کد خبر: ۱۵۵۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

تورم استان فارس در تیرماه کمتر از میانگین کشوری است/ سنگینی تورم بر دوش خانوارهای روستایی

استان فارس با تورم ۴۰.۳ درصدی تیرماه، و رشد ۴.۱ درصدی، افزایش قیمت کمتری نسبت به میانگین کشوری داشته است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، طبق گزارش سازمان آمار، نرخ تورم در تیرماه، نسبت به ماه قبل، 4/6 درصد افزایش یافت. ماحصل این رشد، بالا رفتن بی سابقه تورم، و ثبت رکورد 40/5 درصد در تیر ماه بود. نرخ تورم نقطه ای نیز در تیر ماه رکورد 54 درصد را به ثبت رساند.

منظور از تورم نقطه به نقطه، یعنی مردم برای خرید یک کالا یا خدمات یکسان در تیرماه 1401، 54 درصد بیشتر نسبت به سال گذشته  پول خرج کرده اند.
در همین زمان بیشترین افزایش تورم ماهانه را استان همدان با عدد سنگین 7/1 درصد نسبت به خردادماه تجربه کرد و کمترین افزایش تورم در یک ماه اخیر نصیب مردم گیلان با 3/3 درصد افزایش نسبت به ماه قبل شد.
سهم استان فارس از افزایش تورم ماهانه، 4/1 در صد بود که از میانگین کشوری کمتر است.

در مجموع سنگین ترین تورم کشور را تیرماه 1401  استان کهگیلویه بویر احمد با 47/6 سبک ترین تورم را استان سیستان و بلوچستان با 35/4 درصد از سرگذراند و استان فارس با تورم 40/3 درصدی تیرماه، افزایش قیمت کمتری نسبت به میانگین کشوری داشته است.

میانگین نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور یعنی میزان افزایش تورم به زمان مشابه در سال گذشته  در  تیر ماه 54 درصد اعلام شد. به این معنا که مردم برای خرید یک کالا یا خدمت یکسان، 54 درصد بیشتر از همین زمان در سال گذشته هزینه کرده اند. گزارش ها تورم نقطه ای استان فارس در تیرماه را 53/6 نشان می دهد که  در این مورد نیز میانگین کشوری کمتر است.

تفکیک تورم به خانواده های شهری و روستایی نشان می‌دهد  در خانواده های شهری نرخ تورم تیرماه  4/5 درصد نسبت به خرداد افزایش داشته و به عدد 40 درصد رسیده است.

تیرماه خانواده های شهری استان فارس 4/1 درصد نسبت به ماه قبل افزایش تورم داشته اند که ما حصل آن تورم 38/9 درصدی است که اندکی از میانگین کشوری پایین تر است.

میزان هزینه های خانواده های شهری در تیرماه نسبت به تیرماه گذشته، ( تورم نقطه ای) 52/8 درصد افزایش داشته است و این عدد برای خانواده های شهری استان فارس 51.6 درصد بوده است.

رشد تورم در خانواده های روستایی در  تیر ماه با 4/8 درصد افزایش به 43/2 درصد رسید. سهم استان فارس با افزایش 4/1 درصدی به 45/2 درصد بود که از میانگین کشوری  بیشتر است.

همچنین گزارش های مرکز آمار نشان می‌دهد بیشترین تورم در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها و دخانیات با رقم 54/6 درصد رخ داده است. که استان فارس در این بخش گرچه در میزان رشد تورم با عدد 3/9 درصد افزایش از رشد کشوری کمتر است اما با تورم 56/3 درصدی از میانگین کشوری تورم بیشتری را تجربه کرده است.

خانواده های شهری کشور در این بخش با 5.6 درصد افزایش، تورم 55 درصدی را پشت سر گذاشتند و خانواده های روستایی با تورم 5.7، طعم تورم 53.2 درصدی را چشیدند.

در برش استانی، خانوارهای شهری استان فارس با 3.8 درصد رشد نسبت به ماه خرداد،  تورم 56.3 درصدی در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها مواجه شدند.

خانواده های روستایی استان فارس نیز همین میزان تورم را تجربه در خوراکی ها و آشامیدنی ها تجربه کردند با این تفاوت که برای خانوارهای روستایی رسیدن به این تجربه، به قیمت رشد 4.1 درصدی نسبت به ماه گذشته بوده است.

در مجموع بررسی آمارها نشان می دهد اقدامات برای مهار تورم پس از بازتوزیع یارانه ها کافی نبوده و غول تورم هر ماه فربه تر شده است. نکته تلخ اینکه همواره تورم در بخش روستایی بیشتر از شهری است و در واقع سنگینی بار تورم بر دوش مردم فقیر و محروم است.

عدد ترسناک 40/5 درصدی تورم نه تنها نشانگر کاهش قدرت خرید، که نمایش دهنده کاهش کیفیت زندگی، است. افزایش تورم سبب می شود مردم برای حفظ حیات خود از بسیاری از خدمات و نیازهای اجتماعی و فرهنگی صرف نظر و به حداقل ها بسنده کنند.

کاستن از خدمات آموزشی و چشم پوشی کردن از خدمات سلامت، از اصلی ترین تبعات تورم بر زندگی قشر کم درآمد جامعه است که ما حصل آن ایجاد بیشتر شکاف میان طبقات دارای قدرت ایستادگی برابر تورم و طبقات آسیب پذیر می باشد که در همه ابعاد یک اجتماع به ویژه شکل گیری آینده نسل جدید جامعه تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: تورم ، فارس ، رشد
نظرات بینندگان