کد خبر: ۱۵۵۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۳۰ تير ۱۴۰۱
مسئول معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید فارس در گفتگو با شیرازه:

همکاری اقتصادی ایران و روسیه در بی اثر کردن تحریم های غرب ضروری است

صفرپور اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره داشتند که همکاری اقتصادی ایران و روسیه در بی اثر کردن تحریم های غرب ضروری و به نفع هر دو کشور می باشد، طبیعی است که هر دو کشور ایران و روسیه که مورد تحریم غرب قرار گرفتند برای خنثی سازی این تحریم ها، با هم روابط گسترده تری را دنبال کنند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، غلامرضا صفرپور کارشناس مسائل سیاسی و مسئول معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید فارس  در گفتگو با شیرازه به تحلیل سفر روسای جمهور ترکیه و روسیه به ایران پرداخت و گفت: دولت قبل تمام نگاه سیاسی و اقتصادی اش به غرب بود و در این مدت 8 سال اقتصاد کشور به برجام گره زده شده و روابط تجاری با کشورهای شرق تحت الشعاع کشورهای غربی به ویژه آمریکا قرار گرفته بود و از موقعیت ممتاز گذرگاهی ایران اسلامی بهره برداری لازم صورت نگرفت. اما  بعد از استقرار دولت سیزدهم و نگاه متوازن در سیاست خارجی، هم مذاکره با غرب و روابط با همسایگان و هم نگاه به شرق  در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: همانطور که بارها رییس جمهور و سخنگوی دولت سیزدهم بیان کرده بود، اقتصاد کشور به برجام و کشورهای غربی و به ویژه آمریکای بدعهد گره زده نشد و از ابتدای شروع دولت سیزدهم به دنبال خنثی سازی تحریم ها با روابط تجاری با کشورهای همسایه، عضویت در پیمان شانگهای و ارتباط تجاری با روسیه و چین بودیم و در این راستا مهار بیماری کرونا، فروش نفت در بازارهای جهانی بدون برداشتن تحریم و پذیرش FATF  صورت گرفت و این در حالی است که دولتمردان گذشته بارها ذکر کردند که بدون پذیرش برجام و پذیرش FATF  نمی توان یک قطره نفت فروخت و نمی توان واکسن کرونا را وارد کرد.

صفرپور ادامه داد: با توجه به نگاه دولت سیزدهم و سفر آیت الله رییسی رئیس جمهور ایران  در دیماه 1400 به روسیه و همچنین در حاشیه نشست اجلاس سران خزر در عشق آباد و دیداری که وی در تیرماه  1401 با پوتین داشتند و این سفر هرچند که در ادامه اجلاس آستانه و بحث سوریه در دستور کار ایران، روسیه و ترکیه است ولی این سفر بسیار حائز اهمیت است و چشم انداز اقتصادی بسیار خوبی برای هر دو کشور قابل دستیابی و مشاهده است.

مسئول معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید فارس همچنین اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم اشاره داشتند که همکاری اقتصادی ایران و روسیه در بی اثر کردن تحریم های غرب ضروری و به نفع هر دو کشور است، طبیعی است که هر دو کشور ایران و روسیه که مورد تحریم غرب قرار گرفتند برای خنثی سازی این تحریم ها، با هم روابط گسترده تری را دنبال کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری، با جنگ روسیه و اوکراین یک نظام جدید بین المللی در حال رقم خوردن است که در این نظم نوین جهانی جمهوری اسلامی ایران از یک جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیستی و ژئواکونومیکی و همان طور که مشاهده شد ایران در این موقعیت گذرگاهی می تواند کالاهای روسیه را به هندوستان منتقل کند و فعال کردن کریدور شمال جنوب می تواند اقتصاد کشور را شکوفا نماید، به طور مثال در همین سفر پوتین به ایران شاهد انعقاد قراردادهای تجاری و نفت و گاز و سرمایه گذاری روسیه در بحث انرژیبودیم که می تواند روابط ایران را مستحکم تر کند.

این مدرس علوم سیاسی در ادامه تصریح کرد: با توجه به سیاست متوازن این دولت در ارتباطات بین الملل ، ایران یک لنگرگاه امنیتی شده است که کشورهای همسایه، روسیه، چین و هند بتوانند از موقعیت گذرگاهی ایران به نفع هر دو کشور استفاده کنند هرچند که مسائل اقتصادی زمان بر است، اما اگر روابط تجاری ایران با روسیه، چین و کشورهای همسایه و سواپ گازی ترکیه ارمنستان، به خوبی پیش برود، امید است، اقتصاد ایران از این وضعیت خارج شده و به شکوفایی برسد.
مسئول معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید فارس  با بیان اینکه ایران در بعد نظامی و سیاسی به قدرت بازدارندگی رسیده و در مسائل اقتصادی به خاظر ضعف مدیریت  دولتمردان گذشته مسئله اقتصاد نتوانست پا به پای ابعاد نظامی و سیاسی کشور رشد کند، عنوان کرد:با توجه به این دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم امید است که اقتصاد بیمار ما مثل بعد نظامی و سیاسی به شکوفایی لازم برسد و تحریم ها اثری بر این اقتصاد قوی نداشته باشد.

صفرپور به انعقاد تفاهم نامه ایران و روسیه به مبلغ 40 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: امید است با این تفاهمنامه که در همین سفر منعقد شد، صنعت راهبردی جانی دوباره بگیرد.

به گفته این استاد دانشگاه،  با این قرارداد حجم قراردادهای داخلی و خارجی طی چند ماه اخیر به 70 میلیارد دلار رسید! عددی مهم و استثنایی که تنها می‌توانست در پرتو تغییر گفتمانی کشور رقم بخورد و کاستی‌ها و عقب گردهای دولت روحانی را در میان مدت جبران نماید. این قراردادها و هزینه کردهای راهبردی در حوزه زیرساختی آثار مثبتی به جا خواهد گذاشت که از عمر دولت‌ها بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام/س/ر

نظرات بینندگان