کد خبر: ۱۵۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۷ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱

بیشتر حجم بارندگی اخیر به روان‌آب تبدیل شد

بارندگی‌های سیل آسای اخیر به دلیل مقطعی و رگباری بودن، به آبهای سطحی و روان‌آب تبدیل شد که 7میلیون متر مکعب آن تا امروز جذب سدهای استان شده است اما همچنان 52 درصد از حجم سدهای استان خالی است.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، استان فارس دو دهه است که با خشکسالی دست به گریبان است و در این مدت بارها بارش‌های شدید و سیل را نیز تجربه کرده است اما افزایش مقطعی و کوتاه بارش‌ها در پایان بخشیدن به خشکسالی و پدیده تنش آبی که در شرایط خشکسالی تشدید می‌شود، چندان تاثیر گذار نیست.

خشکسالی‌ بر خلاف سیل، پدیده‌ای آرام و خزنده است که به تدریج محیط را تسخیر و به یک بلای طبیعی تبدیل می‌گردد. پدیده‌ای چون سیل یکباره خسارت‌های سنگینی بر جامعه تحمیل می‌کنند و مورد توجه قرار می گیرد. در حالیکه خسارت‌های ناشی از خشکسالی با آن که اغلب سنگین‌تر و گسترده‌تر هستند، اما چون به تدریج ایجاد می‌شوند برای مردم و مسئولین نامحسوس‌بوده و کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

طبق نقشه های مركز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در دوره ده ساله اخیر تا پایان خرداد ماه 1401، 41 درصد استان درگیر خشکسالی بسیار شدید و 14 درصد استان به خشکسالی شدید مبتلاست. علیرغم بارندگی‌های اخیر حجم آب ورودی دو سد چشمه عاشقر و سوند همچنان صفر، ورودی سد خسویه 0.08 و سد ایزدخواست 0.3738 متر مکعب بر ثانیه است.

سیاوش بدری، مدیر شرکت آب منطقه‌ای فارس در گفتگو با شیرازه اعلام کرد ما در حال حاضر نه سد در حال بهره برداری در استان داریم که مجموع کل توان ذخیره آنها 2936 میلیون متر مکعب است. امروز 9 مرداد 1386 میلیون متر مکعب حجم آب پشت سدهای استان گزارش شده است که که از این 7.2 میلیون متر مکعب آن حاصل بارندگی اخیر است.

وی افزود: بخش عظیمی از حجم بارندگی اخیر به دلیل کوتاه مدت بودن آن به روان آب تبدیل شد و ما با سدها آن را کنترل کردیم.

بدری گفت: البته این موضوع هم نمی‌شود نادیده گرفت که بخشی از آن هم در سفره های زیرزمینی و آبخوان‌ها تزریق می‌شود اما این مقدار اندک است و همچنان در دوره خشکسالی هستیم.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای فارس اعلام کرد: در حال حاضر 52 درصد حجم صدهای استان همچنان خالی است.

همچنین حق‌شناس، معاون بهره برداری آبفا فارس در خصوص وضعیت آبی استان به شیرازه گفت: در یک تحلیل کلی اگر به بارندگی اخیر نگاه کنیم این بارات‌ها سیل ‌اساست و به‌طور طبیعی ضریب جذب آن پایین است.

وی ادامه داد: این بارش‌ها عموما به صورت روان آب جاری ‌می‌شود و بخش عمده آن اگر به سمت سدها نرود به طور طبیعی تاثیری بر منابع آب نخواهد داشت.

حق‌شناس تصریح کرد: به‌طور کل در استان فارس، 85 درصد منابع آبی، زیرزمینی است و تنها 15 درصد از منابع ذخیره شده پشت سد استفاده می‌کنیم.

وی افزود: در واقع در این شرایط بارندگی اخیر تاثیری در 85 درصد منابع آبی استان نداشته است.

انتهای خبر/ح
برچسب ها: سیل ، خشکسالی ، باران
نظرات بینندگان