کد خبر: ۱۵۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۱

مراسم روز مباهله در حرم شاهچراغ برگزار می شود

مسئول ستاد مباهله استان فارس ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در مراسم مباهله گفت: این مراسم روز یکشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۱ همزمان با نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) برگزار می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید ابراهیم طاهریان مسئول ستاد مباهله استان فارس ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در مراسم مباهله گفت: این مراسم روز یکشنبه دوم مردادماه ۱۴۰۱ همزمان با نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع) برگزار می‌شود.

 طاهریان اظهار کرد: عید مباهله مناسبتی است که ریشه قرآنی دارد و رویداد مباهله از رویدادهای صدر اسلام است.

مسئول ستاد مباهله استان فارس با بیان اینکه «آیه مباهله» آیه ۶۱ سوره آل‌عمران است، به آیات ۵۹ تا ۶۱ این سوره اشاره کرد و گفت: پیامبر عظیم شأن اسلام به همراه اهل بیت (ع) برای اثبات حقانیت اسلام، مسیحیان را به مباهله دعوت کنند اما مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر اکرم(ص) با خانواده‌اش یعنی حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)،  امام حسن(ع) و امام حسین(ع) قصد حضور دارند، از مباهله کناره گرفتند.

طاهریان ادامه داد: سنت مباهله در حال حاضر بسیار مغفول و مجهور مانده است. لذا مقرر شد که این واقعه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. البته امسال این امر مهم تحت عنوان ستاد منادیان مباهله و در قالب یک مراسم دنبال می‌شود اما این رویکرد در سال آینده به صورت جدی‌تری دنبال خواهد شد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد برگزاری مراسم مباهله در حرم مطهر شاهچراغ(ع) از سوی امام جمعه شیراز مورد استقبال قرار گرفت و نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس برای تحقق اهداف در نظر گرفته شده در این زمینه با تمام قوا پای کار آمد.همچنین مسئول دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مسیر به ما یاری رساندند و با تدابیری که اتخاذ شد شرایط لازم برای هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف فراهم شد.

طاهریان با بیان اینکه مراسم مباهله در استان فارس در روز یکشنبه دوم مردادماه در حرم مطهر احمد بن موسی(ع) برگزار می‌شود، گفت: این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوفاضل رضوی اردکانی تاریخ دان برجسته برگزار می‌شود. شعرخوانی و اجرای سرود از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این مراسم به شمار می‌رود.

طاهریان مسئول ستاد مباهله استان فارسبا بیان اینکه روز مباهله در تقویم رسمی کشور به عنوان روز تکریم خانواده معرفی شده است، گفت: درصدد هستیم که در طول سال برای بحث تکریم خانواده فرهنگ‌سازی‌ لازم را انجام دهیم و از کنار اتفاق بزرگ مباهله بحث تکریم و تحکیم خانواده را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم.

وی اظهار داشت: هرچند اهداف مورد نظر ما برای توجه به سنت مباهله در سال اول بیشتر در قالب مراسم اجرا می‌شود اما ما در حد یک مراسم به این رویداد نگاه نمی‌کنیم بلکه این رویکرد را به صورت مستمر و در قالب برنامه‌های منسجم‌تری دنبال خواهیم کرد چراکه این مقوله به بحث خانواده گره خورده است.

طاهریان با بیان اینکه افراد در گروه‌های سنی مختلف اعم از کودکان، نوجوانان و جوانان هم به عنوان مخاطبان ما برای تحقق این امر محسوب می‌شوند، گفت: برای برگزاری این مراسم اتاق فکر تشکیل داده شده و از نظرات و پیشنهادات همه نخبگان فرهنگی استان بهره گرفته شده است. 

مسئول ستاد مباهله استان فارس ضمن دعوت از عموم مردم برای حضور در این مراسم گفت: امیدواریم شاهد حضور گسترده خانواده‌ها در این مراسم باشیم و بازخورد خوبی از برگزاری این رویداد دریافت کنیم.

در تقویم رسمی کشور روز بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است. در این روز که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تاییدی دیگر زد.

واقعه مباهله در سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران به آن اشاره دارد و این روز به معنای درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ می‌دهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.

این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن پیامبر اکرم (ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند و با این حال مسیحیان نجران در روز موعود از این کار خودداری کردند.

انتهای پیام/ر


 

برچسب ها: شیرازه ، حرم ، شاهچراغ
نظرات بینندگان