کد خبر: ۱۵۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

خسارت بیش از ۳۶۸ میلیاردی سیلاب به بخش کشاورزی در خرمبید

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با جاری شدن سیلاب، حدود ۳۳۰ میلیارد تومان به بخش زراعت و ۳۴ میلیارد تومان به بخش آب و خاک و ۴ میلیارد تومان به بخش دامی و ۴۰۰ میلیون تومان به بخش باغبانی شهرستان خرمبید خسارت وارد شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شهرستان های شیرازه، مجتبی دهقان‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس شنبه ۱۵ مرداد در حاشیه سفر معاونین وزارت جهاد کشاورزی به خرم بید برای برآورد خسارت سیل بیان کرد: هنوز ۳۰ درصد از محصولات گندم و جو این شهرستان برداشت نشده اما شاهد خسارت ناشی از سیلاب در بخش کشاورزی هستیم.

وی گفت: حدود ۳۳۰ میلیارد تومان خسارت به بخش زراعت و ۳۴ میلیارد تومان به بخش آب و خاک و ۴ میلیارد تومان به بخش دامی و ۴۰۰ میلیون تومان به بخش باغبانی شهرستان خرم بید وارد شده است.

دهقان‌پور هم گفت: رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم شهرستانهای آباده، خرم بید و بوانات در مجلس شورای اسلامی، معاون باغبانی و آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیرکل منابع طبیعی استان به همراه فرماندار شهرستان خرم بید به منظور پایش، رصد و نظارت بر نحوه برآورد خسارت‌های ناشی از سیل اخیر به بخش کشاورزی و قنوات شهرستان خرم بید از مزارع، مراتع، سد و بندهای کنترل آب، مسیل، پل و راههای دسترسی مزارع خسارت ‌دیده بازدید کردند.

آرش خسروانی عنوان کرد: در پی فعالیت سامانه بارشی اخیر و جاری شدن روان آب و سیلاب در شهرستان خرم بید خسارت‌های گسترده‌ای در حوزه زیرساختی قنوات و کشاورزی شهرستان وارد شد، به نحوی که حدود ۷۰ قنات شهرستان از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت و تخریب شده و به تاسیسات و منسوبات ۳۰۰ حلقه چاه خسارت قابل ملاحظه‌ای وارد شد.

زارع، نماینده مردم خرمبید در مجلس شورای اسلامی در این بازدید میدانی لزوم بررسی دقیق و ارائه راهکار برای روش‌های برون رفت از وضعیت بحران خسارت وارد شده به زیرساخت‌های بخش کشاورزی و حمایت کمیسیون کشاورزی مجلس در تامین اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه با هدف کمک به جبران خسارت را مورد تاکید قرار داد.

هادی پور، فرماندار شهرستان خرم بید هم با اشاره به زمان اعلام سهمیه ۹ درصدی خسارت ناشی از سیل استان در بخش کشاورزی در شهرستان خرم بید، بیان کرد: مدیریت بحران شهرستان با اعلام هشدارهای هواشناسی، علی‌رغم بارش شدید ۱۰۶ میلی متری باران در مدت زمان دو ساعت با مدیریت و بسیج تمام ظرفیت‌های شهرستان، مدیریت سیلاب‌های اخیر و کاهش خسارت‌های احتمالی را در دستور کار قرار داد، که با مدیریت و اطلاع‌رسانی موثر سبب عدم بروز خسارت جانی شد، پس از برآورد اولیه ابعاد خسارت وارده، تمام ظرفیت‌های فنی، ماشین آلات و اعتباری شهرستان را برای رفع مشکلات راه دسترسی، ترمیم قنوات و غیره  را در دستور کار قرار داد. اما با توجه به حجم بالای خسارت‌ها به بخش کشاورزی که عمدتاً به دلیل نبود بندهای سنگی، خاکی و نبود حوضچه‌های تغذیه مصنوعی در مدیریت سیلاب و روان آب بخصوص در دشت انارک حادث شده که نیازمند تدوین و ابلاغ سریع اعتبار از محل ملی و استانی در خصوص رفع مشکلات ایجاد شده در زمینه  بهسازی زیرساخت‌های خسارت دیده هستیم.

وی، نیاز شهرستان به تخصیص اعتبارات مطالعات و ایجاد طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، سد و بندهای خاکی در شهرستان بخصوص در دشت انارک در پایین دست کوه بل با هدف مدیریت سیلاب‌ها، روان آب‌ها و تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش‌های آبی و اتفاقات مشابه در آینده را متذکر شد.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان