کد خبر: ۱۵۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از انسجام دولت و مردم در بلایای طبیعی:

تشکل های مردم نهاد ظرفیتی بالقوه برای عبور از بحران ها

اگر چه در حوادث و پیش آمدهای طبیعی و غیر طبیعی حضور منسجم، به موقع و مدیریت صحیح مسئولان میتواند گام موثری در کاهش آلام مصیبت دیدگان هر حادثه باشد اما در این میان نقش تشکل‌های مردم­ نهاد در کمک به مدیریت بحران بسیار تائز اهمیت بوده و بیانگر قدرت و توانایی آن­ها به عنوان ظرفیتی بالقوه برای عبور از مشکلات و بحران‌های مختلف در وضعیت‌های اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و سوانح در کشور است.
به گزارش سروی اجتماعی شیرازه، این روزها که همه جا حرف از سیل و آب گرفتگی و خسارات جانی و مالی فراوان است آنچه کمتر دیده و شنیده میشود، فعالیت های گروه های جهادی، مردم، مسئولین و افرادی است که با جان و دل پای کار آمده اند تا شاید بخشی از این خسارات را با کمک رسانی و همت همه جانبه جبران کنند تا آلامی باشند بر زخم هایی که بر دل سیل زدگان وارد شده است.

آری در این شرایط و در بین انبوه اخبار غم انگیز بلایای طیبیعی، آنچه بیش از همه مردم را دلگرم میکند، حمایت های همه اقشار مردمی، دولتی و جهادگرانی است که خالصانه قدم بر میدارند.

به نظر انعکاس اینگونه اخبار در میان حجمی از خبرهای نگران کننده گم شده و موجب نا امیدی گردیده است.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به منظور اطلاع از اقدامات انجام ده توسط گروه های جهادی و برخی مسئولان استانی گفتگویی با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس و رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه فجر استان انجام داده است.

خسارت آسیب دیدگان سیل با تسهیلات جبران می‌شود

محمود رضایی کوچی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، در گفتگو با شیرازه به توضیح اقدامات انجام شده و برنامه های بعد از خروج سامانه بارشی اخیر از استان، پرداخت و گفت:  در مدت حضور سامانه بارشی اخیر، اطلاع رسانی گسترده ای در سطح استان انجام گرفت، تمام ستادهای بحران شهرستانها با محوریت فرمانداران فعال بود. 

وی افزود: دستگاه های اجرایی در مرکز استان و ادارت شهرستان ها هم آماده و پای کار بودند، بنابراین آمادگی خوبی به لحاظ داشتن اطلاعات کافی با توجه به پیش بینی های انجام شده وجود داشت.

 رضایی تاکید کرد: با حضور  میدانی عوامل اجرایی، در مدتی که سامانه بارشی اخیر در استان فعال بود، ما حداقل خسارتها را داشتیم.

معاون استاندار فارس گفت: دیروز روز آخر فعالیت سامانه بود و از امروز ارزیابی خسارتها آغاز می شود.

وی گفت: خسارتها  هم در حوزه زیرساختها آب، برق، گاز، شبکه های مخابرات، هم شبکه راهها، هم ارزیابی خسارت در حوزه کشاورزی شامل اراضی کشاورزی، باغات و دام و طیور بررسی خو اهد شد.

رضایی گفت: پس از اینکه این اعداد  استحصال شد، از طریق ستاد مدیریت بحران استان به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال می شود که پس از تصویب هیئت وزیران، در بحث پرداخت خسارت اقدام  شود.

معاون استاندار فارس در واکنش به این سوال که خسارات به منازل مسکونی و لوازم منزل چگونه جبران خواهد شد، گفت: بخشی از ارزیابی خسارت ها شامل منازل شهری و روستایی آسیب دیده است که هم سازه ساختمان، هم اسباب و وسایل منزل را در برمیگیرد.

وی گفت: این موارد بررسی می شود و به آسیب دیدگان هم کمک‌های معیشتی داده می شود، هم برای تعمیر یا تعویض منزل و وسایل آن، تسهیلات پرداخت می گردد.

حضور گرو های جهادی و مسئولین در کنار یکدیگر موجب دلگرمی مردم حادثه دیده می‌شود

در ادامه اسماعیل قزل سفلی مسئول بسیج سازندگی سپاه فجر فارس نیز اشاره ای به اقدامات انجام شدئه توسط گروه های جهادی کرد و گفت: به سیل هر زمانی که به وجود آید و مردم را دچار زحمت کند به عنوان یک پدیده منفی نگاه می کنیم.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات این حوادث نشان دهنده ی برخی نکات مهم است، اظهار کرد: در سیل اخیر به تناسب سیل سالهای گذشته شاهد تفاوت هایی بودیم که یکی از این تفاوتها انسجام بین مسئولان دستگاه های مختلف بود که به نسبت قبل خیلی بیشتر شده است و این همبستگی و منسجم بودن  زمانی که مسئولان حضور میدانی پیدا می کردند خودش را بیشتر نشان می داد و امداد رسانی در میدان بهتر مدیریت می شد.

قزل سفلی با تاکید بر اینکه حضور میدانی مدیران و مسئولان در ساعات اولیه حادثه، موجب دلگرمی مردم می شد، عنوان کرد:همکاری،  همدلی و انسجام بین دستگاه ها به تناسب گذشته انصافا مثال زدنی بود و  تحارب هم نسبت به گذشته بیشتر شده است.

 مسئول بسیج سازندگی سپاه فجر فارس در ادامه افزود: اتفاق دیگری که این روزهای اخیر بعد از ماجرای غافل گیری در سیل استهبان افتاد،  حضور گروه های جهادی در کنار مردم حتی قبل از وقوع سیل است که در بازدید میدانی از مناطق سیل زده،  مردم این را به ما می گفتند که گروه های جهادی قبل از سیل مستقر شده بودند و به اسکان اضطراری ۳هزار و ۹۵۶ نفر کمک کرده و  به جا به جا یی وسایل مردم به نقاط امن تر کمک کردند.

وی همچنین ادامه داد: گروه های جهادی  چادر،  پتو و غذای گرم را در اختیار مردم قرار می دادند و بعد از وقوع سیل نیز نسبت به پاکسازی خانه ها از گل و لای اقدام نموده و در حال حاضر نیز تلاش میکنند که وسایل برقی سیل زدگان را تعمیر کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۴۹ منزل دچار خسارت آب گرفتگی شده که در روزهای گذشته، گروه های جهادی ۶۴۴ خانه را تمیز کرده و تحویل دادند، اظهارکرد: تقریبا حدود ۲۱۸ کیلو متر از معابر توسط گروه های جهادی پاکسازی شد و خود مردم هم پای کار هستند. 

قزل سفلی اضافه کرد:حضور سایر نیروهای امدادی نظیر هلال احمر نیز خوب بود و در صحنه حاضر بودند.

وی با بیان اینکه با این حجم آبی که ما از نزدیک دیدیم خوشبختانه تلفات انسانی مان به حداقل رسید و یکی از نکاتی که در این مورد موثر بود آمادگی همه دستگاه ها است، افزود: در شهر حسامی سرچهان تقریبا دویست الی سیصد خانه دچار آب گرفتگی و پر از گل و لای شد اما کسی از بین نرفت. در سایر شهرستان ها نیز قضیه به همین صورت بود و این نشان از عنایت خداوند متعال و آمادگی و انسجام مسئولان دارد. 

مسئول بسیج سازندگی سپاه فجر فارس تصریح کرد: در هر منطقه ای که ما قدم گذاشتیم ، شاهد حضور مسئولان استانی و شهرستانی در جمع مردم بودیم.

قزل سفلی در ادامه به توان مالی اندک مجموعه دولت برای جبران خسارات با توجه به حجم بالای خسارت ها اشاره کرد گفت: ما از مردمی که توان کمک دارند خیرین و مجموعه نهادهای حمایتی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)،  بنیاد علوی و آستان قدس تقاضا داریم که همه کمک دهند تا آلام مردم کاهش یابد. 

کلام آخر اینکه:

اگر چه در حوادث و پیش آمدهای طبیعی و غیر طبیعی حضور منسجم، به موقع و مدیریت صحیح مسئولان میتواند گام موثری در کاهش آلام مصیبت دیدگان هر حادثه باشد اما در این میان نقش تشکل‌های مردم­ نهاد در کمک به مدیریت بحران بسیار تائز اهمیت بوده و بیانگر قدرت و توانایی آن­ها به عنوان ظرفیتی بالقوه برای عبور از مشکلات و بحران‌های مختلف در وضعیت‌های اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و سوانح در کشور است.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان