کد خبر: ۱۵۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۶ تير ۱۴۰۱
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری:

۱۷۵ مورد شکایت در رابطه با قرار مالیاتی پزشکان ثبت شده است

ربانی زاده گفت: ۱۷۵ مورد شکایت در رابطه با قرار مالیاتی پزشکان از طریق سامانه دریافت شده است که قطعا رسیدگی به این شکایات در دستورکار است. پزشکانی که اقدام به فرار مالیاتی کرده‌اند در حال شناسایی شدن هستند
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محسن ربانی‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری روز یکشنبه در سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو گفت: متأسفانه برخی پزشکان به خاطر فرار از شفافیت بیماران را مجبور می‌کنند هزینه درمان را از طریق عابر بانک یا اخذ دلار یا طلا پرداخت کنند.

وی ادامه داد:جای تأسف دارد که مودی تصور می‌کند که اگر مالیات پرداخت نکند زرنگی کرده است. یکی از مهمترین برنامه‌های ما در سال جاری رسیدگی به این مشکل با محوریت امور مالیاتی استان است. 

ربانی زاده افزود: اغلب پزشکان شأن پزشکی و بیماران را حفظ می‌کنند اما با عده‌ای که برای پرداخت هزینه درمان راه‌های غیرقانونی را در پیش گرفته‌اند قطعا با جدیت برخورد خواهد شد.

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس  بیان کرد: حوزه بازرسی استانداری و تعزیرات حتما در این زمینه ورود می‌کنند تا این عده قلیل باعث بدنامی تعداد کثیری از پزشکان نشوند. این کار زیبنده پزشکان نیست.

وی با اشاره به سامانه مودیان مالیات گفت: سامانه خوبی پیشبینی شده است که این سامانه فرار مالیاتی را به حداقل می‌رساند و شفافیت را حداکثر می‌کند. امیدوارم بتوانیم از خیر و برکت راه‌اندازی این سامانه استفاده کنیم.

ربانی زاده اضافه کرد: ۱۷۵ مورد شکایت در رابطه با قرار مالیاتی پزشکان از طریق سامانه دریافت شده است که قطعا رسیدگی به این شکایات در دستورکار است. پزشکانی که اقدام به فرار مالیاتی کرده‌اند در حال شناسایی شدن هستند.

وی اظهار داشت: بدون شک با توجه به ضوابط و مقرراتی که ابلاغ می‌شود،مشکلاتی در روند اخذ مالیات و پیگیری امور به وجود می‌آید که البته این مشکلات به خوبی مدیریت می‌شود و در حال حاضر همه با رضایت امورات را دنبال می‌کنند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ادامه داد: در امور مالیاتی موارد و ابهاماتی وجود دارد که با مکاتبات و نامه‌نگاری که توسط استانداری انجام شده درصدد رفع این ابهامات هستیم.

ربانی زاده افزود: یکی از اولویت‌های ما در استان فارس مدیریت اخذ مالیات‌های به حق و جلوگیری از فرار مالیاتی است. متأسفانه فرار مالیاتی موجب شده که حق و حقوق دولت و مردم پرداخت نشود.

وی بیان کرد: بخشی از مالیاتی که اخذ می‌شود از طریق شهرداری‌ها به مردم برمی‌گردد. در واقع ۵۰درصد مالیات اخذ شده به صورت مستقیم به خدمات عمومی برمی‌گردد.

این مقام مسئول گفت: وظیفه ماست که اگر مودیان قصد فرار مالیاتی دارند با شناسایی راه‌های فرار مالیاتی و عدم پرداخت از این کار جلوگیری کنیم.

وی اظهار کرد: اگر مردم اطمینان خاطر پیدا کنند که این مالیات به زندگی آنها و خدمات عمومی برمی‌گردد قطعا خودشان هم در پرداخت مالیات و هم در ارائه گزارش از افرادی که فرار مالیاتی دارند بهترین مدیریت را خواهند داشت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اضافه کرد: وظیفه ما است که شفافیت مالیاتی را به خوبی اعمال کنیم. اگر بنگاه‌های مالیاتی که مدیریت پرداخت می‌کنند، مسئولیت‌های اجتماعی را به خوبی انجام دهند دیگر شاهد اتفاقات ناخوشایند نیستیم چراکه قانون‌گذار هم بخشودگی مالیاتی برای آنها لحاظ می‌کند و شفافیت لازم در این خصوص خواهیم داشت.

وی گفت: یکی از مسائل مهمی که در دستور کار قرار دادیم شناسایی بنگاه‌های کلان اقتصادی است که تاکنون ۳۱بنگاه شناسایی شده است.

ربانی زاده بیان کرد: شناسایی این بنگاه‌های کلان اقتصادی و انتقال پرونده مودیان بزرگ مالیاتی که خارج از استان هستند به داخل استان را در دستور کار قرار داده‌ایم. طبق قانون اگر کارخانه یا فعال اقتصادی در استان در حال فعالیت است بایستی مالیاتش را در استان پرداخت کند و درصدی که از محل پرداخت مالیاتی است به استان برسد.

وی گفت: متأسفانه مالیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای خارج از استان پرداخت می‌شود که قرار است شرایطی فراهم شود تا مالیات این فروشگاه‌ها در استان پرداخت شود. البته تنها بحث وصول نیست بلکه هزینه کرد هم برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

ربانی زاده یادآور شد: حتی شهرداری‌هایی که از این ارزش افزوده برخوردار می‌شوند موظف هستند به نفع مردم هزینه کنند.

وی عنوان کرد: متأسفانه گزارش‌هایی دریافت می‌شود که برخی شهرداری‌ها حقوق آنچنانی می‌دهند که خارج از ضابطه‌ای است که خدمات کشوری عنوان کرده است که این مبالغ پرداخت شده به شهرداری‌ها هم در حال رصد است و اگر این اعتبارات در راستای خدمات‌رسانی به شهر و مردم نباشد مورد پیگیری قرار می‌گیرد. 

این مقام مسئول گفت: در کشورهای توسعه یافته از طریق مالیات کشور اداره می‌شود اما متأسفانه ما هنوز نتوانستیم با این مهم برسیم. هرچند بر اساس قانون بودجه قرار شده که درآمدهای غیرنفتی از جمله درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کند. 

وی با بیان اینکه امسال حدود ۱۰هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای استان فارس پیش‌بینی شده است، گفت: طبق برنامه‌ای که در کارگروه تجهیز منابع تهیه شده است این مالیات به تدریج وصول می‌شود.

ربانی‌زاده عنوان داشت: با وجود تورمی که با آن روبه رو هستیم حقوق کارمندان فقط ۱۰ درصد اضافه شده است. بدون شک پرداخت مالیات سنگین برای صنوف هم که با تعطیلات و مشکلات بسیاری رو به رو بودند دشوار است. اما دولت هم باید وصولی داشته باشد تا بتواند حقوق کارمندان را هم پرداخت کند.

ربانی زاده با بیان اینکه راه و شهرسازی متولی ساخت و اجاره منازل مسکونی هستند، گفت: قرار شده بحث اجاره‌ها ساماندهی شود. ما عارضه یابی کردیم و متوجه شدیم مشکل خود مشاورین املاک هستند.

وی اضافه کرد: بنگاه‌های غیرمجازی که از دستورالعمل‌ها تمکین نمی‌کنند به حداقل ممکن می‌رسند و مجوز بنگاهی که تخلف می‌کند هم لغو می‌شود.

ربانی زاده با اعتقاد به اینکه باید درگاه جامع اطلاعاتی را کامل کنیم و اطلاعات بایستی در دسترس باشد، گفت: مشاورین املاک در هر محله بهترین مبادی اطلاعات در خصوص خانه‌های خالی و رهن و اجاره هستند.

این مقام مسئول بهترین نظارت را نظارت مردمی دانست و گفت: اگر مردم همراهی کنند ما هم مدیریت می‌کنیم. ما عزممان را جزم کردیم و حتی برخورد با سایت‌های متخلف اجاره مسکن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اعتقاد به اینکه گناه ستم‌پذیری کمتر از ستمگری نیست، گفت: مستاجری که قبول می کند بیشتر از مصوبه ابلاغ شده قرارداد ببندد خودش قبول کرده که به او ستم شود. با این حال با بنگاه‌هایی که در انعقاد قرارداد تخلف می‌کنند برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما هزینه تخلف پایین است،گفت: در کشورهای توسعه یافته اگر معلوم شود کسی فرار مالیاتی داشته هزینه‌های بسیاری را از آن فرد می‌گیرند اما در کشور ما هزینه تخلف پایین است.

این مسئول گفت: خوشبختانه قانون گذار همه این مسائل در بحث مالیات را در قانون بودجه حتی بودجه ۱۴۰۱ دیده و هر کسی که در سال ۱۴۰۰ تا یک میلیارد تومان درآمد داشته از مالیات معاف شده است.

ربانی زاده با اعتقاد به اینکه سیستم باید اصلاح شود، گفت: متأسفانه در حال حاضر جامعه به گونه ای شده که هر کسی دستش در جیب دیگری است و این باعث شده که خیر و برکت هم کاهش پیدا کند.

وی گفت: استاندار فارس اصلاح امور را در دستور کار قرار داده و خواسته‌اند این مسائل با جدیت پیگیری شود. امیدواریم هم در وصول مالیات و هم در خدماتی که از طریق مالیات به مردم ارائه می‌شود بتوانیم رویکرد کشورهای توسعه یافته را دنبال کنیم.

انتهای خبر/ح

نظرات بینندگان