کد خبر: ۱۵۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۸ تير ۱۴۰۱
یک تحلیلگر مسائل آسیا در گفتگو با شیرازه:

روسیه با ایران از موضع برابر برخورد می کند

تقوی نیا گفت: روسیه به ایران احتیاج دارد و با جمهوری اسلامی از یک موضع برابر برخورد می کند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر سیاسی در خصوص سفر رئیس جمهور روسیه به ایران گفت: روسها یک قدرت بزرگ نظامی و  وارث یک امپراطوری ابرقدرت بنام اتحاد جماهیر شوروی هستند و آمریکایی ها به این امر معترفند. 

وی ادامه داد: این قدرت، ایران را در این سطح از تکنولوژی می بینند که سعی می کنند بخشی از نیازهای الکترونیک خود را از طریق ایران تامین کنند و برای تهیه بخشی از نیازهای جنگ الکترونیک خود دست نیاز به سوی ایران دراز کرده اند. 

تقوی نیا تأکید کرد: این نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه ای و حتی بالاتر از آن است.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه ایران و روسیه در بسیاری از موارد با هم همکاری کنند و در بسیاری از موارد هم با اختلاف نظر دارند، گفت:
جمهوری اسلامی ایران مواضع خاص خودش را دارد و برایش مهم نیست که مثلا در  مورد یمن چه موضعی دارد.

می دانید که موضع جمهوری اسلامی ایران با موضع روسیه در مورد یمن متفاوت بود.

یا در مورد نحوه برخورد با رژیم صهیونیستی، موضع ایران با موضع روسیه متفاوت است، اما دو طرف سعی می کنند بر اختلافات متمرکز نشوند، بلکه بر اتفاقات و زمینه های همکاری مشترک متمرکز شوند، در نتیجه ما می بینیم در سوریه، دو کشور همکاری موفقی  داشتند.

تقوی نیا با اشاره به شکافی که میان روسیه و غرب افتاده و نیازی که روسها به اردوکشی و اتحاد در برابر غرب دارند، گفت: با توجه به نقش و جایگاه ایران در منطقه غرب آسیا و امنیت این کشور در معادلات بین المللی، طبیعی است که به سراغ ایران بیایند، نظرها را به اشتراک بگذارند و زمینه هایی برای همکاری مشترک ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین روسیه با ایران از یک موضع برابر برخورد می کند. چون روسیه به ایران احتیاج دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد:  در حال حاضر دنیا با بحران انرژی روبرو است و روسیه و ایران اولین و دومین دارنده ذخایر گاز جهان و همچنین از تولید کنندگان بزرگ نفت هستند.

بنابرین در شرایط امروز دنیا که آینده نامعلومی دارد و به سمت گذار حرکت می کند، همکاری دو قدرت نظامی، ژئوپلیتیکی تاثیرگذار و دو قدرت صاحب انرژی بسیار با اهمیت است.

تقوی نیا تصریح کرد: این نکته را هم تاکید می کنم که همکاری ایران و روسیه بر مبنای منافع مشترک شکل می گیرد، هر جا منافع مشترک باشد، همکاری می کنند و هر جا منافع مشترکی نباشد، همکاری وجود ندارد.

انتهای خبر/ح
نظرات بینندگان