کد خبر: ۱۵۵۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
فرماندار سپیدان اعلام کرد؛

خسارت ۴۲۸ میلیارد تومانی سیلاب به سپیدان

فرماندار سپیدان از خسارت ۴۲۸ میلیارد تومانی سیلاب به بخش های مختلف شهرستان سپیدان خبر داد
به گزارش سرویس اجتماعی شهرستان های شیرازه، محمد رضایی فرماندار سپیدان اظهار کرد: در جریان سیلاب اخیر حوزه‌های کشاورزی، امور عشایر، راه‌های ارتباطی سپیدان متحمل خسارات سنگین شده اند.
وی با تاکید بر اینکه در روزهای قبل از شروع این بارش‌ها کلیه اقدامات پیشگیرانه توسط ستاد مدیریت شهرستان سپیدان‌انجام شده بود، خاطرنشان ساخت: تمام نقاط تفرجگاهی سپیدان برای جلوگیری از هرگونه حادثه دل خراشی مسدود شد و ساکنین که در مسیر شیب دره‌ها ودر نزدیکی روخانه و نقاط تفریحی همچون آبشار مارگون، تنگ تیزاب، شش پیر و باغات کهکران و.... که پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران در همه فصل‌های سال است، اطلاع رسانی شده بود.

فرماندار سپیدان تاکید کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی و اطلاع رسانی بسیار خوب خبرگزاری‌ها و صدا و سیما تمام مردم فارس و استان‌های دیگر در جریان شدت‌بحران قرار گرفتند و از عزیمت به مناطق گردشگری سپیدان‌ممانعت کردند که همین موضوع باعث شد تا هیچگونه خطر جانی برای مردم رخ‌ندهد.

رضایی خسارات وارده ناشی از وقوع سیلاب در سپیدان را بیشتر متوجه حوزه عشایر دانست و افزود: نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر از راههای عشایری این‌شهرستان که در سنوات گذشته با هزینه‌های سنگین احداث شده بود، در جریان بارش‌های سنگین و جاری شدن‌سیلاب تخریب شده است.

وی از تلف شدن حدود ۱۰۰ رأس دام سبک عشایر و روستاییان به ارزش ۴۰۰ میلیون تومان در سیلاب نیز خبر داد و گفت: افزون بر آن ۶۵۰ تن علوفه ذخیره شده عشایران منطقه سپیدان به ارزش تقریبی ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان طعمه سیلاب شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران سپیدان حوزه راه‌های این شهرستان را هم متأثر از سیلاب دانست و اظهار کرد: راه‌های اصلی و شریانی سپیدان با تخریب گسترده شانه راه‌ها، پل‌ها، رانش زمین، ریزش سنگ، ورود گل و لای به جاده‌ها، تخریب روکش آسفالت محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی مواجه شده است.

رضایی همچنین از خسارات گسترده به حوزه جهاد کشاورزی این شهرستان سخن گفت و افزود: در مجموع افزون‌بر ۳۱۱ میلیارد و ۷۷۱ میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی شهرستان سپیدان شامل تخریب و آب بردگی مزارع گندم آبی و دیم، تخریب مزارع سبزی جات و صیفی جات از بین رفتن محصولات باغی شامل باغات انگور و سیب وارد شده است.

وی همچنین از خسارات سیلاب به مزارع حبوبات (لوبیا) و پیاز در شهرستان سپیدان نیز اشاره کرد و گفت: ۸ واحد مزرعه پرورش ماهی با تلف شدن ۳۸۰ تن ماهی سرد آبی با براورد رهاورد سیلاب به سپیدان است.

رضایی در ادامه به از بین رفتن و تخریب ۶۴۸ کلونی زنبور عسل، تخریب تأسیسات کشاورزی، کانالهای انتقال آب سپیدان به طول تقریبی ۵ هزار متر با خسارت نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان هم اشاره کرد.

رئیس ستاد مدیریت بحران سپیدان اضافه کرد: ۱۰۰ کیلومتر از جاده بین مزارع این شهرستان حدود ۴۰ میلیارد تومان خسارت دیده است.

وی گفت: به ۵۰ سردخانه توزیع آب کشاورزی نیز در جریان سیلاب خسارت وارد شده و در برخی نقاط شهری نیز خسارات‌هایی گزارش شده است.

تأسیسات برق، تأسیسات شهری، کانالهای شهری، مخابرات، مسکن شهری و روستایی از دیگر مواردی بود که فرماندار سپیدان از آسیب دیدگی آنان در سیلاب اخیر به آن اشاره داشت و افزود: در مجموع نزدیک به ۴۲۸ میلیارد تومان در حوزه‌ها ی مختلف برآورد خسارت شده است که باید در روزهای آینده دقیق‌تر بررسی و ارزیابی شود زیرا در بخش کشاورزی برخی خسارت‌ها خود را در آینده بیشتر نشان می‌دهند.

انتهای پیام/ر
منبع: مهر
برچسب ها: شیرازه ، سپیدان ، سیلاب
نظرات بینندگان