است.

محمدابراهیمی گفت: 270 میلیارد تومان به شهرداری شیراز داده شد که با توابع 340 میلیارد تومان بین این مناطق تقسیم شده است.

وی تاکید کرد: با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی ، مالیات از مبحث ممیز محور خارج می شود و  توسط سامانه ها بر اساس داده ها تشخیص داده می‌شود و مجلس مصر بر اجرای روند هوشمندسازی،  است.

مدیر کل امور مالیاتی استان فارس در خصوص مالیات پزشکان نیز گفت: بیشتر از 95 درصد پزشکان درآمد 4 میلیارد و 800 میلیون تومان تبصره ماده صد است، و بخش اعظم پزشکان از مزایای تبصره صد استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: تعدادی از متخصصان باقی‌مانده که مقرر  شده آمار تعداد عمل هایی که پزشکان متخصص انجام داده اند و در سازمانهای بیمه ثبت شده، در اختیار سازمان مالیاتی قرار گرفته و ارزش گذاری شود تا تقریبا به درآمد واقعی هر پزشک نزدیک شویم تا از 5 درصد باقی مانده مالیات  وصول شود.

گفتنی است: سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن دسته از مشاغلی که میزان فروش آن‌ها در سال گذشته کمتر از ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده، نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی ندارند.

انتهای خبر/ح
برچسب ها: مالیات ، فارس ، هوشمندسازی
نظرات بینندگان