کد خبر: ۱۵۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۳۱ تير ۱۴۰۱
رییس سازمان توسعه تجارت ایران:

۹۰ درصد مشکلات صادرات مربوط به خود تحریمی است

پیمان پاک گفت: در بحث مشکلات صادرات ۱۰ درصد به تحریم و ۹۰ درصد به خود تحریمی مرتبط است که البته تحریم های خارجی را به راحتی میتوان حل کرد.
 به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، علیرضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت ایران در کارگروه توسعه تجارت استان فارس که در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، اظهار داشت: طی ۹ ماهی که از حضور ما در سازمان می‌گذرد ، بیش از ۱۹۰۰ جلسه با بازرگانان داشته ایم تا مشکلات احصا شده و برای حل آن تلاش کنیم.

وی درخصوص مشکلات صادرات گفت: در بحث مشکلات صادرات ۱۰ درصد به تحریم و ۹۰ درصد به خود تحریمی مرتبط است که البته تحریم های خارجی را به راحتی میتوان حل کرد.

پیمان پاک با اشاره به اینکه اکنون زمان تقابل دولت و بخش خصوصی نیست، تصریح کرد: در طی ۹ ماه گذشته بیشترین تعامل و همراهی را با بخش خصوصی داشته ایم.

وی ادامه داد: اقدامات و گشایش‌های صورت گرفته در حوزه تجارت باید بیشتر و بهتر اطلاع رسانی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون یکی از مشکلات بزرگ تجار عنوان کرد: نمیتوان گفت صادرات میکنیم اما ارز برنگردد و با کمک بخش خصوصی روش‌های بازگشت ارز را تسهیل کرده‌ایم.

به گفته وی همه گروه‌های کالایی به جز چند صنعت بزرگ مثل پالایشگاه و فولاد می‌توانند واردات در برابر صادرات داشته باشند.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران چند ارزی را موجب فساد دانست که در هیچ کجای دنیا نیز مرسوم نیست و عنوان کرد: بانک مرکزی ارز آزاد را فیک و غیرواقعی می داند و رقم واقعی ارز را همان ارز نیمایی عنوان می‌کند اما در ساختار هر حکومتی بانک مرکزی، سیاستگذار حوزه ارزی است که با تمامی این اوصاف پیگیر اصلاح موضوع ارز هستیم.

وی با ذکر اینکه افزایش سقف اعتباری طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی انجام شده، خاطر نشان کرد: اگر صادرات به هر میزانی افزایش یابد، از سقف سابقه معاف خواهند شد.

پیمان پاک با اشاره به کارت بازرگانی و مشکلات آن گفت: سامانه جامعه تجارت زیرنظر سازمان توسعه تجارت ایران نیست اما می‌توانیم پیگیر امور صادرکنندگان و تجار باشیم.

وی درخصوص نمایشگاه‌های بین‌المللی اذعان داشت: در سفرهای خارجی انتقاد میشد که اطلاعات نمایشگاهی شما دیر به دست ما می‌رسد لذا در حرکتی منسجم تقویم نمایشگاهی کشور را تا پایان سال ۱۴۰۱ بستیم و برای سال آینده درحال برنامه‌ریزی هستیم.

این مقام مسئول از تعطیلی شورای عالی صادرات گفت و افزود: وقتی شورای عالی صادرات اختیار ماده ۱۳۸ و ضمانت اجرایی ندارد، مزاحم مردم و تجار است و در این راستا شورای عالی تجارت با اختیار ماده ۱۳۸ پاراف رییس جمهور را گرفته و معطل تصویب هیئت دولت است که امیدواریم به زودی انجام شود.

وی از وجود عمده مشکلات در سازمان توسعه تجارت ایران بویژه طی سالهای اخیر گفت و تصریح کرد: زمان نیاز است تا ساختار سازمان توسعه تجارت ایران اصولی و حرفه‌ای شده و بتواند کارها را با کارایی لازم انجام دهد.

معاون وزیر صمت از راه اندازی خط مستقیم به عمان خبر داد که میتوان ارز را به راحتی وارد کشور کند.

وی ادامه داد: مرکز تجاری ما در کشور قطر امکان ارائه کلیه خدمات را دارد و باتوجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور، برنامه داریم نمایشگاه عرصه محصولات ایرانی از اول شهریور تا آخر آذرماه برپا بوده و همچنین با همراهی قطری ها بزرگترین هاب غذایی خاورمیانه را راه اندازی کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با ذکر اینکه سیستمی باید پیاده شود که صادرکنندگان واقعی مشخص شوند، اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات، رتبه بندی صادرکنندگان است که پیشنهاد دادیم از تجربه رتبه بندی شرکت های دانش بنیان حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری با استانداردهای جهانی استفاده شود.

وی با اشاره به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری در حوزه دانش بنیان گفت: تجارت ما سنتی بوده که ما از مدت ها قبل طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب به حوزه های رمز ارز، متاورس، اسمارت کانترکت و غیره که در حوزه دانش بنیان هستند، ورود کرده ایم.

پیمان پاک در ادامه به موضوع قاره آفریقا پرداخت و عنوان کرد: با وجودی که صادرات ما به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۰ صد درصد افزایش یافته اما بسیار از این قاره دست نخورده غافل بوده‌ایم.

وی با ذکر اینکه اگر بخواهد در جایی تجارت شکل بگیرد باید رفت و آمد به آنجا انجام شود، تصریح کرد: پرواز مستقیم به چند کشور آفریقایی را پیگیری کرده ایم که به زودی راه اندازی خواهد شد و همچنین در پی ایجاد خط مستقیم دریایی به قاره آفریقا هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: فارس در حوزه آفریقا پای کار بیاید و ما آماده همکاری و واگذاری این حوزه به استان فارس هستیم ولی منافع آن به کل تجارت و کشور برسد و امتیاز برای گروهی خاص نباشد.

در این جلسه مقرر شد هفته آینده رایزن سازمان توسعه تجارت ایران در قطر، رییس مرکز تجاری ایران در قطر و مدیرکل آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران به شیراز سفر کرده و پیگیر امورات و برنامه‌های حوزه تجارت خارجی فارس با قطر و قاره آفریقا باشند.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان