کد خبر: ۱۵۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱

غیبت تولیت ها در شورای عالی زیارت/ مسئولان دست خالی در جلسه حاضر شدند

در حالی که مصوبات شورای عالی زیارت در همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان تاثیر گذار است، 5 تولیت اصلی استان در دومین جلسه این شورا غایب بودند و مسئولان سایر دستگاههای اجرایی نیز با دست خالی در جلسه شرکت کردند
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، شکل گیری شورای عالی زیارت  پس از نامگذاری کلانشهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت در ایران، امری حیاتی و ضروری بود که متاسفانه 14 سال به تعویق افتاد.

اما با آغاز دولت سیزدهم همزمان با احیای شورای عالی زیارت کشوری،  که در دوران 8 ساله دولت قبل به فراموشی سپرده شده بود و تشکیل نخستین جلسه آن با حضور رئیس جمهور، انتظارها به پایان رسید و  اولین شورای عالی زیارت در استان فارس به ریاست استاندار و با عضویت 5 تولیت آستان های مقدس کلانشهر شیراز، شهردار شیراز، شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی، سازمان تبلیغات اسلامی، کمیته امداد و دو معاونت گردشگری و عمران استانداری تشکیل جلسه داد. اتفاق نیکی که از دستاوردهای مدیریت عالی کنونی است.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در نخستین جلسه شورای عالی زیارت با ترسیم اهداف و برنامه های استان برای رونق و بهبود شرایط زیارت  و بیان اینکه محوطه شهر زیارتی اهل بیت(ع) در شهر شیراز راه اندازی شود، گفت: همه دستگاه های اجرایی تا یک ماه آینده مکلف هستند برنامه خودشان را برای محوطه حریم حرم تدوین و ارائه کنند. مسئله ای که طبیعتا در دومین جلسه شورا باید در دستور کار قرار می گرفت. اما خبری از آن رسانه ای نشد.

هیچ دستگاهی به وظیفه خود عمل نکرد

در همین زمینه، محمد فرخ زاده، معاون گردشگری و زیارت استانداری، در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه های مسئول، برنامه های خود را ارائه دادند، به شیرازه گفت: هیچ کدام از دستگاهها اقدام میسری انجام نداده بودند.

وی توضیح داد: شهرداری و راه و شهرسازی قرار بود برای ساخت زائر سرا با مشارکت دستگاه های متقاضی و دولتی، زمین معین کنند که این کار را انجام ندادند .

فرخ زاده ادامه داد: قرار بود تولیت آستان علی ابن حمزه، برنامه توسعه ارائه کند که انجام نشد. راه و شهرسازی باید طرح افزایش محدوده خدماتی، تاکید می کنم، محدوده خدماتی از 57 هکتار به 360 هکتار را می‌آورد، که متأسفانه نیاورد.

هیچ کدام از تولیتها در جلسه حضور نداشتند

معاون استاندار فارس گفت: ما جلسه شورای عالی زیارت با هدف ساماندهی شرایط آستان های مقدس استان و حل مشکلات این امکان برگزار می شود اما هیچ کدام از 5 تولیت اصلی استان شرکت نکردند، در حالی که یک نفرشان (تولیت آستان مقدس علی بن حمزه (ع) ) هم دستور کار داشت.

وی افزود: نکته بعدی اینکه، وقتی کسی در جایگاه تولیت قرار می گیرد باید بتواند دغدغه های زائران را حل کند و شورا در پی این مسئله است.

شهردار منطقه 8 در جلسه گفت: من کار کنم اما هتل شبی  5 میلیون بگیرد؟

فرخ زاده تصریح کرد: یکی از ارکان این جلسات شهرداری است، که متأسفانه نه پای کار می آید و نه به وظیفه اش عمل می کند. 

وی با بیان اینکه ما نیازی به خرج و هزینه شهرداری نداریم، گفت: منطقه 8 پر از معضلات اجتماعی است در عین حال زمین های رها شده در این منطقه هم کم نیستند، از شهردار خواستیم این زمین ها را همراه با پروانه ساخت برای ساخت زائر سرا در اختیار ما قرار دهد، ما هم  با برخی دستگاههای دولتی برای سرمایه گذاری و ساخت مذاکره کردیم و حتی قول دادند زمینه ورود زائر و مسافر را هم فراهم می کنند.

معاون امور زیارت استاندار فارس اظهار کرد: ما تلاش می کنیم از سراسر کشور برای ساخت زائرسرا، سرمایه جذب کنیم که شهرداری خودش هزینه نکند اما اصلا پای کار نیست تا جایی که شهردار منطقه 8 در جلسه گفت من کار کنم اما هتل شبی  5 میلیون بگیرد؟

وی تصریح کرد: این اولین بار در زندگیم است که  می شنوم شهردار یک منطقه در یک جلسه از رونق کسب و کار در منطقه اش ناراضی باشد.

فرخ زاده گفت: چون مصوب شده عوارض منطقه زیارتی صفر باشد، چنین تفکری وجود دارد، در حالی که حضور زائر و گردشگر و خرج کردن آنها در این منطقه باعث رونق می شود.

وی افزود: مشکل بعدی راه و شهرسازی است که باید در کمیسیون ماده 5 مجوز را صادر کند و بیشتر از این چیزی ازش نخواستیم اما در این یک ماه اقدامی نکرده است.

معاون استاندار فارس در پاسخ به این سوال که یکی از اقدامات مصوب، تلاش برای فقرزدایی از منطقه زیارتی بود، آیا اداره کار اقدامی انجام داده است؟، گفت: در این دستور کار کمیته امداد و اداره کار اقداماتی کرده بودند که گزارش آن در جلسه ارائه شد و اوقاف هم اقداماتی داشته است.

وی افزود: شاید لازم باشد این ماه برای بند بند این مصوبات جلسه مجزا برگزار کنم.

صحن های خالی حرم‌ 

فرخ زاده با اشاره به عدم حضور تولیتها و عدم همکاری آنها گفت: توسعه حرم ضروری است. اما حرم توسعه یافته، هزینه نگهداری  میخواهد. الان صحن های ما خالی است، اول با ساخت زائر سرا توسط سازمان ها باید جذب زائر داشته باشیم بعد توسعه حرم انجام شود.

به گزارش شیرازه، شورای عالی زیارت، حیاتی ترین نیازهای استان است که در آینده و مسیر حرکت استان تاثیرگذار است. عمل نکردن دستگاهها به وظایف محوله، با توجه به عمق تاثیری که در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان می گذارد پذیرفته نیست، پایگاه تحلیلی خبری شیرازه این مسئله را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/ح



نظرات بینندگان