کد خبر: ۱۵۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
جمعه های مهدوی شیرازه؛

نقش محوری مساجد در عصر ظهور

در عصر حاضر که همه دشمنان اسلام برای نابودی دین حق کمر همت بسته اند مساجد می توانند خط مقدم مبارزه با دشمنان اسلام باشند، مهدویت و حکومت عدالت محور با رهبریت حضرت ولی عصر (عج) مهمترین و بهترین ابزار برای مقابله با دشمنان است، زیرا دشمنان از کلمه مهدویت حراس داشته و همواره در جهت از بین بردن این تفکر گام بر می دارند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، وقت آن رسیده است که عنوان کنیم مساجد نقش محوری را در هر اموری در جامعه اسلامی ایفا می کنند و هرگاه مسئولیتی را برعهده فعالان مسجدی نهاده شد آن مسئولیت با موفقیت به سرانجام رسید.

در عصر حاضر که همه دشمنان اسلام برای نابودی دین حق کمر همت بسته اند مساجد می توانند خط مقدم مبارزه با دشمنان اسلام باشند، مهدویت و حکومت عدالت محور با رهبریت حضرت ولی عصر (عج) مهمترین و بهترین ابزار برای مقابله با دشمنان است، زیرا دشمنان از کلمه مهدویت حراس داشته و همواره در جهت از بین بردن این تفکر گام بر می دارند.

بنابراین باید عنوان کرد که برای موضوع مهدویت امروز جنگ سختی درگرفته است، در این جنگ که دشمن همه عزم خود را برای نابودی حق جزم کرده است، مساجد می توانند نقش بسیار محوری را در سطح بین المللی ایفا کنند زیرا مسجد از ابزاری همچون ایده های خلاقانه، نیروی جوان و انگیزه مضاعف برخوردار است.

اگر چه تبیین پیوند مساجد این کانون توجه انبیا و ائمه(ع) با مهدویت چیزی نیست که در قالب یک مطلب بگنجد، اما می شود همین را بارویکردهای گوناگونی بسان نقش مساجد در تربیت منتظران واقعی، نقش مساجد در مقدمه سازی سیاسی- اجتماعی ظهور و.... در متون دینی کاوش نمود.

بر همین اساس ما در این مطلب درصد آن هستیم که تنها نقش مساجد را با رویکرد عصر ظهور به صورت مختصر بررسی نماییم. 

فهم رابطه مساجد وامام مهدی ع و تحولات عصر قبل و بعد از ظهور از چند جهت ضرور می نمایاند.

1- درک وظیفه فعلی:

اگر انتظار یک وظیفه و افضل اعمال است، واگر انتظار یک رویکرد انفعالی نیست بلکه یک رهبرد رو به جلو و پویاست. واز سوی دیگر اگر فرج نیازمند تمهیداتی است. مهدویت مقدمه سازی می خواهد و اگر این مقدمه سازی بر عهد شیعیان [*] خصوصا نهاده شده است، برماست که در تمهید آن دولت کریمه تلاش کنیم. یکی از توجهات مهدی ع مساجد است او هم تخریب می کند و هم توسعه می دهد. فهم راز این رفتار به ظاهر متناقض! بی شک در جهت دهی به رفتار ما شیعیان موثر خواهد بود. تا روشن نشود که امام زمان ع با مساجد، اهل مسجد و بانیان و... چگونه برخورد خواهد کرد، وظیفه ما نیز نسبت به این اماکن و اشخاص آشکار نخواهد شد. زیرا هر کس (رفتار و گفتار) امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است(گویی سیره و سنت پیامبر خداص را هم نشناخته است) 

2- گفتمان بین الادیانی، وآموزه مساجد مهدوی:

همه ادیان نوعی به آخرالزمان باورداشته و این باور به پایان دوران با معابد یا معبدشان پیوندی عمیق دارد. واین را میتوان در یهودیت به عنوان مثال متبلورتر یافت. ونویسنده د رمجالی به "آخرالزمان وسرنوشت معابد ادیان" خواهد پرداخت. پس بایسته و شایسته است که مانیز با تکیه بر متون دینی، رابطه مساجد و آخرالزمان را به بررسی بنشینیم. و از قافله گفتمان بین الادیانی عقب نمانیم.

3- مسجد مهدوی، و منجی جهانی:

امروزه که بشر بستوه آمده از ایسم های غربی دنبال منجی است. وچهره این منجی در هیچ آئینی جز اشلام شیعی اشکار تر ومتجلی تر نیست. پس برماست که در تبین آن بکوشیم. وشگفتا که نقش مساجد در قبل و بعد و نیز همزمان با حادثه عظیم فرج بیش از هر پدیده دیگر است. پس شناخت احوال مساجد در عصر ظهور در شناختن وشناسائی منجی موثر است.

4- مسجد مهدوی، دکترین زندگی فردی و اجتماعی امروز:

از آنجائیکه مهدویت یک آرمان و هدف برای ما مطرح است. پس باید تمام شاکله رفتار فردی و اجتماعی ما همخوان با او باشد. لذا در باره مسجد چه از لحاظ معماری، آموزشی، نظامی و... همه رهنمود ها در این باره موجود است. بنابرین در دکترین مهدوی، جامعه بسوی دولت مهدوی، باید مسجدی داشته باشد که از حیث معماری، اموزشی، نظامی و... رو به سوی معماری مهدوی، و... سوق یابد و این خود گامی دیگر در آسیب شناسی مساجد معاصر است. زیرا مساجد امروزی ما با آن کارکردی که در عصر ظهور دارند کاملا فاصله دارد. مسجد مهدوی، دانشگاه و مدرسه نیز هست. مسجد مهدوی، پایگاه نظامی نیز هست. یعنی مسجد مهدوی را معیار و خط کشی برای مساجد امروز قرار دهیم. هرآنچه از احوال مساجد، با آن آموزه بلند شیعی نا همخوان بود را به عنوان آسیب تلقی کرده و در تعمیرش بکوشیم.

5- مسجد مهدوی، مساوی اسلام سیاسی:

در مهدویت دین با سیاست آمیخته میشود نمادش این است که آن حضرت مسجد را محل خلافت جهانی خودقرار می دهد. این خود محکم دلیل بر کسانی است که اسلام را غیر سیاسی میخوانند. و دین دولت را اشتی وار نمی دانند. پس با بررسی احوال مساجد در عصر ظهور، ما به یکی دیگر از ادله عینیت دیانتت با سیاست میرسیم. که دغدغه امام خمینی(ره) ونیاز مبرم دنیای اسلام است. امروز دشمن به فکر اسلام انفعالی و غیر سیاسی است. پس ما نباید ادله اسلام سیاسی را فقط در حوادث گذشته اسلام مثل دوران پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار(ع) بجوییم. بلکه در حوادثی که در آینده تاریخ اسلام اتفاق خواهد افتاد، نیز میتوان ریشه هایی از این ادله را میتوان نشان گرفت.

6- مسجد مهدوی، مساوی اسلام همخوان با علم روز:

مسجد نماد هماهنگی علم و دین است. لذا در اسلام بین این دو تعارض نخواهد بود. و مهدی با تمام علاقه بین این دو جمع خواهد کرد و مسجد را مدرسه و دانشگاه خواهد نمود. این خود یک اصل مهم تربیتی و آموزشی میتواند در مساجد باشد. پس تعارض علم و دین جایش در اسلام مهدوی نیست بلکه این در مسیحیت و ادیان دیگر و یا اسلام غیر اصیل که مهدیت از آن سلب شده میباشد!!

پس بسیری از مباحث جدید کلامی مثل"دین و دولت"، "اسلام وسیاست"، "تعارض علم و دین" که بعنوان کلام جدید یا مباحث جدید کلامی مطرحن ما با بررسی رابطه بین مسجد و آموزه مهدویت، به پاسخ آنها دست یابیم.

بی تردید این مطلب تنها یک بیان پیشگویانه در باره آینده تاریخ نیست. که با اتکا به متون اسلامی به واکاوی پیشگویانه حوادث دوران ظهور حضرت مهدی ع قلم فرسایی کند. البته تبیین حوادث آتیه مبتنی بر متون دینی نیز جزو غایات مطلوب ضمنی هست. ولی آنچه که نویسنده را مجاب به پرداختن به این مساله نمود ضرورت رویکرد مهدوی به مسجد خواه در حوزه معماری و خواه در حوزه آموزشی و.. است. اگر مساجد یذکر فیه اسم الله اند بی شک ائمه به این کانون باید از همه لحاظ توجه داشته باشند کما اینکه اینگونه نیز بوده است. آنها از برگزاری اجتمعات بزرگ تا ضرورت حضور در نماز جماعات و حتی بیان نکات ضریف معماری را ملاحظه داشته اند.

مسجد در عصر؛

- ظهورحضرت مهدی ع درمسجد الحرام
- مسجد کوفه محل فرماندهی آن حضرت ومسجد سهله محل سکونت آن حضرت
- توسعه فیزیکی مساجد بویژه مساجد ساده و بی تجمل وبزرگ
- دستورعدم تخریب مساجد به اصحاب خویش
- انهدام مناره و مقصوره مساجد
- تخریب مساجد ملعونه و غیر قربه الی الله و مساجد چهارگانه که به شادمانی شهادت حسین ع ساخته شده
- تخریب مساجد مانع توسعه شهری
- بازگرداندن مسجد النبی و مسجد الحرام به موقعیت اصلی
- قرارگرفتن مسجد به عنوان محل آموزش های قرآنی اصیل
- در عصر ظهور بخشی از بنای مسجد دمشق فرو میریزد.

کلام آخر اینکه:

مساجد باتوجه به پشتوانه مردمی که دارند می توانند با استفاده از ابزار فضای مجازی مهدویت و ظهور مهدی موعود را نشر دهند و هرکس به میزان توان خود باید برای ظهور حضرت مهدی (عج) تلاش کند، امروزه دشمنان از هر فرصتی برای ضربه زدن به اسلام دریغ نمی کنند، مشاهده می شود که بسیاری از سریال ها و فیلم هایی که می سازند در جهت تخریب چهره الهی انسانی اسلام است که وظیفه مقابله با این دشمنان برعهده جوانان مسجدی است.

 به گزارش شیرازه، انتظار سازنده برای ظهور امام زمان (عج) هنگامی که مطرح می‌شود جامعه را دگرگون می‌کند و پیشرفت و تعالی و عزت مندی و رسیدن به آمال و آرزوهای ایده‌آل را برای ملت محقق می‌کند؛ اگر انتظار سازنده در جامعه‌ای وجود نداشته باشد خمودی و سکوت، سستی و بی‌خبری و بی‌حالی و لاآبالی‌گری حاکم می‌شود.

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان