کد خبر: ۱۵۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۱

مشارکت ۵ هزار هیئت مذهبی فارس در برنامه های عزای حسینی

۵ هزار هیئت مذهبی فعال در استان فارس در برگزاری برنامه های سوگواری مشارکت دارند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، رضا محمدیان رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس اظهار کرد: در استان فارس نزدیک به ۵ هزار هیأت و در شهر شیراز حدود ۵۰۰ هیأت فعال وجود دارد که در ایام ماههای محرم و صفر برنامه‌های متنوع برای سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) دارند.

محمدیان ضمن تسلیت فرا رسیدن محرم حسینی به شیفتگان این حضرت و سلاله پاک پیامبر عظیم الشان اسلام بیان داشت: بسیاری از هیأت‌های عزاداری فارس در دهه اول محرم در شیفتهای صبحگاهی برنامه قرائت زیارت عاشورادارند و تقریباً همه هیأت‌ها بعد از نماز مغرب و عشا و صبح تاسوعا و عاشورا و شام غریبان در فارس مراسم سوگواری دارند.

وی افزود: برای دهه‌های دوم و سوم و همچنین دهه اربعین و دهه آخر سفر هیئات مذهبی استان مراسمات خاص خودشان را دارند.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس اعلام کرد: در شهرهای مختلف فارس برنامه‌های عزاداری محرم به مرکزیت شهرها امامزادگان‌مختلف، محل رجوع هیأت هاست و حرکت دسته جات و هیأت‌ها با سینه زنی و زنجیز زنی همراه است.

محمدیان مسیر گردهمایی هیئات مذهبی در فارس را معمولاً به سمت حسینه ها، گلزارهای شهدا و امامزادگان واجب التعظیم دانست و گفت: برنامه عزاداری هیئات مذهبی در استان فارس با تجمات نهایی در مکان‌های یاد شده به پایان می‌رسد.

وی مرکز تجمعات عزاداران حسینی سومین حرم اهل بیت در کلان شهر شیراز را حرمین مطهر احمد ابن موسی الکاظم حضرت شاهچراغ، سید علا ءالدین حسین، علی ابن حمزه، سید تاج الدین و گلزارهای شهدا دانست و افزود: مکان‌های یاد شده مکان‌هایی هستند که هیأت‌های مرکزی کلان شهر شیراز به این‌سمت حرکت می‌کنند.

محمدیان عزاداری مردم شیراز در محلات مختلف نظیرامامزادگان مثل امامزاده محمد قصر الدشت، امامزاده سید محمد ابوذر غفاری، امامزاده شاه غیث را از دیگر مکان‌هایی دانست که دوستداران اهل بیت در ماه خون بر شمشیر با راه اندازی هیأت‌های محلی برای عزاداری به آنجا عزیمت می‌کنند.

وی ادامه داد: در فارس خیلی از هیأت‌های عزاداری در این ماه بصورت سخنرانی و مراسم روزه خوانی در محل حسینه ها و مساجد برنامه دارند.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس تاکید کرد: برخی از هیأت‌ها هم بصورت روضه خانگی برنامه‌هایی خواهند داشت.

محمدیان از ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی در مراسمات عزاداری امسال نیز سخن گفت و ابراز کرد: تاکید شده است تا عزاداری‌ها و پخت غذای گرم نذری مردم با رعایت کامل مسائل ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی صورت بگیرد.

محمدیان همچنین از رایزنی شورای هیئات مذهبی این استان با پلیس راهور برای کنترل ترافیک با ارائه محدودیت‌های خاص در موقع حرکت دسته حات عزاداری خبر داد و گفت: از نیروهای انتظامی و امنیتی، پلیس راهور خواسته ایم تا در زمان نیاز برای جلوگیری از ترافیک با ارائه محدودیت وارد عمل شوند.

وی خواستار مشارکت حداکثری مردم در عزای حسینی شد و عنوان کرد: از مردم، دستگاه‌های مختلف، آموزش و پرورش، سازمان تربیت بدنی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواهشمندیم تا با همکاری لازم در این مراسمات زمینه استفاده حداکثری افراد فراهم کنند تا برکات معنوی برای مردم و کشور رقم‌بخورد.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس تاکید کرد: لازم است تا هیأت با نظم و دقت در جذب حداکثری از انحرافات و مباحث حاشیه ساز جلوگیری کنند.

محمدیان در خاتمه ابراز امیدواری کرد که مراسم دهه اول محرم مخصوصاً که اوج مناسبات و فعالیت هیأت هاست و صدردصد هیأت در این دهه برنامه‌های سنگین دارند انشاالله به خوبی برگزار شود تا مردم بتواند استفاده کامل از این ماه ببرند.

انتهای پیام/ر
منبع: مهر
برچسب ها: شیرازه ، هیات ، محرم
نظرات بینندگان